|
کدخبر: 52052

گسترش نیوز ۱۷ سال برپایی نمایشگاه بزرگ پلیس ایران گزارش می‌دهد

فشن‌شو نظامی در ایران + تصاویر

عمده دوره‌های ایپاس در مصلای امام خمینی(ره) برگزار شده اما چندین دوره هم در سایت تهران، هتل المپیک و البته مرکز همایش‌های صدا و سیما برگزار شده بود.

گسترش نیوز - حفظ کیفیت در روند برگزاری رویدادهای نمایشگاهی یکی از مهم‌ترین مواردی است که به‌طور عمده برگزارکنندگان آن را رعایت نمی‌کنند اما در ۱۷ سال گذشته رویدادی در تهران برگزار می‌شود که هر دوره آن نسبت به سال قبل، تغییری جذاب و تعیین‌کننده دارد.

fasionshow02.jpg

صحبت درباره ایپاس است. رویدادی که چندسال پیش هم درباره آن گزارشی منتشر کرده بودیم. در نمایشگاه ایپاس انواع لباس و ادوات و تجهیزات نیروی انتظامی کشورمان در معرض دید مردم قرار می‌گیرد. در یک کلام باید گفت که این رویداد در واقع یک فشن‌شوی نظامی است که واقعا هم دیدنی و جذاب است.

نمایشگاه پلیس جمهوری اسلامی ایران یا ایپاس (IPAS)، یک نمایشگاه بین‌المللی و شناخته شده که از سال ۱۳۸۰ ازسوی یکی از بنیادهای فرهنگی زیر نظر نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران در فواصل و مکان‌های گوناگون برگزار شده است. این نمایشگاه هر سال ازسوی شخص فرمانده کل نیروی انتظامی ایران به همراه هیاتی به نمایندگی از رئیس پلیس کشورهای همسایه راه‌اندازی شده و در آن آخرین تجهیزات نظامی سبک و سنگین، لباس‌های گوناگون، تجهیزات دفاعی و سیستم‌های امنیتی در معرض دید عموم قرار می‌گیرد.

عمده دوره‌های ایپاس در مصلای امام خمینی(ره) برگزار شده اما چندین دوره هم در سایت تهران، هتل المپیک و البته مرکز همایش‌های صدا و سیما برگزار شده بود. یکی از دلایلی که نمایشگاه از سایت تهران به مصلا نقل مکان کرد، اجاره‌بهای سنگینی بود که از شرکت‌های خارجی دریافت می‌شد.

به گفته برگزارکنندگان، این نمایشگاه در آشنایی بیشتر مردم با مباحث امنیتی بسیار مفید است و در تبادل دانش نیز کارآیی دارد. همچنین این نمایشگاه هرسال با استقبال به‌نسبت خوب بازدیدکنندگان حرفه‌ای روبه‌رو می‌شود و از آنجایی که حق ورودی برای این نمایشگاه دریافت خواهد شد، بازدیدکنندگان تفریحی به ندرت به این نمایشگاه می‎آیند. صمت از ابعاد گوناگون برگزاری این رویداد از سال ۱۳۸۰ تا ۱۳۹۷ گزارش می‌دهد. با ما همراه باشید.

fasionshow03.jpg

دوره‌های اول تا نهم؛ ۱۳۸۰ تا ۱۳۸۹

ایده برگزاری نمایشگاه IPAS از سال ۱۳۸۰ با پیشنهاد فرماندهی وقت نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران شکل گرفت که در همان سال، نخستین دوره با عنوان ۲۰۰۲ IPAS برگزار شد. البته زمان برگزاری در آن سال‌ها اسفند انتخاب شد. این رویداد در دوره نخست با موضوع تجهیزات پلیسی و امنیتی کلید خورد و البته در همان سال نخست هم مورد استقبال قرار گرفت.

شرکت ناجی پاس به‌عنوان یکی از برگزارکنندگان طرف قرارداد با ناجا مسئولیت این رویداد را بر عهده داشت. در این دوره مسئولان برگزاری، مرکز همایش‌های صدا و سیما را برای ارائه تجهیزات خود در نظر گرفتند و در کنار تولیدات ایرانی، محصولاتی از ۱۹ کشور جهان نیز قرار داشت. اطلاع دقیقی از متراژ ‌این رویداد در دست نیست اما اطلاعات موجود نشان می‌دهد انواع سلاح گرم و سرد و شوکر، انواع موادمنفجره، گازهای اشک‌آور، تجهیزات ضدشورش، تجهیزات خنثی‌سازی بمب و مین در دوره نخست به نمایش درآمد.

با موفقیت دوره نخست انحصار برگزاری ادواری نمایشگاه به‌نام بنیاد تعاون ناجا به نمایندگی از شرکت ناجی پاس اعطا و در رسانه‌های جمعی به‌ویژه سایت‌های معتبر بین‌المللی ایپاس معرفی شد.

دومین دوره در سال ۱۳۸۱ با افزوده شدن موضوع ایمنی و با عنوان ۲۰۰۳ IPAS برگزار شد. به‌دلایل گوناگون و محدودیت فضایی که در مرکز همایش‌های صدا و سیما وجود داشت، دوره دوم در محل هتل المپیک تهران و با حضور شرکت‌هایی از ۲۷ کشور جهان برگزار شد که رشد مطلوبی نسبت به دوره نخست به‌شمار می‌آمد. در این سال بخش ترافیک نیز به بخش‌های قبلی اضافه شد که شامل تجهیزات کنترل ترافیک، تجهیزات ایمنی بزرگراه‌ها، علائم راهنمایی و رانندگی چرثقیل‌های جابه‌جایی و حمل خودرو بود.

سومین دوره ایپاس در بهمن سال ۱۳۸۲ با حضور ۲۵ کشور جهان با عنوان ۲۰۰۴ IPAS برگزار شد که در این دوره شرکت‌کنندگان داخلی هم حضور چشمگیری داشتند. از این دوره به بعد مسئولان، محل دائمی نمایشگاه‌های تهران را برای برگزاری ایپاس انتخاب کردند که تاثیر بسزایی در بالا رفتن کیفیت محصولات ارائه شده داشت.

بخش ویژه تجهیزات امداد و اورژانس، تجهیزات امداد در ارتفاعات، تجهیزات اتاق عمل، تجهیزات امداد جاده‌ای، تجهیزات اعلام و آتش‌نشانی و... از دوره سوم اضافه شدند.

به چهارمین دوره می‌رسیم. در سال ۱۳۸۴ نمایشگاه به لحاظ ابعاد به‌طور تقریبی دوبرابر شد و به جای یک سالن در دو سالن ۳۸ و A۸۳ نمایشگاه بین‌المللی تهران برپا شد. البته اطلاع دقیقی از کشورهای خارجی حاضر در نمایشگاه در دست نیست.

تجهیزات اشعه ایکس، سیستم‌های کشف جرم و مبارزه با جرائم، سازه‌های پلیسی، تجهیزات انگشت‌نگاری، شیشه‌های ضدگلوله، انواع قفل‌ها، تجهیزات کمپینگ، تجهیزات ایمنی صنایع گوناگون، نشریات تخصصی در زمینه‌های مرتبط و... در این دوره به بخش‌های اصلی اضافه شد.

در سال ۱۳۸۵ دوره پنجم این نمایشگاه از دو سالن به ۴ سالن افزایش متراژ پیدا کرد و در سالن‌های ۱۲، ۱۳، ۱۴ و ۱۵ نمایشگاه بین‌المللی تهران با عنوان ۲۰۰۶ IPAS برگزار شد که علاوه بر حضور شرکت‌های خارجی، بازدیدکنندگان خارجی بسیاری نیز از این نمایشگاه بازدید به‌عمل آوردند. در این دوره بیش از ۱۵ هزار نفر بازدیدکننده تخصصی از این نمایشگاه بازدید کردند.

ششمین دوره نمایشگاه نیز به‌عنوان ۲۰۰۷ IPAS در تیر ۱۳۸۶ در سالن ۳۸ نمایشگاه بین‌المللی تهران با حضور ۳۵ کشور جهان برگزار شد. پیش از این تمام نمایشگاه‌های پلیس کشور در فصل زمستان برگزار می‌شد و از دوره ششم به بعد تصمیم بر این شد که در فصل تابستان برپا شود. نکته مهم آنکه در این دوره برخلاف ادوار قبلی، تعداد سالن‌های زیر پوشش نمایشگاه با افت چشمگیری روبه‌رو شد و به یک عدد رسید. این موضوع البته رابطه مستقیم با گرانی متراژهای خارجی داشت که باعث شد شرکت‌های بین‌المللی قید حضور را بزنند!

هشتمین دوره نمایشگاه با عنوان ۲۰۰۹ IPAS در تیر ۱۳۸۸ با حضور ۱۷ کشور جهان برگزار شد. افت متراژ نمایشگاه همچنان ادامه داشت و در این دوره هم فقط یک سالن از سالن‌های نمایشگاه بین‌المللی برای برگزاری انتخاب شد. با وجود آنکه در دوره‌های قبلی تعداد کشورهای شرکت‌کننده در نمایشگاه از مرز ۳۵ کشور هم گذشته بود، در دوره‌های هفتم و هشتم، تعداد آنها کاهش داشت. موضوع غرفه‌های ارزی همچنان مشکل بزرگی در مسیر توسعه و افزایش کمی فضای برگزاری ایپاس بود که برگزارکنندگان را نیز حسابی نگران کرده بود.

نهمین دوره نمایشگاه با عنوان ۲۰۱۰ IPAS در مهر ۱۳۸۹ در مصلای بزرگ امام خمینی (ره) برگزار شد که با توجه به تغییرات انجام شده تحول قابل‌توجهی هم در ابعاد و نحوه برگزاری آن رخ داد. در این دوره نمایشگاه به مساحت ۶۷۰۰ مترمربع و با حضور ۲۱۵ شرکت داخلی و ۴۲ کشور خارجی برگزار شد. خروج از نمایشگاه تهران، جان تازه‌ای به این رویداد بخشید و وسعت آن را چند برابر کرد.

fasionshow04.jpg

دوره‌های دهم تا دوازدهم۱۳۹۰ تا۱۳۹۲

دهمین دوره نمایشگاه با عنوان ۲۰۱۱ IPAS در مهر ۱۳۹۰ در مصلای بزرگ امام خمینی (ره) برگزار شد. این نمایشگاه به مساحت ۸۶۰۰ مترمربع و با حضور ۲۳۷ شرکت داخلی و خارجی کلید خورد و البته بازدیدکنندگان گوناگونی نیز از کشورهای همسایه داشت.

یازدهمین دوره نمایشگاه با عنوان ۲۰۱۲ IPAS مهر ۱۳۹۱ در مصلای بزرگ امام خمینی (ره) برگزار شد با مساحت ۸۶۰۰ مترمربع و با حضور ۲۲۶ شرکت داخلی و خارجی برگزار شد. در دوره یازدهم به‌دلیل کمبود امکانات مصلا و ناتوانی سیستم‌های سرمایشی برای خنک کردن فضای بازدید مراجعان، مسئولان مصمم شدند زمان برگزاری را از تیر به مهر تغییر دهند. درنهایت این نمایشگاه به مساحت ۸۷۰۰ مترمربع و با حضور ۲۳۷ شرکت داخلی و خارجی برگزار شد.

دوره دوازدهم در مهر ۱۳۹۲برگزار شد. نمایشگاه بین‌المللی لوازم و تجهیزات پلیسی، ایمنی و امنیتی ۶ تا ۹ مهر ۱۳۹۲ در مصلای امام خمینی (ره) تهران برای بازدید عموم فعال بود و در جریان برگزاری آن ۲۱۳ برند خارجی از ۳۴ کشور از جمله ژاپن، آلمان، مالزی، سنگاپور، هند، اسپانیا، ایتالیا، روسیه، چین، افریقای جنوبی، استرالیا، کانادا، انگلیس و فرانسه در این نمایشگاه محصولات خود را ارائه کردند.

این دوره بر نمایش انواع یونیفرم و لباس متمرکز بود. انواع لباس‌های کار، لباس‌های ضدآتش و ضدآب، لباس‌های ویژه عملیات خاص، لباس‌های ضد مواد شیمیایی، جلیقه ضدگلوله، لباس‌های بازتاب‌دار، انواع کفش، پوتین و... در سالن اصلی برگزاری و در قالب مانکن‌های نظامی نمایش داده شد.

دوره سیزدهم؛ سال ۱۳۹۳

به دوره سیزدهم می‌رسیم. حمل‌ونقل از جمله بخش‌های مهم این دوره بوده است. در بخش زمینی وسایل نقلیه سبک و سنگین، تجهیزات واکنش سریع، نفربرها و تانک‌ها، وسایل نقلیه خاص، موتورسیکلت و... رونمایی شدند.

در بخش هوایی شاهد نمایش انواع هواپیماهای سبک و انواع هلی‌کوپتر بودیم. ضمن اینکه در بخش دریایی نیز انواع لنج‌های چند منظوره، قایق‌ها، موتورهای دریایی و... به معرض نمایش درآمد.

دوره چهاردهم؛ سال ۱۳۹۴

مصلای امام خمینی(ره) در مهر ۱۳۹۴ دوباره میزبان این رویداد بوده است. متراژ فضای نمایشگاه با یک رشد حدود ۳۰ درصدی به ۱۶ هزار مترمربع رسید و تعداد شرکت‌های حاضر در نمایشگاه نیز بیشتر از دوره‌های قبل بود و به ۳۰۵ غرفه افزایش پیدا کرد.

۲۹ کشور خارجی هم در دوره چهاردهم حضور داشتند. برگزاری جشنواره آموزش همگانی (خط) برای دانش‌آموزان با همکاری پلیس راهور و طرح خانه هوشمند با مشارکت تعدادی از شرکت‌های این حوزه از جمله بخش‌های مهم این دوره بوده است.

دوره پانزدهم؛ سال ۱۳۹۵

این دوره از نمایشگاه ایپاس با هدف توسعه کمی و کیفی تجهیزات پلیسی و ارتقای توانمندی و فناوری پلیسی، گسترش فرهنگ استفاده از تجهیزات ایمنی، حمایت از نخبگان و مخترعان تجهیزات پلیسی، ظرفیت‌های بالقوه و آشنایی با منابع تولید و مصرف، در شبستان مصلا برپا شد.

در این دوره، تولیدات بیش از ۲۵ درصد شرکت‌های حاضر در نمایشگاه داخلی بود و ۳۶۶ غرفه برای ارائه محصولات در این رویداد حضور داشتند.

رویداد دوره پانزدهم در بخش‌های حمل‌ونقل، تسلیحات و مهمات، یونیفرم و لباس، وسایل نور و تصویر، ترافیک، آتش‌نشانی، امداد و نجات، سیستم‌های آموزشی و مشاوره‌ای و سایر زمینه‌ها مانند تجهیزات اشعه ایکس، سیستم‌های کشف جرم و مبارزه با جرائم، سازه‌های پلیسی، تجهیزات انگشت‌نگاری، شیشه‌های ضدگلوله، انواع قفل‌ها، تجهیزات کمپینگ، تجهیزات ایمنی صنایع گوناگون و نشریات تخصصی در زمینه‌های مرتبط فعال بوده است.

fasionshow01.jpg

دوره شانزدهم؛ سال ۱۳۹۶

ایپاس ۲۰۱۷، با رویکرد توجه به تولید و اقتصاد ملی برپا شد و یکی از بخش‌های ویژه آن «ما می‌توانیم» بود. تمرکز برگزار‌کنندگان در این دوره بر مخابرات و رایانه قرار گرفت. بنابراین در سال ۹۶ انواع سیستم‌های مخابراتی، فرستنده و گیرنده، پردازشگر اطلاعات، صوتی و تصویری، بی‌سیم، تجهیزات رادار، فیبرهای نوری، تجهیزات ماهواره‌ای، انواع حسگرها، تجهیزات زنده‌یاب، سیستم کنترل امنیت مسیرهای هوایی، بندرها، فرودگاه‌ها، مرزها، مراکز حساس و سیستم‌های ردیاب و تجهیزات جی‌پی‌اس مورد توجه بودند.

همچنین برخی سیستم‌های عامل با ضریب ایمنی بالا، سیستم‌های امنیتی رایانه و اینترنت و سیستم‌های اطلاعات جغرافیایی نیز که برای پلیس و دیگر بخش‌های نظامی کاربرد دارند، رونمایی و معرفی شدند.

در این دوره همچنین سعی شد بر موارد آموزشی تاکید بیشتری شود. در این زمینه، برخی کارگاه‌های آموزشی با موضوع سیستم‌های مشاوره‌ای، طراحی و کنترل سیستم‌های حفاظتی، تحلیل در باره جرم‌شناسی، بهینه‌سازی سیستم‌های حفاظتی، سیستم‌های آموزشی، مدرسه‌های آموزشی(علوم نظامی و انتظامی)، تجهیزات خاص آموزشی، سیستم‌های شبیه‌ساز و... مورد توجه قرار گرفت.

دوره هفدهم؛ سال ۱۳۹۷

هفدهمین دوره نمایشگاه بین‌المللی محصولات امنیتی و تجهیزات پلیسی (ایپاس ۹۷)، مهر سال گذشته در تهران برگزار شد. به‌گفته کارشناسان در این سال فناوری خوبی برای معرفی وجود داشت.

رونمایی از «سامانه ایکس‌ری کانتینری» صآایران، رونمایی از «سامانه تشخیص چهره و پلاک‌خوان»، رونمایی از «لانچر نارنجک‌انداز» یگان ویژه، رونمایی از «سلاح شبیه‌ساز تیراندازی» معاونت آموزش ناجا، رونمایی از «شناور زیرسطحی» دانشگاه بوعلی همدان، رونمایی از «خودرو فاتح» خودرو بومی ویژه کوهستان و مرزبانی، رونمایی از موتور ویژه برای عملیات‌های پلیس پیشگیری و نمایش ده‌ها محصول تجاری و دانشگاهی از دیگر برنامه‌های این رویداد بزرگ پلیسی، امنیتی و ایمنی بود.

در این سال همچنین از «دوربین ضدتروریست» با قابلیت شناسایی تحرکات رفتاری و وضعیت دمایی بدن تروریست‌ها، «سلاح هوماک آر ۱۰۱» نخستین سلاح ورزشی ایرانی و مناسب برای ماده تیراندازی تراپ المپیک، «خودرو زرهی راتق» خودرو جدید و بومی یگان ویژه ناجا رونمایی شد.

علاوه بر حضور ۱۹۳ برند با بیش از ۵هزار عنوان محصول، حضور ۱۷ رده پلیس‌های تخصصی و معاونت‌های پشتیبانی‌کننده، اجرای مانورهای نمایشی در محوطه باز، راه‌اندازی شبیه‌ساز تیراندازی با سلاح گوناگون، ارائه خدمات انتظامی برای عموم، ارائه خدمات مشاوره در زمینه آسیب‌های اجتماعی و مشاوره حقوقی، از دیگر برنامه‌های ایپاس ۲۰۱۸ بود.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها