|
کدخبر: 42887

رئیس سازمان محیط‌زیست در گفت‌وگو با گسترش نیوز مطرح کرد:

اجازه‌ خشکسالی امروز ظرف ۴۰ سال داده شد

کلانتری گفت: نمایندگان مجلس که این گونه از دولت انتقاد می‌کنند چرا قانونی تصویب کرده‌اند که باید ۱۵۰ درصد از روان آب‌های کشور مصرف شود؟

گسترش نیوز: کم آبی بزرگترین چالش عصر حاضر است، در ایران سد‌سازی به عنوان بزرگترین افتخار دوره جهاد سازندگی محسوب می‌شد، این افتخار اما امروز سیبل حملات نمایندگان مجلس و کارشناسان آب است.

isa_kalantari.JPG

نمایندگان مجلس شورای اسلامی بیشترین حملات را به سازمان محیط‌زیست دارند و معتقدند این سازمان باید مانع از ساختن سدهای بیرویه می‌شد. سازمان محیط‌زیست نیز معضلات و بحران‌های آبی کنونی کشور را آینه برگردان عملکرد و قوانین مصوبه مجلس شورای اسلامی می‌داند و معتقد است تمام دولت‌ها و مجالس پیشین در مشکلات محیط‌زیست هم اکنون کشور دخیل هستند، همه اجازه‌ها در چهل سال گذشته داده شده است و همه نهاد‌ها و ارگان‌ها از جمله وزارت نیرو، کشاورزی، دولت دست به‌دست هم داده‌اند و کشور را تخریب کرده‌اند.

۶۰ درصد از منابع آب سهم طبیعت است

عیسی کلانتری، رئیس سازمان محیط‌زیست در گفت‌وگو با «گسترش نیوز» اظهار کرد: بر اساس استاندارد‌های بین‌المللی برای حفظ محیط‌زیست تنها باید از ۴۰ درصد آب‌های سطحی استفاده کنیم و ۶۰ درصد دیگر برای طبیعت است. ما چند سال است که بالای ۱۰۰ الی ۱۱۰ درصد از آب‌ها استفاده می‌کنیم. این گونه اقدامات عاملی برای از بین بردن مرتع است به شکلی که محیط‌زیست با خطر جدی مواجه شده است.

همه اجازه‌ها در چهل سال گذشته داده شده است

وی در پاسخ به این پرسش مجلسی‌ها و کارشناسان مبنی بر مقصر بودن سازمان حفاظت از محیط‌زیست در فرونشست زمین و مشکلات کم آبی کشور گفت: تمام دولت‌ها و مجالس پیشین در مشکلات محیط‌زیست هم اکنون کشور دخیل هستند، همه اجازه‌ها در چهل سال گذشته داده شده است و همه نهاد‌ها و ارگان‌ها از جمله وزارت نیرو، کشاورزی، دولت دست به‌دست هم داده‌اند و کشور را تخریب کرده‌اند.

مجلسی‌ها، خود مقصر کم آبی‌ها هستند

کلانتری با اشاره به مصوبات مجلس شورای اسلامی گفت: خود مجلسی که مقصر مشکلات کم آبی و فرونشست زمین را سازمان محیط‌زیست عنوان می‌کند، طرحی به نام برنامه ششم تصویب و به دولت ابلاغ کردند. بر اساس این مصوبه تامین ۳۶ میلیارد متر مکعب آب برای بخش کشاورزی عنوان شد تا طرح خود کفایی ۹۵ درصدی را اجرا کنند. بر اساس این مصوبه باید ۱۵۰ درصد از آب تجدید پذیر استفاده شود.

اگر بخواهیم برای مشکلات آبی کشور دنبال مقصر بگردیم، خیلی‌ها مقصر هستند

رئیس سازمان محیط‌زیست در ادامه گفت: اگر این برنامه مصوب آقایان بخواهد اجرایی شود باید علاوه بر ۱۰۰درصد منابع سطحی، آب‌های زیر زمینی نیز باید استفاده شود. اگر بخواهیم برای مشکلات آبی کشور دنبال مقصر بگردیم، خیلی‌ها مقصر هستند. اگر مجلسی‌ها به فکر منابع آب و فرونشست زمین هستند برای راستی آزمایی باید قانونی را تصویب کنند که تنها ۵۰ درصد آب‌های تجدید پذیر به مصرف برسد.

وی در ادامه افزود: نماینده‌های مجلس که این گونه از دولت انتقاد می‌کنند چرا قانونی تصویب کرده‌اند که برای تامین آب مورد نیاز طرح هایشان باید ۱۵۰ درصد از روان آب‌های کشور مصرف شود؟

باید قوانین و مقررات اصلاح شود

کلانتری در آخر با اشاره به عملکرد اعضای کمیسیون آب مجلس شورای اسلامی بیان کرد: این نمایندگان سعی می‌کنند منابع آب را برای حوزه‌ای که از آن انتخاب شده اند، جذب کنند. باید قوانین و مقررات اصلاح شود و برای پیشرفت کشور بر منبای توسعه پایدار قانون‌گذاری به درستی انجام شود نه بر مبنای خواسته‌های محلی. چرا که خواسته‌های محلی حوزه‌های انتخابی موجب نابودی کشور شده است.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها