|
کدخبر: 90421

تاثیر جام جهانی ۲۰۲۲ بر اقتصاد قطر

مسابقات و رویدادهای ورزشی بزرگ همچون المپیک و جام جهانی فوتبال همواره تأثیرات اقتصادی بزرگی بر کشورهای میزبان داشته است که گزارشات رویدادهای قبلی، گواهی بر این ادعاست. جام جهانی فوتبال در سال ۲۰۲۲ در کشور قطر نیز از این قاعده مستثنی نخواهد بود.

گسترش‌نیوز: رویدادهای بزرگ ورزشی از قبیل المپیک‌های تابستانی و زمستانی و جام جهانی فوتبال می‌توانند آنقدر برای اقتصاد کشور میزبان مؤثر باشند که آنها را به یک اقتصاد نوظهور تبدیل کند یا به سرباری برای کل ملت تبدیل شود. ژاپنی‌‌ها در سال ۱۹۶۴ موفق به برگزاری المپیک در توکیو شدند. دولت در آن سال المپیک را یکی از مهم‌ترین محل‌های کسب درآمد معرفی کرد و خیلی سریع برنامه ساخت‌وساز و بهبود خدمات حمل‌ونقل در دستور کار قرار گرفت. مطالعاتی که بعداً در مورد اقتصاد ژاپن صورت گرفت، نشان داد نرخ رشد سالانه تولید ناخالص داخلی ژاپن پس از برگزاری المپیک از ۱۰.۱ درصد به ۲۶.۱ درصد رسید!

البته در برخی موارد این رویدادهای مهم و بزرگ ورزشی آثار منفی نیز داشته‌اند. برای مثال در سال ۲۰۱۴ جام جهانی فوتبال و در سال ۲۰۱۶ المپیک در برزیل برگزار شد، با اینکه برزیل بعد از برگزاری این مسابقات توانست زیرساخت‌ هایش را توسعه دهد و به اقتصادی نوظهور تبدیل شود اما برخی از گزارش‌ها نیز از آثار منفی حکایت دارد! به اینگونه که اینک پس از گذشت زمان نه چندان زیادی از این رویدادهای ورزشی، گرانترین ورزشگاه جام جهانی برزیل حالا به یک پارکینگ تبدیل شده است و در حالی که هزینه جام جهانی برای این کشور ۱۱ تا ۱۴ میلیارد دلار تمام شد، دادگاه ملی برزیل استنتاج کرده است که این میزان هزینه می‌توانست پولی را که در یک سال برای سیستم رفاه اجتماعی کل مردم برزیل پرداخت می‌شود، دو برابر کند.

ما در این مقاله قصد داریم تا تاثیر جام جهانی فوتبال در سال ۲۰۲۲ در قطر را بررسی کنیم و بفهمیم که قطر به ژاپن ۱۹۶۴ تبدیل می‌شود یا برزیل ۲۰۱۴؟

تاثیرات اقتصادی جام جهانی در سال‌های قبل از برگزاری

همانطور که می‌دانید به تازگی شاهد برگزاری جام جهانی ۲۰۱۸ در کشور روسیه بودیم، جالب است بدانید که تاثیرات اقتصادی این مسابقات نشان می‌دهد که تولید ناخالص داخلی روسیه طی ۱۰ سال از سال ۲۰۱۳ تا ۲۰۲۳ تحت تأثیر جام جهانی حدود ۲۶ تا ۳۱ میلیارد دلار رشد خواهد کرد. این رشد به خاطر رشد گردشگری، افزایش هزینه‌های بزرگ مقیاس روی ساخت‌وساز و تاثیرات بعدی به خاطر سرمایه‌گذاری دولت در این حوزه هاست.

همانطور که در مقاله‌های قبل گفتیم، کشور قطر رشد اقتصادی بسیار بالایی بالاخص در سال‌های اخیر داشته است. این رشد اقتصادی که مرهون مدیریت و برنامه‌ریزی درست اقتصادی در جذب سرمایه‌های خارجی و استفاده بهینه از سرمایه‌های داخلی به وجود آمده از فروش نفت و گاز است، سبب شده که بسیاری از سرمایه‌گذاران از سراسر جهان، به فکر سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف این کشور رو به پیشرفت باشند.

نیاز قطر به ساخت ورزشگاه‌ها و مراکز تفریحی و اقامتی برای مسابقات جام جهانی فوتبال باعث شده که بزرگترین و موفق‌ترین شرکت‌های عمرانی برای ساخت این ورزشگاه‌ها و مراکز به قطر بیایند و اقتصاد قطر را دستخوش تغییرات بسیار مثبتی کرده‌اند.

وقتی در سال ۲۰۱۴ مشخص شد که قطر به عنوان میزبان مسابقات جام جهانی در سال ۲۰۲۲ خواهد بود، تاثیرات اقتصادی این رویداد شروع شد. تولید ناخالص داخلی این کشور به اندازه کشورهای بزرگ و قوی اروپایی شده، به طوری که حتی تحریم شدن از سوی کشورهای عربی تحت حمایت عربستان سعودی نیز نتوانتست تاثیرات منفی زیادی بر آن بگذارد.

قیمت ملک در قطر

تاثیرات مثبت اقتصادی جام جهانی فوتبال سبب شده که نرخ ملک در این کشور بسیار افزایش پیدا کند. کوچک بودن قطر و داشتن شهرهای محدود، سبب می‌شود که هر زمین و ملکی فرصتی برای ایجاد بستری اقتصادی برای جام جهانی باشد. ایجاد زیرساخت‌های لازم برای جام جهانی ملزم به داشتن ملک هایی با موقعیت بالاست. همین موضوع سبب می‌شود که خرید ملک در قطر به عنوان سرمایه‌گذاری مطمئن و بسیار سودآور در آینده نه چندان دور شناخته شود و سرمایه‌گذاران زیادی را از سراسر جهان برای خرید ملک به قطر بکشاند. موقعیت جغرافیایی عالی قطر نسبت به ایران و همچنین روابط حسنه سیاسی و اقتصادی بین دو کشور، نویدبخش این موضوع است که خرید ملک در قطر، یکی از راه‌های سرمایه‌گذاری مطمئن در خارج از کشور است. البته آمار نشان می‌دهد که نرخ ملک در قطر رو به افزایش است و این روند با توجه به زیرساخت‌های گردشگری ایجاد شده در این کشور، قطعا ادامه پیدا خواهد کرد. بنابراین اگر قصد سرمایه‌گذاری مطمئن در خارج از کشور را دارید، قطر بهترین گزینه می‌باشد. هرچند این کار باید با همکاری کارشناسان مجرب اقتصادی و سرمایه‌گذاری برای شما صورت گیرد تا سرمایه‌گذاری شما بیشترین بازدهی را داشته باشد.

منبع: گروه آرشید

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها