|
کدخبر: 325495

صف وام ازدواج تمامی ندارد/ آخرین راهکار بانک مرکزی چیست؟

وام ازدواج امسال تقریباً دو برابر شده است، اما اگر سهمیه بانک‌ها برای این وام نسبت به سال گذشته افزایش نیابد، صف این وام امسال افزایش خواهد یافت.

اقتصاد

زوج‌های جوان برای شروع زندگی مشترک خود حساب ویژه‌ای بر روی وام ازدواج باز می‌کنند و از آن برای خرید لوازم شروع زندگی، پول پیش خانه یا موارد دیگر استفاده می‌کنند.

هر ساله در قانون بودجه میزان تسهیلات ازدواج تعیین و مصوب می‌شود، بر این اساس در سال گذشته نیز این رقم ۱۸۰ میلیون تومان تعیین شد. همچنین مبلغ وام ازدواج برای زوج‌های کمتر از ۲۵ سال و همسران کمتر از ۲۳ سال ۲۲۰ میلیون تومان تصویب شد.

متقاضیان دریافت وام ازدواج همواره با مشکلات بسیاری همچون معرفی چند ضامن، طولانی شدن فرآیند اعطای تسهیلات و مانع تراشی‌هایی از سوی بانک‌ها مواجه بودند. این روند باعث شد رئیس جمهوری در تیرماه سال گذشته، دستورالعمل پنج‌گانه دریافت و پرداخت وام ازدواج را ابلاغ کند و در آن بر جمع شدن صف وام ازدواج تا پایان سال تاکید کند.

شایان ذکر است که یکی از مشوق‌ها و کمک‌های دولت‌ها برای ازدواج جوانان، اعطای تسهیلات ازدواج با بهره کم بوده است که در هر دوره‌ای اما و اگرهای زیادی داشته است.

از جمله مسائلی که همیشه در روند اعطای این وام برای جوانان در شرف ازدواج وجود داشته است، تضمین‌هایی که بانک‌ها می‌خواهند و صف طولانی افرادی که همیشه در لیست انتظار هستند، بوده به‌طوری که گاهی زوجین چند سال بعد از ازدواج‌شان موفق به دریافت این وام می‌شوند.

 افزایش وام ازدواج برای جوانان گام خوب و موثری است ولی این تصمیم باید جامع و با در نظر گرفتن تمام موانع موجود باشد. افزایش وام به تنهایی راه حل مناسبی برای جوانان در شرف ازدواج نیست و حتی ممکن است مشکلات بیشتری را برای آنها به وجود آورد. وقتی مشکلات گذشته این تسهیلات برطرف نشده است؛ برداشتن گام بزرگتر در این زمینه بدون در نظر گرفتن میزان سپرده‌ای که بانک‌ها برای پرداخت این وام دارند نه تنها کارگشا نخواهد بود بلکه باعث می‌شود صف دریافت وام ازدواج طولانی‌تر شود و افراد کمتری بتوانند این وام‌ را دریافت کنند این در حالیست که سال گذشته ۱۴۹ هزار نفر در صف وام ازدواج ماندند. 

منبع: خبرگزاری صدا و سیما
  • ناشناس ارسالی در

    این وام‌ها نیز از کلک و حقه بانک‌های اختلاسچی , دزد و فریبکار است یک پولی را بلوکه میکنند باهاش خودشون معاملات غیرقانونی میکنند تورم ایجاد میکنند و بعد از مثلا یکسال نصف پول سپرده شده را وام میدهند درصورتیکه که با همان پول سپرده در همین زمان چند برابر کار کرده اند و چند برابر تورم شده و ارزش پول سپرده‌گذاران مثلا یک دهم شده فقط یک برابرش را وام میدهند یعنی ۹ برابر ضرر برای سپرده گذار در ثانی بعد سود چندرغاز وام داده شده را هم میگیرند این جز ضرر برای وام گیرنده و استفاده نامشروع برای بانک وام دهنده چیزی نیست

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها