|
کدخبر: 70350

آقای رئیس‌جمهوری ارزش پول ملی چگونه ۴۰ درصد افزایش یافت؟

ناصر بزرگمهر / مدیر مسئول

به قول پایگاه خبری گسترش‌نیوز، افزایش ارزش پول ملی مسئله‌ای است که این روزها مورد بحث قرار گرفته و رئیس‌جمهوری در نشست خبری خود بار دیگر بر این موضوع تاکید و اعلام کرده نرخ ارز از سال گذشته تاکنون روند کاهشی داشته و به سمت تعادل حرکت کرده است. همچنین براساس آمار بانک مرکزی مهر امسال نسبت به مهر سال گذشته حدود ۴۰ درصد به ارزش پول ملی افزوده شده است.

رئیس‌جمهوری این آمار را در حالی به نقل از بانک مرکزی ارائه کرده که دکتر همتی نیز در گزارشی بر این موضوع صحه گذاشته و اعلام کرده نسبت به یک سال پیش، پول ملی ۴۰ درصد تقویت، رشد تورم مهار و طلیعه رشد اقتصادی آشکار شده است. البته مردم به‌ویژه قشرهای با درآمدهای پایین و حقوق ثابت، سختی زیادی را تحمل کرده و می‌کنند؛ اما این روزها، طلیعه پیروزی مقاومت مردم بیش از همیشه آشکار شده است.

ارزش پول ملی هر کشوری را به نسبت نرخ طلا یا سایر ارزهای جهانی می‌سنجند و باتوجه به سهم بالای دلار در اقتصاد جهانی و ذخیره ارزی کشورها، برای تعیین ارزش پول ملی کشورها، به‌طور معمول نرخ برابری آن با دلار را مورد ارزیابی قرار می‌دهند، به همین دلیل بانک مرکزی هم در بررسی‌های خود می‌گوید از مهر سال ۱۳۹۷ که نرخ ارز ۱۹ هزار تومان بوده تا مهر ۱۳۹۸ که حدود ۱۱ هزار تومان شده، ارزش پول ملی بیش از ۴۰ درصد تقویت شده است؛ به‌عبارت دیگر می‌توان گفت در طول این یک سال شاهد کاهش ۴۰ درصدی نرخ ارز بوده‌ایم و همه این وضعیت بی‌نظیر به‌دلیل وجود بانک مرکزی و به‌طور حتم ریاست عالیه آن که در همین ایام سکان هدایت بانک را به‌دست گرفته‌اند پیش آمده و تحت تاثیر اقدام‌های بانک مرکزی ازجمله کنترل صرافی‌ها، سامانه سنا و نیما، ممنوعیت صادرات ریالی، کنترل واردات بدون انتقال ارز، محدودیت تراکنش‌های بانکی، جمع‌آوری چک‌های تضمینی در گردش، محدودسازی کارت‌خوان‌ها در خارج از کشور و خیلی اقدام‌های آشکار و نهان، به‌تدریج نرخ ارز از ۱۹ هزار تومان در مهر ۹۷ به زیر ۱۲ هزار تومان در مهر امسال کاهش یافت.

آقای رئیس‌جمهوری!

این بانک مرکزی هم عجب اعجوبه‌ای شده است؛ خودشان می‌برند، خودشان می‌دوزند و خودشان به تن خلق‌اله می‌کنند و آب از آب هم در دل‌شان تکان نمی‌خورد.

واقعا این داستان را جنابعالی هم باور کرده‌اید؟

ارز ۷ تومانی را به مرور به ۷۰ تومان و ۷۰۰ تومان و ۷۰۰۰ تومان و ۱۹ هزار تومان رساندند که می‌توانست و می‌تواند ۷۰ هزار تومان هم بشود و میلیون‌ها دلار۴۲۰۰ تومانی رانتی هم در اختیار این و آن قرار دادند که حساب آن از دست خودشان و قوه قضاییه هم در رفته و حالا همان ارز ۲، ۳ هزار تومانی که یک‌شبه با اعلام معاون اول تیر خلاص را به ملت مظلوم و گرفتار وارد کرد و باعث خوشحالی سرمایه‌داران بخش خصوصی و خصولتی و صرافان و ارزفروشان و مطلعین این تصمیم شد و چند روزه به ۲۰هزار تومان رسید را به ده‌ها دلیل گوناگون ۴۰ درصد در بازار آزاد ارزان کرده و بانک مرکزی همچنان به دخالت در این بازار و خرید و فروش ارز در خیابان فردوسی مشغول است و آن را نشانه بهار اقتصادی و افزایش ارزش ریال می‌داند؟

چند هزار درصد کاهش ارزش ریال در بازار جهانی به چشم رئیس بانک مرکزی نمی‌آید اما ۴۰ درصدی افزایش ارزش ریال که ازسوی کارشناسان خود آن بانک محاسبه می‌شود را در بوق و کرنا و اعلام غیرواقعی می‌کنید؟

البته در این شرایط سخت و پیچیده که با فروش ارز، باید منابع ریالی پرداخت حقوق و دستمزد و یارانه‌ها فراهم شود، بدون شک یکی از عوامل امیدوارکننده در این میان ثبات نرخ ارز در کانال ۱۱ هزار تومان در ماه‌های گذشته است که می‌توانست ازسوی دولت و بانک مرکزی به خیلی بیشتر از ۱۹ هزار تومان هم افزایش یابد. البته این ثبات ۱۱ هزار تومانی در کنار سایر اقدام‌ها مانند کنترل نقدینگی می‌تواند کشور را به سمت کاهش نرخ تورم سوق دهد؛ به‌ویژه که نشانه‌های کاهش تورم درحال‌حاضر نیز به چشم می‌خورد و نبود قدرت خرید در مردم، نرخ مسکن را به‌عنوان موثرترین ابزار در اقتصاد متوقف کرده و براساس گزارش مرکز آمار نرخ تورم نقطه‌ای شهریور ۱۳۹۸ در مقایسه با ماه پیش چند واحد درصد کاهش یافته است. به‌طور معمول این نرخ همراستا با تورم سالانه است و می‌تواند چشم‌انداز کاهش نرخ تورم را برای ماه‌های آینده به ده‌ها شرط و الزام دیگر که مهم‌ترین آنها، اراده بانک مرکزی و دولت برای کنترل قیمت‌ها و کاهش نرخ ارز در بازار آزاد و جلوگیری از افزایش قیمت‌های دولتی و مهار طمع‌ورزان بخش خصوصی و رشد دانایی مشاوران اقتصادی و جلوگیری از رانت‌های خاص است، بهبود بخشد.

ارسال نظر