|
کدخبر: 246467

ستارگانی که بیزینس‌من شدند/ از پیکه تا رونالدو

خارج از زمین فوتبال هم می‌درخشند و از ذهن خلاق خود در زمینه‌های دیگر استفاده می‌کنند، اینها فوتبالیست‌های موفق در تجارت هستند.

ورزش ستارگانی که بیزینس‌من شدند/ از پیکه تا رونالدو

فوتبالیست‌ های امروزی فقط روی اتفاقاتی که در زمین می‌افتد تمرکز نمی‌کنند. جدای از مشتاق بودن برای اتفاقات سیاسی اطرافشان، مثل ماجرای بحران اخیر اوکراین و روسیه، بسیاری از آنها تاجران بسیار باهوشی نیز هستند. در حالی که اکثر هواداران فوتبال با بخش زیادی از سرمایه‌گذاری‌هایی که کریستیانو رونالدو دنبال می‌کند، آشنا هستند، تعداد فوتبالیست‌هایی که به سمت تجارت می‌روند از آغاز هزاره جدید به‌طور تصاعدی افزایش یافته است.

جرارد پیکه و اف‌سی آندورا

چه چیزی یک قهرمان چهار دوره لیگ قهرمانان اروپا و قهرمان جام جهانی را با باشگاهی که در دسته پنجم فوتبال اسپانیا بازی می‌کند، مرتبط می‌کند؟ جرارد پیکه، مدافع کهنه کار بارسلونا، اف‌سی آندورا را از طریق گروه هلدینگ Kosmos که خودش مالک آن است، در دسامبر ۲۰۱۸ خرید. در حالی که این باشگاه اصالتاً از کشور همنام خود است، آنها در مدت کوتاهی که پیکه مالک آن بوده، پیشرفت سریعی داشته‌اند.

اف‌سی آندورا در سال ۲۰۱۹ پس از انجام یک روند قابل توجه ۲۲ بازی بدون شکست قبل از انتشار اخبار خوب، به لیگ دسته چهارم اسپانیا راه یافت. سی‌اف رویس دپورتیو، تیمی که قرار بود در سگوندا دیویسیون B قدیمی (رده سوم) شرکت کند، پس از پرداخت نشدن دستمزدها منحل شد و تیم پیکه وارد عمل شد و مبلغ لازم را برای ثبت نام پرداخت کرد تا تیمشان به یک دسته بالاتر صعود کند. واضح است که اگر Kosmos مالک باشگاه نبود این امکان وجود نداشت و اف‌سی آندورا بعد از اولین فصل ضعیف خود در ۲۰-۲۰۱۹ تغییر روند داد و سال گذشته به پلی‌آف صعود صعود کرد.

با این حال، آنها مقابل رئال سوسیداد B شکست خوردند و یک سال دیگر را در لیگ دسته سوم سپری می‌کنند، در حال حاضر که ۱۵ بازی مانده به پایان فصل، در رده سوم قرار دارند و با ۵ امتیاز از جایگاه صعود به لیگ بالاتر عقب‌تر هستند. در واقع، هجوم پول و شهرت توسط پیکه کمک قابل توجهی به مسائل کرده است و آنها آماده هستند تا زودتر به دسته دوم صعود کنند.

رونالدو، آقای رئیس

صحبت از رونالدوی برزیلی است. او در طول دوران حرفه‌ای خود دفاع‌ها را به وحشت می‌انداخت و همچنان از او به عنوان یکی از بهترین بازیکنان تاریخ در فوتبال مدرن یاد می‌شود. هوش تجاری‌اش هم مثل حرکاتش داخل زمین غیرقابل پیش‌بینی است. او در حال حاضر مالک و رئیس باشگاه دسته دومی رئال وایادولید است که در سپتامبر ۲۰۱۸، ۵۱ درصد از سهام آن را خرید. این تیم در فصل ۱۹-۲۰۱۸ در جایگاه شانزدهم قرار گرفت و پس از آن به جایگاه سیزدهم رسید.

با این حال، وایادولید فصل گذشته در آخرین بازی پس از شکست مقابل اتلتیکومادرید، قهرمان فصل قبل لالیگا، سقوط کرد. رونالدو اکنون ۸۲ درصد از سهام باشگاه را در اختیار دارد اما این تنها سرمایه‌گذاری فوتبالی او نیست. برنده جام جهانی ۲۰۰۲ در دسامبر ۲۰۲۱ از طریق شرکت خود تارا اسپورت، سهام اولین باشگاه خود در برزیل، کروزیرو را به قیمت ۷۰ میلیون دلار خریداری کرد. کروزیرو در سه سال گذشته در سری B ضعیف بوده است و هدف رونالدو رساندن این باشگاه به روزهای اوج است.

متئو فلامینی مولتی میلیاردر علمی

متئو فلامینی بازیکن سابق ارسنال و برنده سه جام حذفی انگلیس، یکی از غیرمعمول‌ترین فعالیت‌های تجاری در جمع فوتبالیستها را دارد در واقع از طریق فعالیتی کاملاً علمی، تجارتی رویایی ایجاد کرده است.

فلامینی شرکت بیوشیمی GF Biochemicals را با پاسکواله گراناتا در سال ۲۰۰۸، زمانی که برای میلان بازی می‌کرد، تأسیس کرد. این اولین شرکت علوم زیستی بود که به تولید انبوه اسید لوولینیک رسید، یک جایگزین پایه روغنی که شامل علف و خرده چوب است و برای استفاده در پلاستیک‌ها، حلال‌ها، سوخت‌ها و صنعت داروسازی به کار می‌رود.

این تولید برای وزارت انرژی ایالات متحده با هدف ایجاد «دنیای سبزتر» از اهمیت زیادی برخوردار بوده است. این شرکت دفاتری در هلند، میلان، برزیل و چین دارد و همچنین شرکت Segetis، تولید کننده برتر مشتقات اسید لوولینیک را در سال ۲۰۱۶ خریداری کرد. فلامینی در کنار فعالیت تجاری خود، جزو طراحان دوره‌هایی برای ارتقای آموزش و پژوهش در این زمینه نیز بوده است. او جزو پایه‌گذاران ژورنال یا مجله علمی The BioJournal نیز هست که اولین مجله الکترونیکی در جهان است که فقط بر روی دنیای زیستی و پایداری سبز تمرکز دارد.

او همچنین بخشی از کمیته ارتقاء محیط زیست پاریس بود که نقش مهمی در کسب حق میزبانی بازی‌های المپیک تابستانی ۲۰۲۴ داشت.

سالفورد سیتی با ستارگان کلاس ۹۲

چه اتفاقی می‌افتد وقتی یک باشگاه دسته هفتمی توسط گروهی از فوتبالیست‌های معروف خریده می‌شود؟ این داستان سالفورد سیتی است که در سال ۲۰۱۴، شرکت سهامی خاص پروژه ۹۲، متشکل از بازیکنان سابق منچستریونایتد مثل نیکی بات، رایان گیگز، پل اسکولز، گری و فیل نویل، خریده شد. کلاس معروف سال ۹۲ در طول دوران بازی خود تمام جام‌های ممکن را با منچستریونایتد به دست آورد و قصد داشتند این باشگاه را برای اولین بار در تاریخ خود به لیگ‌های رسمی انگلیس برسانند.

در سپتامبر ۲۰۱۳، این گروه ۵۰ درصد از سهام را به پیتر لیم مالک والنسیا فروخت که ۱۰ درصد از آن را دیوید بکام در ژانویه ۲۰۱۹ خرید. فصل ۱۹-۲۰۱۸ سالفورد در جایگاه سوم قرار گرفت و یک بار دیگر از طریق پلی‌آف صعود کرد تا فصل بعد در رقابت‌های لیگ دو رقابت کند. آنها در حال حاضر در همان لیگ هستند و درست زیر ۱۰ تیم برتر قرار دارند. در دو فصل گذشته نیز در رده‌های یازدهم و هشتم قرار گرفته‌اند. قدرت مالی و شهرت مالکان به جذب بازیکنانی کمک کرده است که به طور معمول به بازی در سالفورد فکر نمی‌کردند.

دیدیه دروگبا و رایزینگ

اسطوره چلسی که گل تساوی او در جریان بازی مقابل بایرن مونیخ در فینال لیگ قهرمانان اروپا در سال ۲۰۱۲ به آبی‌ها کمک کرد تا بازی را به ضربات پنالتی بکشانند جایی که در نهایت خودش گل برتری را به ثمر رساند. او تغییری در حرفه خود ایجاد کرد که اکثر فوتبالیست‌های امروزی آن را انتخاب می‌کنند. دروگبا قبل از فصل ۲۰۱۷ به فینیکس رایزینگ اف‌سی در لیگ دسته دوم آمریکا (USL) پیوست، لیگی که پایین‌تر از لیگ برتر فوتبال آمریکا (MLS) قرار دارد.

خرید دروگبا یک قرارداد معمولی نبود، زیرا جدا از اینکه شناخته‌شده‌ترین و پرافتخارترین بازیکنی بود که تا به حال برای این باشگاه بازی می‌کرد، این بازیکن ساحل عاجی به یکی از مالکان باشگاه نیز تبدیل شد تا اولین بازیکن مالک در تاریخ فوتبال باشد. او دو فصل در باشگاه ماند و ۱۷ گل در تمام رقابت‌ها به ثمر رساند و تماشاگران را به مسابقات جذب کرد. رایزینگ تاج قهرمانی USL را در سال ۲۰۱۹ تحت نظارت او به دست آورد و به عملکرد تحسین برانگیز در فوتبال آمریکا ادامه داد.

کریستیانو رونالدو، مرد همه کاره

بیشترین فالوئر در اینستاگرام یک امپراتوری تجاری بزرگ را برای کریستیانو رونالدو ایجاد کرده است که متنوع و همیشه در حال گسترش است. رونالدو که قبلاً از فروش حقوق تصویر خود به پیتر لیم سود زیادی می‌برد به دنبال آن بود تا منبع درآمد قابل توجه دیگری رانیز ایجاد کند. هتل‌هایی که با گروه Pestana افتتاح شد، عطرها، خط تولید لباس زیر که با همکاری گروه JBS Textile و طراح مد ریچارد چای راه‌اندازی شد، برند مد CR۷ متعلق به خودش و حضور در تبلیغات بی‌شمار و البته بازی‌های ویدیویی از جمله فعالیت‌های تجاری گسترده رونالدو است. رونالدو خیلی زود متوجه شد که جذابیت جهانی او موفقیت بزرگی برایش به همراه خواهد داشت و حتی بدون کسب و کار خودش، او یک تاجر بسیار ماهر خواهد بود. در واقع، عملاً هیچ فوتبالیستی وجود ندارد که چنین زمینه‌های متفاوتی را بتواند به طرز ماهرانه‌ای با هم ترکیب کند.

منبع: خبر ورزشی

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها