|
کدخبر: 285796

گردش در جزیره بیوک آدا استانبول با آب و هوای نوروزی

جزیره بیوک آدا یا بویوک آدا Büyükada که با نام جزیره پرنس نیز شناخته شده می باشد، یکی از جزایر نه گانه پرنس در دریای مرمره می باشد که تاریخ و طبیعت و هیجان را با هم تلفیق کرده است. این جزیره زیبا در منطقه آسیایی ترکیه واقع شده و چشم انداز بی نظیری را برای گردشگران فراهم نموده و مانند نگین فیروزه ای در دل انگشتر دریایی مرمره میدرخشد. برای تجربه سفری حیرت انگیز با تور استانبول، در ادامه اطلاعات جامعی درباره جزیره بیوک آدا، جاهای دیدنی و تفریحات هیجان انگیز مانند شنا و دوچرخه سواری و غیره در آن را ارائه خواهیم داد.

ساحل جزیره بیوک آدا استانبول

جزیره بیوک آدا کجاست؟

بیوک در زبان ترکی به معنای بزرگ و آدا یعنی جزیره و بیوک آدا Büyükad به معنای جزیره بزرگ می باشد. جزایر پرنس در استانبول شهرت بسیار بالایی داشته و شامل نه جزیره بزرگ و کوچک در دریای مرمره هستند. بیوک آدا همان طور که از نامش مشخص است بزرگترین جزیره در این مجموعه بوده و گاها به آن جزیره پرنس نیز گفته میشود.

جزیره بیوک آدا استانبول حدود یک ساعت و نیم تا دو ساعت با کشتی از ساحل فاصله داشته و 5 کیلومتر مربع مساحت آن است. یکی از ویژگی های منحصر به فرد این جزیره، نبود خودروهای شخصی در آن است. با اینکه 7000 نفر در این جزیره زندگی می کنند، اما تنها خودروهای پلیس و ماشین های شهرداری اجازه تردد در این جزیره را دارند. به همین دلیل با جزیره ای سرسبز در آب های آبی مواجه خواهید شد که در آن هیچ خبری از آلودگی هوا و بوق ماشن ها نیست. البته ماشین های برقی نیز در سطح جزیره تردد دارند و گردشگران و سایر افراد می توانند از آنها استفاده کنند.

در روزهای پیک سفر یعنی بهار و تابستان و اوایل پاییز، چند برابر جمعیت ثابت جزیره بیوک آدا استانبول گردشگر در آن حضور دارد. لازم به ذکر است که جزیره از دو بخش تپه های شمالی ماناستیر تپه و بخش جنوبی یوجه تپه تشکیل شده و دیدنی های آن در دو بخش پراکنده می باشند.

معماری جزیره بیوک آدا استانبول

بیوک آدا یا جزیره پرنس و جزیره شاهزاده فاصله کمی با منطقه آدلار در بخش آسیایی استانبول دارد و ویلا و خانه های آن با معماری منحصر به فردی ساخته شده اند. اغلب ویلاهای موجود در این جزیره به سبک معماری قرن نوزدهم ساخته شده و حالت پلکانی دارند. به همین دلیل از سطح زمین تا بالای تپه ها ویلاهایی با نماهای بسیار جذاب و معماری هنرمندانه چشم نوازی نموده و با سرسبزی درختان و طبیعت به منظره ای حیرت انگیز تبدیل شده اند.

یکی دیگر از ویژگی های جالب جزیره آدا استانبول، سنگ فرش خیابان ها می باشد. سنگفرش به کار رفته در خیابان ها حس قدم زدن در خیابان های پاریس را در شما زنده می کند. صدای پای اسب ها در خیابان های این جزیزه در کنار تماشای آبی بیکران دریای مرمره و تپه های سرسبز جزیره و پرواز مرغان دریایی بدون شک می تواند یکی از بهترین لحظات زندگی باشد.

فضای داخلی جزیره بیوک آدا

جاهای دیدنی جزیره بیوک آدا

جزیره بیوک آدا استانبول از جزایر بسیار ارزشمند در گذشته بوده و به همین دلیل بناهای تاریخی و قصرهای شگفت انگیز متعلق به دوران عثمانی و امپراتوری بیزانس و جوستین دوم را می توان در آن مشاهده کرد. در حالت کلی جزیره بویوک آدا استانبول را می توان مجموعه ای از دیدنی های تاریخی و طبیعی و تفریحات آبی در نظر گرفت که تمام آنچه برای یک سفر خاطره انگیز نیاز دارید را در دل خود جای داده است. به عنوانمثال جاهای دیدنی جزیره بیوک آدا استانبول عبارتند از:

موزه آدالار یا موزه بیوک آدار

با توجه به قدمت بسیار بالای این جزیره، مجموعه ای از عکس ها و اسناد و فیلم و مستندهای متعدد در موزه آدالار گرد هم آمده که نوعی موزه مردم شناسی است. برای آشنایی بیشتر با فرهنگ و سبک زندگی مردم این جزیره می توانید از اطلاعات ارائه شده در موزه آدالار بازدید کنید.

کلیسای آیا یورگی

یکی دیگر از جاهای دیدنی جزیره بیوک آدا استانبول، کلیسای قدیمی آن می باشد که قدمتی بیش از 900 سال دارد. این کلیسا که بالای تپه یوجه در بخش جنوبی جزیره واقع شده و به عنوان قدیمی ترین کلیسا در این جزیره شناخته شده است. دقت داشته باشید که کلیسا بر روی تپه واقع شده و به همین دلیل مسیر آن شیب زیادی داشته و افراد سالمند و کودکان ممکن است کمی خسته شوند. در این شرایط می توانید از قاطرهای کرایه ای نزدیک کلیسا استفاده کنید. اگر علاقه مند به تاریخ هستید و مناظر طبیعی را نیز دوست دارید، کلیسای آیا یورگی را از دست ندهید. چون از کنار کلیسا می توانید چشم انداز بی نظیری را مشاهده کنید.

صومعه سنت جورج کودوناس

بالای تپه یوجه علاوه بر کلیسای آیا یورگی می توانید صومعه سرای سنت جورج را نیز مشاهده کنید که از نظر تاریخی ارزش بسیار بالایی دارد. این صومعه قدیمی در سال 963 میلادی بعد از پیدا کردن نماد سنت جورج در بالای تپ توسط یکی از چوپانان ساخته شده است. نیکفوروس دوم دستور ساخت صومعه سرا را صادر کرد و در حال حاضر می توانید از 6 کلیسا و 3 عبادتگاه آن بازدید کنید. برخی از بخش های این صومعه سرا در قرن بیستم ساخته شده و چندین مرتبه نیز مرمت شده اند.

یتیم خانه پرینکیپو

پرینکیپو یکی از ساختمان های بسیار قدیمی در جزیره بیوک آدا می باشد که تمام بخش های آن چوبی هستند. این ساختمان قدیمی همان طور که از نامش مشخص است برای نگهداری از کودکان یتیم کاربرد داشته و در دولت عثمانی ساخته شده است. یتیم خانه پرینکیپو در حال حاضر بنایی متروکه بوده و در ابتدا به عنوان هتل مورد استفاده قرار میگرفته و به مرور تغییر کاربری داده است.

مسجد حمیدیه

اگر به معماری اسلامی علاقه مند هستید، مسجد حمیدیه در جزیره بیوک آدا را از دست ندهید. این مسجد از بناهای به جای مانده از دولت عثمانی می باشد و در حال حاضر نیز مسلمانان از آن استفاده می کنند.

جنگل کاج

علاوه بر بناهای تاریخی متعدد، با قدم زدن در جزیره بیوک آدا استانبول به جنگل کاج بسیار زیبا و معروف آن خواهید رسید. این جنگل انتخابی عای برای افرادیست که قصد دارند در آب و هوای عالی پیاده روی کنند و آرامش را احساس نمایند.

ساحل جزیره بیوک آدا، کلیسای آیروس نیکولاس والدبیگ از دیگر دیدنی های جزیره بویوک آدا می باشند که بازدید از آنها را می توانید در برنامه سفر خود قرار دهید.

تفریحات جزیره بیوک آدا

جزیره بیوک آدا یکی از زیباترین جزایر پرنس می باشد که علاوه بر بناهای تاریخی، امکانات تفریحات متعددی را برای گردشگران خود فراهم نموده است. در یک بازدید نیم روزی می توانید از تفریحات زیر در این جزیره استفاده کنید:

شنا در جزیره بیوک آدا

در تعطیلات نوروز و بهار و تابستان یکی از بهترین تفریحات در جزیره بیوک آدا شنا کردن در سواحل پر از هیجان آن می باشد. در این جزیره سواحل متعددی وجود دارد که دارای چتر بوده و برای آفتاب گرفتن نیز مناسب خواهند بود. ساحل هاجیا نیکولا و هالیک بی و پرنسس از بهترین سواحل برای تفریح هستند.

دوچرخه سواری در بیوک آدا

علاوه بر پیاده روی بر روی سنگفرش های خیابان ها، مسیرهای سرسبز و پر از زیبایی این جزیره را می توانید با دوچرخه طی کنید. دوچرخه های متعددی در سطح جزیره وجود دارند که در اختیار گردشگران قرار گرفته و با خرید بلیط می توانند از آنها استفاده کنند. خیابان های خلوت جزیره بهترین گزینه برای تجربه دوچرخه سواری خاطره انگیز خواهد بود و پیشنهاد می کنیم آن را از دست ندهید.

کالسکه سواری

در جزیره پرنس یا همان بیوک آدا می توانید کالسکه سواری را نیز تجربه کنید. صدای پای اسب ها بر روی سنگفرش خیابان و عبور از خیابان های سرسبز و تماشای نمای بی نظیر ویلاها، درخشش آب های آبی و پرواز پرندگان در هوایی معتدل چیزی نیست که بتوان از آن گذشت. البته در چند سال اخیر به دلیل احترام به حقوق حیوانات تعداد اسب های جزیره تا حد زیادی کاهش یافته و جای آنها را ماشین های برقی گرفته اند.

عاوه براین، در رستوران های متعدد جزیره می توانید انواع غذاهای ترکی و سنتی را در فضای باز با چشم انداز دریا امتحان کنید. مهم تر از همه اینکه، در سفر به جزیره پرنس عکاسی را فراموش نکنید چون مناظر آن فوق العاده جذاب بوده و می تواند تصاویر حیرت انگیزی را برایتان ثبت کند.

کالسکه ها از تفریحات جزیره بیوک آدا هستند.

بهترین زمان برای سفر به جزیره بیوک آدا

با توجه به شرایط آب و هوایی این منطقه، اغلب گردشگران اواسط بهار تا اواخر تابستان را برای بازدید از جزیره بیوک آدا انتخاب می کنند. البته در سفرهای نوروزی نیز می توانید از خیابان هایی که غرق در عطر و زیبایی شکوفه های درختان شده اند لذت ببرید. اما در اوایل بهار در برخی از روزها شاید نتوانید لذت شنا را در جزیره تجربه کنید. لازم به ذکر است که پاییز و زمستان این جزیره بسیار خلوت بوده و گزینه ای عالی برای علاقه مندان به مناظر برفی و پاییزی هستند.

چطور به جزیره بیوک آدا استانبول برویم؟

تنها راه برای بازدید از جزیره بیوک آدا استانبول، استفاده از کشتی ها و قایق های مسافرتی هستند. این قایق و کشتی ها در اسکله کاباتاش قرار گرفته و هر نیم ساعت یک مرتبه حرکت می کنند. در هر منطقه از استانبول که حضور دارید کافیست خودتان را به این جزیره برسانید و با سوار شدن به کشتی بعد از یک ساعت و نیم به مقصد خواهید رسید. در طول مسیر نیز می توانید علاوه بر لذت بردن از مناظر با مرغان دریایی نیز همسفر شوید.

سخن آخر

با خرید و رزرو تورهای ترکیبی داخلی و خارجی با آژانس مسافرتی سپهران سیر سفری عالی پیش رو دارید. ارزان ترین پکیج های تور استانبول نوروز 1402، تور آنتالیا، تور کوش آداسی نوروز، تور ازمیر یا تور مارماریس نوروز تور دبی، تور مالزی، تور تایلند، تور قطر، تور روسیه، تور قشم و تورهای لوکس را می توانید از آژانس سپهران سیر باستان در سایتwww.sepehrantour.com) ) خرید و رزرو کنید.

منبع: سپهران سیر باستان | www.sepehrantour.com

نویسنده: رپورتاژ

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها