|
کدخبر: 316676

پرسپولیس/امتیاز/سقف قرارداد

این قوانین فوتبال رابه خاک سیاه میکشاند

بازگرداندن امتیازات کسر شده تیم های پرسپولیس و سپاهان توسط فدراسیون فوتبال، مجدداً منجر به ایجاد آشوب و حواشی در مسابقات شد.

ورزش این قوانین فوتبال رابه خاک سیاه میکشاند

این اقدام ممکن است به نظر بیاید که فدراسیون فوتبال ایران، به جای وضع قوانین کارآمد برای افزایش کیفیت مسابقات و ایجاد فضای سالم رقابتی، بیشتر عادت دارد با دستان خود، آتش حواشی را در لیگ برتر و مسابقات تشدید کند، که این قانونی نقض می‌کند.

از ابتدای فصل جاری تا کنون که یک هفته تا پایان نیم فصل نخست مانده، به جای آنکه کارشناسان و تیم ها تمرکزشان بر کیفیت بازی ها باشد و به دنبال یک خروجی مثبت از لیگ باشند یا بخواهند پدیده های جدیدی از فوتبال ایران را کشف کنند، همه هم و غمشان بر موضوع سقف قرارداد و هزینه ها بوده و روزی نیست که این موضوع در رسانه ها یا بازی ها خبرساز نشود.

طی روزهای گذشته هم سرانجام کمیته استیناف رای کسر امتیاز از باشگاه های پرسپولیس و سپاهان را رد کرد تا علنا آب از آب تکان نخورد و همه چیز به خانه اول برگردد؛ اتفاقی که بار دیگر داد تیم ها را در آورد و مشخص نیست دقیقا چرا ابتدا چنین قانونی وضع می شود و زمانی که فدراسیون نمی تواند آن را اجرا کند، این گونه از اجرایش عقب نشینی می کند.

اینجا فرصت آزمایش و خطا نیست آقای قنبرزاده!

منصور قنبرزاده نایب رئیس فدراسیون فوتبال روز جمعه در برنامه ورزش و مردم در بخشی از صحبت های خود اعلام کرد که اجرای این قانون نوپا، به نوعی آزمایشی بوده و باشگاه ها باید همراهی کنند تا این قانون به نتیجه مطلوبی برسد؛ مشخص نیست نایب رئیس فدراسیون بر اساس چه منطقی چنین حرفی می زند اما تجربه ثابت کرده در سال های قبل هم چنین قوانینی شکست خورده و خود مسئولان فوتبال هم بر آن واقفند. همین مسئولان فدراسیون بارها اعلام کرده اند که برخی باشگاه ها اگر چه رقمی را به عنوان مبلغ قرارداد ثبت می کنند، اما در پشت پرده مبالغ دیگری تحت عنوان پاداش، هزینه تبلیغات و... به بازیکنان داده می شود که رصد آن ها سخت و غیرممکن است؛ پس سوال اینجاست در شرایطی که خود فدراسیون نشین ها هم می دانند که هیچ جوره نمی توان جلوی این تخلفات را گرفت، دقیقا چرا اقدام به وضع قوانینی می کنند که فقط و فقط باعث آشفته تر شدن شرایط لیگ برتر می شود؟ نکته ای شاید بتوان جوابش را در جرایم مالی پیدا کرد.

فدراسیون فوتبال در این مدت به بهانه اجرای همین قانون سقف قرارداد و هزینه های یک باشگاه، جرایم مالی سنگینی برای باشگاه های مختلفی از جمله پرسپولیس و سپاهان وضع کرده و به نظر می رسد گوشه چشمی هم به پرکردن حساب های خود داشته تا از این طریق هم از باشگاه ها جریمه بگیرد و هم از طرفی امتیازات باشگاه ها را برگرداند.

برگشت امتیازات سپاهان و پرسپولیس؛ همه راضی!

از ابتدای فصل و وضع قانون پرحاشیه فوق، باشگاه ها مدام دنبال آتو گرفتن از یکدیگر بودند و سعی داشتند به نوعی یک نشتی از باشگاه و تیم رقیب پیدا کنند تا آن را گزارش کرده و نشان دهند که تخلفاتی رخ داده. یکی از این باشگاه ها که مورد هجمه های مختلف بود، استقلال بود که بارها سعی کرد قرارداد بازیکنانش را کاهش دهد و همین موضوع اعتراض های زیادی را به دنبال داشت چرا که خیلی ها معتقد بودند یک بازیکن که در لیگ برتر ستاره است و قطعا قراردادی میلیاردی دارد، نمی تواند قراردادش را به 200 میلیون کاهش دهد و قطعا در پشت پرده تخلفاتی رخ داده؛ حالا به نظر می رسد فدراسیون فوتبال و کمیته استیناف برای راضی نگه داشتن همه طرف های دعوا، سعی کرده اند از استقلال امتیازی کسر نکنند و با بازگشت امتیازهای پرسپولیس و سپاهان، تا حدودی داد و بیداد تیم ها را بخوابانند. اتفاقی که بار دیگر حاشیه ساز شد و اگر چه ممکن است در ظاهر همه راضی به این موضوع باشند اما قطعا تیم ها از این تصمیم هم ضرر می کنند و در هفته های بعد و نیم فصل دوم، باز هم این حواشی ادامه خواهد داشت.

برنده اصلی بازی فدراسیون، سپاهان بود؟

سپاهان اصفهان در بین مدعیان لیگ برتر، تیمی بود که تقریبا تمام ستاره های مد نظرش را جلب کرد. در مقابل تیم هایی بودند که نتوانستند بازیکنان مد نظر خود را جلب کنند و با کمبود بازیکن مواجه شد. سپاهان حالا با بازگشت امتیازات، نه تنها صدرنشین جدول شده و به کورس برگشته که ستاره های خود را هم در اختیار دارد و مطمئنا در نیم فصل دوم می تواند با سرعت بیشتری به سمت قهرمانی برود؛ اتفاقی که بار دیگر باید ریشه اش را در تصمیم عجیب فدراسیون دید که به نوعی تیم ها را سر در گم کرد و حالا دوباره تیم ها را به جان هم انداخته و مشخص نیست عاقبت این میدان جنگ، چه خواهد شد!

منبع: ورزش سه

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها