|
کدخبر: 322958

گفتگو گسترش نیوز با کارشناس گردشگری:

جاذبه های ایران برای گردشگران اهمیتی ندارد! / پلیس گردشگری در ایران چه می کند؟

شادلو گفت: در مقوله امنیت توریست، قسمتی مربوط به پلیس گردشگری است، بخشی دیگر مربوط به ویزا است و مهم‌ترین آن اخباری است که از ایران منتشر می‌شود.

اقتصاد جاذبه های ایران برای گردشگران اهمیتی ندارد! /  پلیس گردشگری در ایران چه می کند؟

در حال حاضر، صنعت گردشگری به عنوان بزرگترین و متنوع‌ترین صنعت جهان معروف است. ایران برخلاف گذشته با وجود داشتن جاذبه‌های تاریخی، طبیعی و دیدنی بسیاری که در رده ۱۰  کشور برتر دنیا قرار دارند، اما از نظر جذب گردشگر، نه تنها در مقایسه با سایر کشورها، بلکه در مقایسه با کشورهای خاورمیانه نیز موقعیت مطلوبی ندارد.

به گفته کارشناسان گردشگری با توجه به وضعیت بد راه‌ها و ترافیک سنگین آن، تعداد زیاد تصادفات و مرگ‌ومیر ناشی از حوادث جاده‌ای، کمبود هتل‌ها، مهمان‌پذیرها، مراکز دیدنی و عدم نظارت بر قیمت‌ها و کیفیت خدمات می‌توان فهمید که هیچ وزارتخانه، سازمان یا نهادی قصد تغییر در شرایط فعلی را ندارند یا توانایی تغییر آن را ندارند. پیرامون وضعیت گردشگران در ایران علی شادلو، کارشناس گردشگری در گفت و گو با خبرنگار گسترش نیوز  گفت: ورود گردشگر به کشور کمتر از ۳۰ درصد به جاذبه‌های توریستی مرتبط است. ۷۰ درصد آن مرتبط با مسائل دیگر است. یکی از اصلی‌ترین مسائل ورود گردشگر به یک مقصد ابتدا امنیت و یا احساس ایمنی است. آن چیزی که در کشور ما ایران وجود دارد و ما ایرانیان آن را درک می‌کنیم،  حس امنیت است. چیزی که یک  توریست خارجی می بیند احساس ناامنی است. حالا چرا احساس امنیت ندارند مرتبط است باسیاست‌های فعلی کشور ما در برخورد با این گردشگران که مشکلات بسیاری در  اقامت و دریافت ویزا، امنیت سفر در داخل است.

توریستی

امنیت اولویت اصلی گردشگران خارجی است

وی اظهار داشت: عده‌ای نیز در خارج از ایران تبلیغات منفی علیه کشور انجام می‌دهند که این موضوع در نگرش توریست‌ها به ایران فضای متشنجی را ایجاد می‌کند. اگر جاذبه‌های گردشگری ایران را دو برابر دبی کنیم ولی  امنیت توریست را در ورود به آن تضمین نکنیم؛ آیا تصور می‌کنید که گردشگران خارجی باز تمایل به دیدن این جاذبه‌ها خواهند داشت؟ خیر، گردشگران ترجیح می‌دهند ابتدا امنیتشان به هر شکلی تامین شود و سپس از جاذبه‌های موجود حداکثر استفاده را ببرند.

این کارشناس گردشگری بیان کرد: تصویری که از ایران در خارج از کشور وجود دارد تصویر امنی نیست و بنابراین مورد انتخاب توریست‌های خارجی نخواهد بود. در مقوله امنیت توریست، قسمتی مربوط به پلیس گردشگری است، بخشی دیگر مربوط به ویزا است و مهم‌ترین آن اخباری است که از ایران منتشر می‌شود. به‌طور مثال هم‌اکنون اگر در صفحه گوگل کلمه ایران را به فارسی سرچ کنیم، بعد در صفحه دیگر انگلیسی سرچ کنید می‌بیند به چه میزان نتایج سرچ برای شما متناقض و متفاوت نمایش داده می‌شود. نظام دیجیتال بین‌الملل می‌تواند به‌راحتی یک منطقه را تحریم کند و یک کشور را منطقه  ناامن و مشکل‌دار جلوه کند. فارغ از اینکه چنین هست یا خیر، اما جدای از بحث رسانه‌ها شاید داشتن پلیس اهمیتی ۲ درصدی داشته باشد.

شادلو در ادامه اظهار کرد: تا زمانی که تصویر برند ایران را در جهان مبتنی بر امنیت و ایمنی و صلح و دوستی نمایش ندهیم هیچ فایده‌ای در صنعت گردشگری نخواهد داشت. البته ناگفته نماند که تعدادی دشمن این تصویر را با بزرگنمایی و دمیدن در کوره آتش بدبینی افزایش داده و سهم بازار توریست را از ما می‌ربایند. به‌طور مثال علاقه‌مندان به تاریخ و فرهنگ را بین انتخاب کشورمان به سمت رقیب مثل مصر می‌کشانیم. قسمتی هم ممکن است تحت تأثیر مباحث سیاسی باشد که  ایران منطقه امنی نیست و ارزش ماندن را ندارد.

توریست-خارجی

وی  بیان کرد:  متأسفانه تجربه شخصی من نشان می‌دهد که افراد خارجی، تصور خوبی از ایران ندارند. خیلی افراد نیز تمایل دارند که کشورمان را از این نظر توریستی و امنیتی ضعیف نشان دهند. بطوری که حتی از نوع پوشش و لباس‌های برتن ایرانیان اطلاعی نداشتند و توقع داشتند که ما همانند طالبان ریش‌بلند کنیم و لباس‌های عجیب تنمان ببینند. حتی گمان می‌کردند که ما همچنان اسب و شترسوار می‌شویم و از دنیا عقب‌افتاده‌ایم  و می‌خواهیم انتقام بگیریم. تصویر ذهنی که از ایران برای خارجی‌ها ایجادشده به‌نوعی است که آن‌ها گمان می‌کنند ما مرکز خشونت و عدم توسعه‌یافتگی و عدم تمدن هستیم. جالب است بگویم خیلی از افراد دنیا اطلاع ندارند که ایران در کجای کره زمین است. در بهترین حالت تصور دارند که در خاورمیانه است. همین ندانستن مکان ایران ازنظر جغرافیای باعث ایجاد ذهنیت بد می‌گردد. اخیراً دولت دانمارک به شهروندان خود  اعلام کرده بود که درست است  ایران لغو ویزا انجام داده ولی هرگز به این کشور سفر نکنید. دولت دانمارک تشخیص می‌دهد که این کشور مقصد امنی برای شما نیست.

سخن پایانی

برای صنعت توریست و گردشگری ایران خیلی جای تأسف دارد که عدم توجه به استانداردهای جهانی تا این میزان برای کشورمان مشکل‌ساز شده و این عدم شناخت تاوان بدی برای آیندگان خواهد داشت. اگرچه ایران به‌عنوان یکی از مقاصد گردشگری ارزان‌قیمت جهان شناخته می‌شود و همچنین در رده دهم جهان برای جاذبه‌های تاریخی و باستانی و رده پنجم جهان در جاذبه‌های طبیعی قرار دارد و همچنین با ظرفیت‌های فراوان در حوزه‌های مذهبی، پزشکی و فرهنگی برای جذب گردشگر، اما هنوز فاصله زیادی تا رسیدن به نقطه مطلوب در رشد این صنعت وجود دارد.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها