|
کدخبر: 313739

ایلان ماسک / اسپیس ایکس / استارشیپ

سورپرایز ویژه ایلان ماسک / زمان پرواز استارشیپ مشخص شد

ایلان ماسک می‌گوید استارشیپ تا پیش از پایان ۲۰۲۳، دوباره برای پرواز آماده خواهد شد، اما این شرکت به مجوز FAA نیاز دارد.

فناوری سورپرایز ویژه ایلان ماسک / زمان پرواز استارشیپ مشخص شد

در پی انجام دومین پرواز آزمایشی استارشیپ اسپیس‌ایکس در روز شنبه، مدیرعامل این شرکت، ایلان ماسک، اعلام کرد که قدرتمندترین راکت جهان تا قبل از پایان سال ۲۰۲۳ آماده پرواز مجدد خواهد بود. ماسک در پستی که در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته شد، نوشت که تجهیزات سومین پرواز استارشیپ باید طی ۳ تا ۴ هفته آماده شود و افزود که تجهیزات لازم در مرحله «تولید نهایی» قرار دارد. بااین‌حال، پیش از پرواز مجدد به مجوز اداره هوانوردی فدرال آمریکا نیاز است.

براساس گزارش منتشرشده، اسپیس‌ایکس ممکن است بوستر سوپر هوی و فضاپیمای استارشیپ را در ماه دسامبر (آذرماه ۱۴۰۲) آماده پرواز کند، بااین‌حال این موضوع بدان معنی نیست که استارشیپ حتماً در این تاریخ پرتاب خواهد شد؛ زیرا این شرکت ابتدا به مجوز پرواز از اداره هوانوردی فدرال یا FAA نیاز دارد.

بلافاصله پس از پرواز روز شنبه، FAA در رسانه‌های اجتماعی نوشت که این آژانس بر تحقیقات اسپیس‌ایکس در مورد این مأموریت ناموفق نظارت خواهد کرد. پس از تکمیل این تحقیقات، FAA صدور مجوز سومین پرتاب استارشیپ را درنظر خواهد گرفت.

پرتاب-موشک

شکست و موفقیت استارشیپ

مانند اولین پرواز آزمایشی بدون خدمه در ماه آوریل (فروردین‌ماه ۱۴۰۲)، پرواز دوم نیز به انفجار منتهی شد. البته مهندسان اسپیس‌ایکس این پرواز را با توجه به رسیدن به مرحله جداسازی و پرواز طولانی‌تر از تلاش اولیه در بهار، موفقیت‌آمیز ارزیابی کردند.

همچنین تیم اسپیس‌ایکس از اینکه سکوی پرتاب جدید به‌راحتی نیروی رانش عظیم ۱۷ میلیون پوندی استارشیپ را تحمل کرد، اظهار خوشحالی کردند. ایلان ماسک نیز پس از انفجار در این آزمایش، وضعیت را عالی توصیف کرد.

با وجود انفجار استارشیپ در دومین تلاش، سکوی قدرتمند این راکت نشان‌دهنده پیشرفت بزرگی نسبت به سکوی قبلی است. سکوی قبلی به‌دلیل نیرو و فشار بسیار زیاد ۳۳ موتور سنگین و قدرتمند رپتور در ماه آوریل کاملاً از بین رفت. این حادثه مهندسان اسپیس‌ایکس را مجبور کرد تا سکویی بسیار قوی‌تری بسازند و موفق نیز شدند.

اسپیس‌ایکس امیدوار است روزی از استارشیپ برای مأموریت‌های فرستادن انسان به ماه، مریخ و فراتر از آن استفاده کند؛ اما روشن است که برای رسیدن به چنین دورنمایی، آزمایش‌های بسیاری باید صورت بگیرد. به اعتقاد ماسک و تیمش، هرچه تعداد پروازهای آزمایشی بیشتر باشد، با سرعت بیشتری به‌سمت هدف بلندپروازانه خود حرکت خواهند کرد.

منبع: دیجیاتو

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها