|
کدخبر: 309185

راهنمای سفر داخلی با اتوبوس

در بین روش‌های حمل و نقل بین شهری یکی از مقرون به‌صرفه‌ترین آن‌ها، سفر با اتوبوس است. البته یک مزیت دیگر آن این است که نسبت به قطار و هواپیما شانس پیدا کردن بلیط آن در ایام پرمسافر نیز بیشتر است. البته مزایای سفر با اتوبوس منحصر به این موارد نمی‌شوند و در دسترس بودن و سایر موارد را هم می‌تواند به این لیست اضافه کرد. اما آیا سفر به وسیله اتوبوس به همه شهرها امکان‌پذیر است یا مانند قطار و اتوبوس محدودیت‌هایی دارد؟ در ادامه ضمن پاسخ به این سوال پرترددترین مسیرها برای سفر با اتوبوس را معرفی می‌کنیم و مواردی مانند قیمت بلیط اتوبوس و نحوه خرید آن را بررسی خواهیم کرد.

کسب و کار راهنمای سفر داخلی با اتوبوس

مزایای سفر با اتوبوس

سفر با اتوبوس یکی از رایج‌ترین روش‌های حمل‌ونقل بین شهری به‌شمار می‌رود. این امر هم دلایل زیادی دارد. چرا که این وسیله نسبت به سایر روش‌ها مزایای زیادی را در اختیار مسافران قرار می‌دهد. به‌ویژه در حال حاضر که تقریبا در تمامی مسیرهای داخلی از اتوبوس‌های مدرن و به روز استفاده می‌شود و راحتی سفر را برای مسافران فراهم کرده است.

علاوه‌بر این مورد اصلی‌ترین مزایای در سفر با اتوبوس را می‌توان شامل موارد زیر دانست:

  • قیمت مقرون به‌صرفه و اقتصادی - این مورد یکی از اصلی‌ترین مزایای اتوبوس به شمار می‌رود. در واقع بلیط اتوبوس تقریبا در اغلب موارد قیمت کمتری نسبت به قطار و هواپیما دارد. البته این مورد با توجه به مسافت و نوع اتوبوس متفاوت است.
  • در دسترس بودن- یکی دیگر از این مزایا را می‌توان دسترسی ساده به اتوبوس دانست تا جایی که شما می‌توانید بلیط آن را بسیار ساده‌تر از قطار و هواپیما خریداری کنید. در واقع بلیط هواپیما و قطار برای بیشتر افراد اولویت دارند و به همین دلیل به محض اعلام ظرفیت، تقریبا همه آن‌ها به فروش می‌رسند ولی در رابطه با اتوبوس احتمال اینکه بتوانید در بیشتر اوقات حتی ایام پرسفر بلیط پیدا کنید بیشتر است.
  • امکان سفر به تمامی شهرها- از دیگر مزایا می‌توان به امکان سفر به تمامی شهرهای ایران اشاره کرد. در واقع تمامی شهرهای ایران دارای فرودگاه یا ریل قطار نیستند ولی همه آن‌ها دارای جاده و ترمینال اتوبوس هستند. در نتیجه ممکن است در برخی از شهرها به‌ویژه شهرهای کوچکتر به‌جز اتوبوس، روش دیگری برای سفر وجود نداشته باشد.

اتوبوس-2

پرترددترین مسیرها برای سفر با اتوبوس

در بین شهرهای مختلف برخی از آن‌ها مسیرهای پرترددتری برای سفر با اتوبوس به شمار می‌روند. بدیهی است که بلیط اتوبوس این مبدا و مقصد نیز با زودتر از سایر مقاصد تکمیل ظرفیت می‌شود. از جمله این مسیرها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • جاده تهران- مشهد و بالعکس: در واقع مشهد یکی از پرتقاضاترین شهرها برای سفر با انواع وسایل نقلیه است که سفر جاده‌ای آن نیز از جمله پرترددترین‌ها به‌شمار می‌رود و خرید بلیط اتوبوس ترمینال مشهد به‌صورت آنلاین و حضوری بسیار رایج است.
  • جاده اصفهان- تبریز: از دیگر مسیرهای پرتردد با طول حدودا ۹۰۰ کیلومتر است.
  • جاده تهران - رشت: این مسیر زیبا نیز که از کرج و قزوین می‌گذرد، از دیگر مسیرهایی است که اتوبوس‌های آن خیلی زود تکمیل ظرفیت می‌شوند.
  • جاده اصفهان - تهران: تقریبا تمامی مسیرهایی که از مبدا تهران یا منتهی به آن هستند در لیست مسیرهای پرتردد قرار دارند. به‌ویژه از شهرهای بزرگی مثل اصفهان.
  • جاده شیراز - بوشهر: این مسیر نیز همیشه و تقریبا در تمامی ایام سال به ویژه در فصل پاییز و بهار پر از پرتقاضاترین‌ها به شمار می‌رود.
  • تهران- اهواز: این مسیر نیز مانند اصفهان از جمله مواردی است که در ایام مختلف سال مسافران زیادی را به وسیله اتوبوس جابه‌جا می‌کند.
  • تهران- چابهار: تنها مسیر تردد از تهران به چابهار هواپیما و اتوبوس است. به همین دلیل مسافرانی که قصد سفر زمینی دارند و در عین حال نمی‌خواهند با ماشین شخصی سفر کنند، این مسیر جاده‌ای را به وسیله اتوبوس طی می‌کنند.
  • سایر مسیرهای پرتردد نیز شامل مشهد- بیرجند، اصفهان - بندرعباس، تهران -آمل، تهران-شیراز و غیره است.

شرایط خرید آنلاین و کنسلی بلیط

در حال حاضر بیشترین و پرطرفدارترین روش خرید بلیط به‌صورت آنلاین است. روشی ساده و در دسترس که در هر شرایطی می‌توانید بلیط مورد نظر خود را به شهرهای مختلف خریداری کنید. در این روش می‌توانید با انتخاب مبدا و مقصد، تاریخ سفر و تعداد نفرات جستجو را انجام دهید تا لیستی از بلیط‌های موجود به شما نمایش داده شود. در این لیست می‌توانید اتوبوس‌های مختلف و همچنین ساعت حرکت و ظرفیت‌های باقی‌مانده را مشاهده کنید.

در مرحله بعدی پس از انتخاب بلیط و پرداخت آنلاین، نسخه الکترونیکی آن را دانلود کرده و در هنگام سوار شدن به ارائه دهید.

یکی دیگر از مواردی که باید در این زمینه بدانید نحوه کنسل کردن بلیط اتوبوس است. در هنگام خرید شرایط کنسلی بلیط اتوبوس به‌طور کامل توضیح داده شده که با توجه به زمان کنسل کردن، درصدی از مبلغ بلیط به عنوان جریمه از آن کسر می‌شود.

برای مثال اگر قصد کنسلی بلیط اتوبوس تهران مشهد را داشته باشید بهتر است قبل از ۲۴ ساعت آن را کنسل کنید چرا که در این مدت فقط ۱۰ درصد از مبلغ آن کسر خواهد شد. اما هر چقدر به زمان سفر نزدیک‌تر شوید این مبلغ افزایش پیدا می‌کند.

این مورد نیز مستلزم داشتن برنامه‌ریزی سفر است که به شما کمک می‌کند تا بتوانید از پرداخت هزینه‌های اضافی مثل جریمه کنسلی بلیط جلوگیری کنید.

در نهایت اینکه سفر با اتوبوس بیشترین حجم سفرهای بین شهری را شامل می‌شود چرا که اصولا ظرفیت جاده‌ها نسبت به خطوط هوایی یا مسیرهای ریلی نیز بیشتر است. همچنین می‌توانید علاوه‌بر سفر بین شهری از مبدا به مقاصد شهرهای بزرگ، به شهرهای کوچکتر هر استان که بیشتر آن‌ها در فاصله کمی از یکدیگر قرار دارند با هزینه بسیار کمتر سفر کنید. چرا که قیمت بلیط اتوبوس کمتر از قطار و هواپیماست و امکان سفر اقتصادی را نیز به شما می‌دهد. در عین حال در صورتی که به هر دلیلی سفر شما کنسل شود، میزان جریمه پرداختی بسیار کمتر از سایر روش‌ها مثل قطار و هواپیماست.

نویسنده: رپورتاژ

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها