|
کدخبر: 279130

حادثه مرگبار برای یکی از اعضای گروه اسنپ

«رضا فیض آزاد» اسکرام مستر گروه اسنپ که ۳۰ سال سن داشت طی حادثه‌ای ناگوار در پی نقص فنی آسانسور ساختمان اسنپ درگذشت.

فناوری حادثه مرگبار برای یکی از اعضای گروه اسنپ

«رضا فیض آزاد» اسکرام مستر گروه اسنپ که ۳۰ سال سن داشت طی حادثه‌ای ناگوار و غم‌انگیز در پی نقص فنی آسانسور ساختمان اسنپ واقع در یکی از خیابان‌های محله جردن، درگذشت. رضا نزدیک به دو سال در اسنپ مشغول به کار بود. این حادثه در حالی رخ داده که بسیاری از کارمندان کنونی و سابق گروه اسنپ در شبکه‌های اجتماعی تاکید دارند آسانسور این شرکت، سال‌هاست که خراب بوده و اقدامی برای رفع خرابی آن نشده است.

ساختمان گروه اسنپ واقع در خیابان سعدی در محله جردن قرار دارد. ساختمانی بزرگ و شکیل که ظهر ۲۲ آبان شاهد فاجعه‌ای ناگوار بود که منجر به فوت یکی از کارمندان این گروه شد. دیجیاتو برای شنیدن جزییات حادثه با چند نفر از کارکنان اسنپ گفتگو کرد و این افراد نخواستند که نامشان در این گزارش اعلام شود. البته در ادامه این گزارش و پیش از انتشار آن، روابط عمومی اسنپ پاسخ مدیرعامل اسنپ را نیز در خصوص اتفاقی که رخ داد برای ما ارسال کرد.

پیگیری‌های دیجیاتو از کارکنان اسنپ حکایت از این دارد که ظهر ۲۲ آبان ماه حوالی ساعت ۱۴ حادثه داخل آسانسور رخ داده است. سه نفر به همراه رضا سوار بر آسانسور بودند و کابین آسانسور بین طبقات دوم و سوم گیر می‌کند. افراد در آسانسور تلاش می‌کنند در کابین را باز کنند تا شاید بتوانند وارد یکی از طبقات شوند. دلیل این موضوع حال روحی رضا است که نمی‌تواند ماندن در فضای بسته را تحمل کند.

آنطور که پرسنل اسنپ می‌گویند، موضوع باز کردن در کابین آسانسور در حین گیر کردن بین طبقات از موضوعاتی است که پیش‌تر و به طور مکرر در ساختمان اسنپ رخ داده است. کارمندان قدیمی‌تر گروه اسنپ که حالا مدتهاست از این گروه خارج شده‌اند هم به دیجیاتو می‌گویند که از پنج سال پیش این مشکل وجود داشته و آسانسور در طول هفته دو تا سه بار گیر می‌کرد.

متاسفانه پس از باز شدن در کابین، رضا فیض آزاد نمی‌تواند خودش را به طبقات برساند و به پایین سقوط می‌کند. حوالی ساعت ۲.۲۰ آتش نشانی وارد کار می‌شود و با برانکارد رضا را از ته این محفظه خارج می‌کنند. آنطور که حاضرین در صحنه می‌گویند رضا در زمان خروج از ساختمان هوشیار بوده است. او حتی شماره همسرش را به همکارانش می‌دهد تا با او تماس بگیرند و از تیم اورژانس درباره قطع نخاع شدن یا نشدنش سوال می‌کند که این تیم به او اطمینان خاطر می‌دهد بخاطر وجود حس درد، بعید است چنین اتفاقی رخ داده باشد. او با اورژانس به نزدیک‌ترین بیمارستان دولتی یعنی بیمارستان «شهدای تجریش» برده می‌شود.

اما شدت جراحت در حدی بوده که رضا فیض آزاد در نهایت متاسفانه جان خود را از دست می‌دهد.

کارکنان اسنپ با اعلام این موضوع در شبکه‌های اجتماعی ضمن ابراز تاسف پیرامون حادثه پیش آمده، به گروه اسنپ اعتراض کردند. شنیده‌های دیجیاتو حکایت از این دارد که ایمیلی برای همه کارکنان زده شده و در آن ضمن عرض تسلیت، شرح کوتاهی از حادثه اعلام شده است. قرار بر این است که گروه اسنپ مراسمی را در یادبود رضا فیض آزاد برگزار کند و ضمن گرامیداشت یاد او، درباره این مساله بیشتر صحبت شود.

یکی از کارمندان کنونی اسنپ به دیجیاتو می‌گوید که آنها بارها و بارها درباره وضعیت آسانسور و خرابی آن شکایت کردند اما به عقیده او، به علت گران بودن هزینه‌های تعویض آسانسور این اتفاق رخ نداده است. آنطور که این کارمند می‌گوید، از آنجایی که این ساختمان اجاره‌ای است، به آنها گفته شده که مالک ساختمان باید این هزینه و کارها را بپردازد و این اتفاق صورت نمی‌گرفته است.

دیجیاتو از روز ۲۴ آبان سوالاتی را از روابط عمومی اسنپ درباره چگونگی رخ دادن این اتفاق پرسیده بود. تیم روابط عمومی اسنپ اکنون پاسخ «محمد خلج» مدیرعامل اسنپ را برای دیجیاتو ارسال کرده است. مدیرعامل اسنپ در پاسخ به این سوال که روایت اسنپ از اتفاقی که افتاده چیست، به دیجیاتو گفت:

    «در پی نقص فنی آسانسور ساختمان مرکزی اسنپ در جردن، ۴ نفر از همکاران‌مان، از جمله رضا فیض‌آزاد، یکی از همکاران با استعدادمان در تیم فنی، در آسانسور گیر می‌کنند و آسانسور در نیمه طبقه دوم متوقف می‌شود. تلاش می‌کنند در آسانسور را برای عبور هوا باز کنند، بخشی از در باز می‌شود. تحمل این شرایط برای رضا سخت می‌شود و تلاش می‌کند تا از این بخش کوچکی از در که باز شده خارج شود. متاسفانه حین خروج از کابین تعادلش را از دست می‌دهد و از کابین به پایین سقوط می‌کند. بلافاصله آمبولانس و آتش‌نشانی می‌رسند. آن‌ها هم تلاش می‌کنند تا رضا را بیرون بیاورند ولی از آنجایی که رضا درد شدیدی داشته تکان دادنش آسان نبوده است. در نهایت نیروهای امداد موفق می‌شوند رضا را به بیمارستان منتقل کنند و همه امیدوار بودیم که شرایط جسمانی‌اش بهتر شود. پزشکان تلاش کردند تا جان رضا را نجات بدهند اما جراحات داخلی آنقدر شدید بود که متاسفانه دوشنبه شب رضا را از دست دادیم.

    بعد از سقوط رضا از کابین، سه کارمند دیگری که داخل کابین بودند توسط آتش‌نشانی به سلامت خارج شدند. در حال حاضر پلیس و آتش‌نشانی در حال انجام تحقیقات خود هستند و تمام مدارک مورد نیاز در اختیارشان قرار گرفته و منتظر گزارش پزشکی قانونی، آتش‌نشانی و پلیس هستیم.»

افراد مختلفی در شبکه‌های اجتماعی و همینطور در صحبت با دیجیاتو گفته‌اند سال‌هاست بحث تعمیر آسانسور مطرح بوده و ظاهرا شرکت به جای تعمیر، منتظر مالک ساختمان برای تعمیرات مانده. چرا جان افراد به هزینه تعمیر آسانسور ترجیح داده شده؟ مدیرعامل اسنپ در پاسخ به این سوال اعلام کرد:‌

    «هرگز اینطور نبوده که جان افراد را نادیده بگیریم و برای رفع نقص آسانسور هیچ گاه منتظر صاحب ملک نمی‌ماندیم و هزینه را پرداخت می‌کردیم. آسانسورها در اردیبهشت سال جاری به طور کامل از لحاظ فنی بازسازی شدند. همچنین تعمیر و نگهداری آن‌ها ماهانه انجام می‌شود و همه سوابق تعمیر و نگهداری و تعویض قطعات آسانسورها موجود است. در صورت قطعی نیز همان روز تکنسین از شرکت آسانسور در محل حاضر می‌شده و در صورت نیاز قطعات را تعمیر و تعویض می‌کرده است.

    صرف نظر از تمام این موارد، این وظیفه ماست که امنیت همکارانمان را تامین کنیم و متاسفانه از اینکه یک نفر از بهترین اعضای گروه اسنپ را از دست دادیم بسیار ناراحت و متاسفیم. من در مرگ رضای عزیز به نوبه خودم پیگیر کلیه مراحل برای شفافیت موضوع و تسلی خاطر بازماندگان هستم. مرگ یک عزیز با هیچ چیز جبران نمی‌شود و تلاش برای رفع هر گونه ایراد و خطایی مسئولیت من و همکارانم است. تمام تلاش خودمان را می‌کنیم که هرگز چنین اتفاقی تکرار نشود و قول می‌دهیم که برای کشف هرگونه کاستی که باعث وقوع این فاجعه شده اقدامات لازم را انجام خواهیم داد. همچنین در کنار خانواده رضای عزیز هستیم و به هر طریق ممکن از آن‌ها حمایت کنیم.»

  محمد خلج، مدیرعامل اسنپ

مدیرعامل اسنپ همچنین در پاسخ به این سوال که HSE شرکت چه ساز و کاری را در برابر بروز حادثه آسانسور که ظاهراً به کرات رخ می‌داده در نظر داشته است، گفت:

    «تیم حفاظت ما در زمینه HSE و همچنین کمک‌های اولیه و مدیریت بحران آموزش دیده‌اند. در مواقع اضطراری نیز حتما بلافاصله با ۱۲۵ تماس گرفته می‌شود. بعد از این اتفاق هیچ کدام از ما دیگر نمی‌توانیم به روال سابق ادامه دهیم برای تحمل بار این غم تغییراتی جدی از جمله تغییر ساختمان را در پیش خواهیم داشت و از آن مهم‌تر در کنار خانواده رضا می‌مانیم.»

در گفتگوهایی که در دو روز اخیر با همکاران رضا داشتیم، همه می‌گفتند او شور و شوق و امید به زندگی داشت و علاقه‌مند به کسب تجربه‌های جدید بود. بنا به گفته دوستان رضا، او فردی کتابخوان بود که هم‌اکنون بسیاری از کتاب‌هایش در دست دیگر اعضای تیم است و با بسیاری از هم‌تیمی‌های خود جلسه بررسی کتاب داشت. آنطور که همکاران رضا می‌گویند، او فردی انتقادپذیر و همیشه دنبال پیشرفت بود.

منبع: دیجیاتو

ارسال نظر