|
کدخبر: 313668 شبنم درخشان

اختصاصی گسترش‌نیوز؛

اصفهان مدیون این محقق امریکایی است/معرفی جاذبه های دیدنی نصف جهان

تاریخ اصفهان ماندگاری نام خود را مدیون پرفسور پوپ نامی محقق آمریکایی است. مردی که در کنار زاینده‌رود خفته است. مردی که به حدی عاشق ایران بود که وصیت کرد تا در ایران دفن شود.

گردشگری اصفهان مدیون این محقق امریکایی است/معرفی جاذبه های دیدنی نصف جهان

پرفسور پوپ نامی محققی نام آشنا برای اکثر اصفهانی‌ها است. محقق امریکایی که نام ایران و اصفهان را با تحقیقات و سخنرانی‌های خود به جهانیان زنده و نامی کرد. او به حدی عاشق و اصفهان و فرهنگ این شهر شد که در همین شهر و درکنار زاینده رود  به خاک سپرده شد.

ارتور-پوپ

 

آرتور ایهام پوپ از بزرگ‌ترین محققانی بود که فرهنگ و معماری ایران را به جهانیان معرفی کرد. در همان زمان، دولت ایران به پوپ اجازه مخصوص دیدار و رفت‌وآمد در بناها و اماکن مذهبیِ تاریخی کشور اعطا کرد، اجازه‌ای که تا آن زمان به افراد خارجی هرگز داده نمی‌شد. از همین‌جا می‌توان نفوذ پروفسور پوپ را در طراحی ساختمان‌هایی مانند شعبه اصلی بانک ملی، کاخ مرمر و موزه ایران باستان مشاهده کرد. این ایران‌شناس آمریکایی با تلاش‌های بسیار و با مطالعات متعدد، برای نخستین بار در تاریخ توانست این بناها را به جهانیان معرفی کند.

ارتور--پوپ

به تقاضای او مسجد شیخ لطف الله در زمان رضا شاه دستور شد و این خواسته محقق شد. یکی دیگر از کارهای ماندگار پوپ گنجینه ۱۰ هزار تایی از تصاویر نایاب بناهای تاریخ ایرانی است که هم اکنون در دانشگاههای غربی مورد استفاده ایران شناسان قرار میگیرد. او در سال ۱۹۶۹، در حال انجام تحقیقات خود بود در ایران فوت کرد و طبق وصیت خود در اصفهان به خاک سپرده شد.

اصفهان55

اصفهان، شهری پر از شگفتی است. قدمت آن از ایران باستان تا عصر صفوی و قاجار است. اصفهان را همگی با تاریخ دوران صفوی می‌شناسیم از معماری خاص آن دوران که نقاشی رو دیوارهای گلی و دادن رنگ و لعاب به بافت‌های سرد و بی‌روح دیوارها گرفته تا ساخت محراب‌های زیبا و پرشکوه و مساجد زیبا و رنگ فیروزه‌ای  نهفته در تمامی این آثار  که چشم و جان را جلا می‌بخشد. اصفهان را نصف جهان نامگذاری کرده‌اند. وجود بیش از شش هزار اثر تاریخی با قدمت صدها و هزاران سال در کنار مناطق بکر طبیعی می تواند دلیل مناسبی برای اعطای این لقب از دید جهانیان به این خطه ارزشمند از سرزمین ایران باشد.

اصفهان88

ارزشمندترین اثر تاریخی اصفهان به میدان نقش جهان معروف است. گفته می‌شود که این میدان درگذشته و درزمان سلجوقیان باغی پهناور بوده و قدمت این میدان به زمان تیموریان باز می‌گردد. اولین بنایی که در مکان فعلی واقع شد عالی قاپو بود. میدان نقش جهان، پس از این که اصفهان در دوره صفویان به پایتخت ایران تبدیل شد، رونق بسیاری گرفت. بنای اولیه این میدان در حاشیه زاینده رود و به دستور شاه عباس صفوی و توسط معماران مشهوری هم چون شیخ بهایی، استاد علی اکبر اصفهانی و استاد محمد رضا اصفهانی ساخته شد. پایه اولیه میدان امام اصفهان در سال ۱۰۱۱ قمری ساخته شد و با گذشت زمان و تا سال ۱۰۲۵ ساخت آن و دیگر بناهای اطراف نقش جهان تمام شدند. این مکان در سال ۱۳۵۸ به ثبت جهانی رسید. یونسکو آن را ثبت جهانی کرد. مسجد شاه، سردر قیصریه، عالی‌قاپو، مسجد شیخ لطف‌الله از دیگر دیدنی‌های این میدان زیبا هستند.

ناژوان

چهارباغ پایین  و یادگاری از شاه‌عباس صفوی اول را با عنوان کاخ چهل‌ستون دارد. سی‌وسه‌پل و پل خواجو لقب زیباترین پل جهان را به خود گرفته و در مسیر زاینده‌رود قرارگرفته است . منطقه جلفا و کلیسای این منطقه کاخ هشت‌بهشت و... از دیدنی‌های تاریخی اصفهان هستند.

اکواریوم

ازجمله  دیدنی‌های اصفهان که مورد استقبال توریست‌ها قرار گرفته است؛ پارک ناژوان است که دارای آکواریوم تونلی است که در آن از پنج قاره جهان ماهی‌ها و آبزیانی را گردآوری کرده‌اند. آتشگاه اصفهان نیز مکانی در کوه که  ارسال ۱۴۰۰ بنا شده است. کوه صفه که برای پیاده‌روی و کوهنوردی مکانی زیبا و جالب دارد. تله‌کابین و تله سیژ  و پارک آبی در ناژوان از جاذبه های دیدنی در اصفهان است. 

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها