|
کدخبر: 322755

حقوق کارگران / افزایش حقوق / واریز حقوق

جلسه دوباره شورای عالی کار / دولت و کارگران به توافق می رسند؟

محسن باقری گفت: ما قیمت‌های معقولی را برای محاسبات اعلام کردیم. برای مثال در زمینه نان همان قیمت کیلویی ۶ هزار تومانی را مطرح کردیم که اتحادیه صنف نانوایی‌های کشور اعلام کرده است.

اقتصاد جلسه دوباره شورای عالی کار / دولت و کارگران به توافق می رسند؟

تشکیل جلسات کمیته مزد برای تعیین سبد معیشت به دلیل اختلاف نظر دولت با پیشنهادات ارائه شده توسط نمایندگان کارگری، هنوز به توافق نرسیده است.

محسن باقری (عضو شورای عالی کار) درباره مذاکرات شب گذشته کمیته مزد اظهار کرد: جلسه کمیته مزد در شب سه شنبه (۲۲ اسفند) هم به نتیجه نرسیده و همچنین توافق روی تعیین سبد حداقل معیشت خانوار کارگری به نتیجه نرسید.

وی با بیان اینکه «روی اصول و مبانی محاسباتی اتفاق نظر نسبی ایجاد شده است» گفت: روی مباحثی مثل بُعد خانوار به میزان ۳.۳ نفر، میزان کالری مورد نیاز در بسیاری از اقلام و مواردی از این دست توافق صورت گرفته است. اما اختلاف به وجود آمده میان قیمت پیشنهادی طرف کارگری و قیمت سبد پیشنهادی دولت و کارفرمایان، نحوه محاسبه قیمت کالاهاست؛ زیرا دولت می‌گوید در تمامی اقلام چون سبد «حداقل» است، باید حداقل قیمت‌های موجود در بازار محاسبه شود.

باقری ادامه داد: البته طرف کارگری نیز بر این باور است که باید قیمت‌های متوسط در بازار محاسبه شود زیرا امکان تهیه همه اقلام خوراکی موجود در بازار وجود ندارد و همواره بخش زیادی از اقلام مصرفی ناگزیر با قیمت‌های متوسط بازار تهیه می‌شوند زیرا تهیه همه اقلام از میادین مرکزی خاص نیازمند زمان و هزینه حمل و نقل بالاست که خود باید جداگانه محاسبه شود و کارگران معمولاً نمی‌توانند به مراکز عرضه کالاها با حداقل قیمت دسترسی داشته باشند.

عضو کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار افزود: سبد مطلوب غذایی جامعه ایرانی را گروه کارگری با اقلامی که اخیراً جانشین کرده است، و برای محاسبه حجم این اقلام باید در قیمت متوسط اقلام مرکز آمار ضرب شود. عدد نهایی ما با ملاک قراردادن دهک چهارم ۱۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان استخراج شده است. این سبد پیشنهادی نمایندگان کارگری است و اقلام آن نیز غنی شده است.

وی افزود: ضریب اهمیت ۳۸.۹ درصد، ضریب خوراکی‌ها در کل سبد هزینه‌های خانوار است که با اعمال این ضریب در مصرف متوسط دهک چهارم کشور، در یک خانوار با بعد ۳.۳ نفری، بطور طبیعی عدد ۱۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بدست می‌آید.

باقری تاکید کرد: ما مرجعیت مرکز آمار و انسیتوی تغذیه ایران را در مذاکرات پذیرفتیم ولی در بحث قیمت دولت و کارفرمایان عقیده دارند که قیمت‌ها باید نرخ‌های حداقلی موجود در مرکز آمار ایران باشد. طرف مقابل به دلیل اختلاف روی چند قلم از نظر محاسبه قیمتی هنوز زیر بار مبلغ ۱۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان نرفته و مبالغ دیگری را برای سبد حداقل معیشت مطرح می‌کند. ما نیز به عنوان نمایندگان کارگری این شیوه محاسباتی در نظر گرفتن حداقل را قبول نخواهیم داشت و ملاک عمل ما متوسط قیمت‌ها است.

این فعال کارگری ادامه داد: ما قیمت‌های معقولی را برای محاسبات اعلام کردیم. برای مثال در زمینه نان همان قیمت کیلویی ۶ هزار تومانی را مطرح کردیم که اتحادیه صنف نانوایی‌های کشور اعلام کرده است. بسیاری از اقلام از نظر نرخ حداقلی اعلام کشوری می‌شود و در صورت تغییر تعزیرات با آن‌ها برخورد می‌کند و وضعیت آن‌ها مشخص بوده و اختلافی نمی‌توان روی قیمت آن‌ها داشت.

وی تصریح کرد: دولت در چند قلم جزئی با ما اختلاف دارد و به خاطر این اختلاف در چند قلم جزئی نباید زیر توافق روی کلیت این سبد که به خوبی محاسبه شده است، بزنیم و زیر سوال ببریم.

باقری با بیان برخی جزئیات اقلام لازم گفت: اقلامی مانند چای را ما امسال به سبد اضافه کردیم که اقلامی پرمصرف است. مغزهای خوراکی مثل بادام، پسته و. . را در مقدار مشخص اضافه کردیم و در بحث قند و شکر باتوجه به حساسیت روی بیماری قند، از ۳۰ گرم قند و شکر روزانه، حدود یک سوم (۱۰ گرم) آن را به میوه‌جات خشک شیرین جایگزین قند مثل توت و انجیر خشک و. . اختصاص دادیم. ضمن اینکه در بحث نان نیز، ۴۰ درصد کل نان را «سبوس‌دار» تعیین کردیم. ضمن اینکه تنوع میوه‌جات در سبد بیشتر شد و برخلاف گذشته که فقط پرتقال و سیب بود، اقلامی مثل انار، هندوانه، خربزه و موز را نیز در مقدار محدود و مشخصی به سیب و پرتقال در سبد مصرفی خانوار کارگری اضافه کردیم.

عضو کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار تهران اضافه کرد: در بحث لبنیات نیز تکمیل کل سبد شامل شیر، دوغ و ماست و. . مدنظر بود. در روغن‌ها علاوه بر روغن مایع و جامد، کره اضافه شده است و در بحث گوشت سفید نیز ۱۷ درصد از کل گوشت سفید را به جای مرغ و. . به گوشت ماهی و آبزیان اختصاص دادیم که مبنای علمی در تغذیه نیروی کار دارد.

این عضو شورای عالی کار در پایان مطرح کرد: قرار است از امروز چهارشنبه ۲۳ اسفند ساعت ۱۴ (دو بعد از ظهر) دوباره جلسه شورای عالی کار تشکیل شود. قبل از جلسه شورای عالی کار البته طی جلسه‌ای به عددی برای سبد حداقل معیشت به جمع‌بندی خواهیم رسید.

منبع: ایلنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها