|
کدخبر: 141188

فولاد مبارکه افزایش سرمایه می دهد

دیرعامل فولاد مبارکه در جریان بازدید وزیر صمت از این کارخانه ضمن ارائه گزارشی از روند تولید و دستاوردهای فولاد مبارکه در سنوات اخیر گفت: فولاد مبارکه مولود انقلاب اسلامی است و مدیران و پیمانکارانی در جریان دوران دفاع مقدس با پایمردی خود این شرکت را بنا ساخته و به بهره برداری رساندند و برای کشور عزت و افتخار آفریدند.

معدن  فولاد مبارکه افزایش سرمایه می دهد

مدیرعامل فولاد مبارکه در جریان بازدید وزیر صمت از این کارخانه ضمن ارائه گزارشی از روند تولید و دستاوردهای فولاد مبارکه در سنوات اخیر گفت: فولاد مبارکه مولود انقلاب اسلامی است و مدیران و پیمانکارانی در جریان دوران دفاع مقدس با پایمردی خود این شرکت را بنا ساخته و به بهره‌برداری رساندند و برای کشور عزت و افتخار آفریدند.

حمید رضا عظیمیان از گروه فولاد مبارکه به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده آهن اسفنجی در جهان و بزرگترین فولادساز منطقه خاورمیانه و منطقه منا با سهم ۲۰ درصدی تولید فولاد نام برد و گفت: ارزش بازار این شرکت امروز به بالای ۳۰۰ هزار میلیارد تومان رسیده است. درحال‌حاضر ۷.۲ میلیون تن فولاد در داخل شرکت تولید می‌شود و در گروه فولاد مبارکه ( فولاد مبارکه، فولاد هرمزگان و فولاد سبا) نیز ظرفیت تولید به حدود ۱۰.۲ میلیون تن افزایش یافته است.

دامه داد: حدود ۱۰۰۰ کارخانه در کشور تامین کالا و مواد مصرفی فولاد مبارکه را برعهده دارند و حدود ۳۰۰۰ کارگاه نیز از محصولات این شرکت در خطوط تولید خود استفاده می‌کنند و ورق فولاد مبارکه را به محصولات نهایی تبدیل می‌کنند.

مدیرعامل فولاد مبارکه با اشاره به این که درحال‌حاضر به طور مستقیم و غیر مستقیم حدود ۳۵۰ هزار فرصت شغلی در زنجیره تولید فولاد مبارکه به وجود آمده است گفت: علاوه بر شرکت‌های یاد شده هلدینگ‌های دیگری شامل توکا فولاد، آتیه فولاد، هلدینگ سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات و هلدینگ متیل نیز در گروه فولاد مبارکه حضور دارند. این درحالی است که یکی از بزرگ‌ترین هلدینگ‌های مالی کشور توسط مبارکه در حال تاسیس و راه‌اندازی است.

وی از وجود زنجیره کامل تولید در فولاد مبارکه به عنوان عامل اصلی افزایش سود و درآمد این شرکت نام برد و اظهارکرد: فروش مبارکه در سال ۹۷ حدود ۲۳ هزار میلیارد تومان بوده، سال ۹۸ حدود ۴۰ هزار میلیارد تومان و امسال پیش‌بینی می‌شود این عدد به مرز ۵۵ هزار میلیارد تومان فروش برسد. به همین دلیل می‌توان گفت فولاد مبارکه در کنار اینکه یک بنگاه صنعتی است، یک بنگاه اقتصادی هم هست که در بازار سرمایه نقش بسیار مهمی دارد.

وی در تشریح عملکرد خطوط تولید این شرکت گفت: شرکت در ۸ ماهه امسال در مقایسه با مدت مشابه سال قبل روند روبه رشدی داشته است به نحوی که با تلاش کارکنان شرکت، تولید گندله در بازه زمانی مذکور سال ۹۷ نزدیک به ۶ میلیون تن بوده و امسال به حدود ۷ میلیون تن افزایش یافته است. در آهن اسفنجی از ۷ میلیون تن به ۷ میلیون و ۸۰۰ هزار تن در فولاد خام از ۶ میلیون و ۲۰۰ هزار تن به ۶ میلیون ۶۹۰ هزار تن رسیده‌ایم.

وی با بیان این که شرکت در سال گذشته با افت تولید مواجه شده است تصریح کرد: دو دلیل عمده نرسیدن مواد اولیه قطعی حدود دو ماهه گاز مهم‌ترین دلایل این امر بوده است که می‌طلبد مسئولان محترم نسبت به آن چاره اندیشی و اقدام عاجل بعمل آورند. به خاطر داشته باشیم فولاد مبارکه در سال ۹۸ حدود ۲۵۰۰ میلیارد تومان زیان به دلایلی که اشاره شد متضرر شد. نباید فراموش کرد که فولاد مبارکه جزء کارخانه هائی است که بیشتر از ظرفیت اسمی خود می‌تواند تولید کند اما این باعث تاسف است که ما بتوانیم تولید کنیم ولی به خاطر کمبود مواد تولید نکنیم.

وی تصریح کرد فولاد مبارکه برای کنترل و آرامش بازار سعی می‌کند که کالا را به مشتری و مصرف‌کننده برساند. و بنا بر تاکید مسئولان وزارت خانه نگاه تامین حداکثری بازار داخل امسال کاهش۳۲ درصدی صادرات را شاهد بودیم. اگرچه کاهش صادرات در دراز مدت برای سازمان مشکلات خاص خود را به همراه دارد.

وی از ایجاد هلدینگ مالی در فولاد مبارکه خبر داد و گفت: از سال ۹۷ تا بحال سرمایه ثبتی فولاد مبارکه از ۷۵۰۰ میلیارد تومان تا دی ماه امسال با تصویب و تصمیم مجمع عمومی پیش رو به ۳۰ هزار میلیارد تومان خواهد رسید.

عظیمیان تصریح کرد: بسیاری از شرکت‌های بورسی از محل تجدید ارزیابی ممکن است نسبت به افزایش سرمایه اقدام کنند ولی افزایش سرمایه در فولاد مبارکه کاملا واقعی است و از محل سود توزیع نشده انباشت شده سهام داران انجام می‌شود و لذا سهام مبارکه سهام بسیار ارزشمند است.

مدیرعامل فولاد مبارکه با بیان این که بخاطر التهاباتی که در دو سه ماه گذشته پیش آمد نخستین مجوز ایجاد سهام خزانه به نام فولاد مبارکه صادر شده است، گفت: همانگونه که می‌دانیم هیچ شرکت بورسی حق ندارد سهام خودش را بخرد، اما راهکاری که سازمان بورس ایجاد کرد که صف فروش ایجاد نشود با تاسیس صندوق سهام خزانه که ما این کار را انجام دادیم، حدود ۲۷۰۰ میلیارد تومان سهام خود را خرید کردیم و این میزان تا ۴۰۰۰ میلیارد تومان می‌تواند ادامه یابد. لذا تاسیس صندوق سرمایه‌گذاری بازار گردانی با سرمایه ۸۰۰ میلیارد تومان و افزایش ۴ برابری سرمایه ثبتی، وقتی به ۳۰ هزار میلیارد برسد در دی ماه بزرگ‌ترین شرکت با سرمایه ثبتی فولاد مبارکه خواهد بود.

وی در ادامه از تعریف حدود یک میلیارد یورو پروژه در فولاد مبارکه خبر داد و گفت: ۲۰ هزار میلیارد تومان نیز سهم داخل است. این پروژه‌ها شامل نورد گرم ۲، افزایش ۵۰۰ هزارتنی ظرفیت فولاد هرمزگان( رسیدن به ظرفیت ۲ میلیون تن) راه‌اندازی فولادسازی ۸۰۰ هزار تنی فولاد سفید دشت، کارخانه تولید الکترود گرافیتی اردکان، افزایش ظرفیت شرکت ورق خودرو کاشان هستند. همچنین حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان به پیمانکاران داخلی در سراسر کشور واگذار می‌شود که این مطلب در راستای دستور مقام معظم رهبری برای جهش تولید، اقدام مؤثری خواهد بود.

وی از پروژه نورد گرم ۲ فولاد مبارکه به عنوان یکی از اصلی‌ترین پروژه‌های حوزه صنعت فولاد کشور نام برد و گفت: با تولید ورق خام مورد نیاز تولید لوله‌های انتقال نفت و گاز ترش از گوره به جاسک نشان دادیم که در حوزه تولید فولاد خام از دنیا عقب نیستیم و همپای دنیا جلو رفته‌ایم ولی در تولید ورق از دنیا عقبیم، اگر ما در ۳ تا ۵ سال آینده ورق‌های با گرید جدید تولید نکنیم فولاد مبارکه نیز به سرنوشت کارخانجات عقب مانده کشور دچار خواهد شد.

عظیمیان در ادامه از پروژه اجرای فناوری نسل چهارم فناوری در فولاد مبارکه به عنوان دیگر ابر پروژه در دست اجرای این شرکت یاد کرد و گفت: فولاد مبارکه اکنون نسل سوم فناوری است و دنیا به سمت نسل چهارم که بسیار هوشمند است در حال پیشرفت است و این دقیقا همان حرکت در مسیر دانش افزایی است که همواره مورد تاکید رهبر معظم انقلاب بوده است.

گفتنی است در ابتدای این بازدید، وزیر صنعت، معدن و تجارت و هیات همراه با حضور در محل معراج‌الشهدای فولاد مبارکه به مقام شامخ شهدا ادای احترام کردند و در ادامه در باغچۀ فضای سبز شخصیت‌های این شرکت یک نهال به رسم یادبود غرس نمودند.

منبع: روابط عمومی فولاد مبارکه

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها