|
کدخبر: 321040

بازار ارزهای دیجیتال | بازار رمزارز | توکن استارک

ایردراپ استارک نت هک شد/ ۳ میلیون دلار به باد رفت!

طی این حمله، هکر موفق شد با استفاده از ۱۳۶۱ کیف پول، در ایردراپ استارک‌نت شرکت کند. او توانست ۱۴۳۲۸۰۰ توکن STRK به ارزش تقریبی ۳ میلیون دلار را دریافت و آن‌ها را به آدرس مورد نظر خود منتقل نماید.

اقتصاد ایردراپ استارک نت هک شد/ ۳ میلیون دلار به باد رفت!

اکوسیستم استارک‌نت (Starknet) اخیراً مورد هک قرار گرفته و یکی از قابل‌توجه‌ترین حملات سیبیل یا سیبل (Sybil) در حوزه ارزهای دیجیتال روی آن اجرا شده است.

حمله سیبیل، یک نوع حمله سایبری است که در آن، یک کاربر می‌تواند با ایجاد چندین حساب جعلی، اقدامات خرابکارانه انجام دهد.

طی این حمله، هکر موفق شد با استفاده از ۱۳۶۱ کیف پول، در ایردراپ استارک‌نت شرکت کند. او توانست ۱۴۳۲۸۰۰ توکن STRK به ارزش تقریبی ۳ میلیون دلار را دریافت و آن‌ها را به آدرس مورد نظر خود منتقل نماید.

با توجه به اینکه استارک‌ نت تدابیر امنیتی مقابله با حملات سیبیل را پیاده کرده بود، موفقیت این حملات سؤالات جدی را ایجاد کرده است.

این اتفاق در بحبوحه اعلام خبر فهرست شدن استارک‌نت در صرافی بایننس رخ داده است. پس از اعلام این خبر، نوسانات قیمت این ارز دیجیتال افزایش یافت.

واکنش بازار در ابتدا مثبت بود و قیمت رشد کرد، با این حال، این شرایط موقتی بود؛ زیرا قیمت به دنبال احساسات بازار و احتمالاً تحت تأثیر انتشار اخبار حمله به ایردراپ، کاهش یافت.

این حمله به عنوان یک یادآوری مهم برای توسعه‌دهندگان پروژه‌های مشابه که قصد دارند از استراتژی ایردراپ برای توزیع توکن خود استفاده کنند، عمل می‌کند و نشان می‌دهد که حتی پیچیده‌ترین استراتژی‌های محافظت از حملات سیبیل، ممکن است همیشه کارساز نباشند.

شبکه استارک نت چیست؟

استارک نت (StarkNet) یک شبکه لایه دو در بستر اتریوم است که از فناوری Validity-Rollup که با نام ZK-Rollup شناخته می‌شود، بهره می‌برد. این زنجیره لایه دو، برنامه‌های غیرمتمرکز را قادر می‌سازد تا در عین بهره‌گیری از امنیت و عدم تمرکز شبکه اتریوم به مقیاس‌پذیری که به‌واسطه سیستم اثبات رمزنگاری استارک (STARK) به‌‌‌وجود می‌آید، دست یابند. قراردادهای هوشمند و سیستم عامل استارک نت به زبان Cairo نوشته می‌شوند که از استقرار و مقیاس‌پذیری Dappهای تحت این زبان حمایت می‌کنند. فهرست پروژه‌هایی که در بستر استارکنت فعالیت می‌کنند را می‌توانید این لینک مشاهده کنید.

استارت آپ استارک ور (StarkWare) بر طراحی و بهینه‌سازی سه فناوری تمرکز دارد؛ استارک نت (StarkNet)، استارک اکس (StarkEx) و استارکز (STARKs) که در ادامه با آن‌ها آشنا خواهیم شد.

هم استارک اکس و هم استارک نت راهکارهای مقیاس‌پذیری مبتنی بر الگوریتم استارک هستند. هر دو مقیاس‌پذیری، هزینه گس پایین و امنیت را فراهم می‌کنند. اما الزامات اجرایی و الگوهای متفاوتی دارند. استارک ایکس ممکن است راه حل مناسبی برای یک اپلیکیشن باشد که تا حد زیادی مستقل است و با APIهایی که استارک اکس فراهم می‌کند، تناسب دارد. StarkNet ممکن است برای پروتکلی که نیاز به تعامل همزمان با سایر پروتکل‌ها دارد مناسب‌تر باشد.

در نهایت استارک ور دنبال تولید سریع، بی‌نیاز به اعتماد (Trustless) و یکپارچه اثبات و طراحی پشته نرم‌افزاری قدرتمند برای اجرای محاسبات در خارج از زنجیره و تایید آن‌ها به‌ صورت آنچین است.

استارک‌ها (STARKs) یک سیستم اثبات هستند که اثبات و تایید محاسبات را امکان‌پذیر می‌کنند.  این سیستم محاسبات بزرگ را پردازش کرده و مدرکی برای تایید صحت محاسبات ایجاد می‌کند و سپس اثبات را در چند مرحله تایید می‌کند.

فناوری استارک با فراهم‌سازی امکان محاسبات عظیم در خارج از زنجیره، نقش کلیدی در مقیاس‌پذیری بلاکچین ایفا می‌کند. اجرای محاسبات خارج از زنجیره، ارزان‌تر بوده و تنها تایید را که نیاز به قدرت محاسباتی جزئی دارد روی زنجیره (آنچین) انجام می‌دهد.

 

منبع: رمزارز نیوز

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها