|
کدخبر: 240842

آخرین تغییرات طرح صیانت / محدودسازی اینترنت قانونی می شود!

خبرهای بدی از نسخه نهایی طرح صیانت منتشر شده است؛ ظاهرا ایرادهای قبلی رفع نشده و به نظر می‌رسد که محدود سازی اینترنت و شبکه های اجتماعی قانونی خواهد شد.

طرح صیانت از حقوق کاربران فضای مجازی طی ماه‌های گذشته حواشی زیادی را به همراه داشت و بسیاری از کاربران با ابراز نگرانی شدید آن را طرحی برای محدودسازی دسترسی به اینترنت می‌دانند. سرانجام قرار شد با بررسی‌های بیشتر ایرادات آن رفع و نسخه نهایی آن پس از اصلاحات منتشر شود. در همین راستا به تازگی آخرین نسخه طرح صیانت با نام «طرح نظام تنظیم مقررات خدمات فضای مجازی» منتشر شد که باید آن را همان نسخه‌ای دانست که احتمالا پس از تایید شورای نگهبان به اجرا خواهد رسید.

جزئیات نسخه نهایی طرح صیانت

بررسی متن کامل آخرین نسخه از طرح صیانت نشان می‌دهد که تغییرات عمده اعمال شده فقط به شکل تغییر کلمات و عبارات بوده و ایرادات اساسی آن که فعالان صنعتی و تشکل‌های تخصصی به آنها اشاره داشتند، رفع نشده است. همچنین در این نسخه رفع ایرادات گسترده مرکز پژوهش‌ها هم دیده نمی‌شود و در آن کماکان نشانه‌هایی از محدودسازی اینترنت به چشم می‌خورد. در این طرح کماکان به محدودسازی شبکه‌های مجازی خارجی و حمایت از پلتفرم‌های مجازی داخلی تاکید شده است.

همچنین در متن نهایی طرح صیانت به راه‌اندازی اینترنت ملی تاکید شده است؛ موضوعی که بسیاری آن را آغاز کاهش چشمگیر سرعت اینترنت و قطع دسترسی به جامعه آزاد اطلاعاتی می‌دانند. در این طرح به تشدید نقش نیروهای نظامی نیز اشاره شده و طبق ماده ۹ این متن «کارگروه مدیریت گذرگاه مرزی متشکل از رئیس مرکز ملی فضای مجازی به‌عنوان رئیس کارگروه و نمایندگان دادستان کل کشور، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، سازمان پدافند غیرعامل، وزارت اطلاعات، نیروی انتظامی، ستاد کل نیروهای مسلح و سازمان اطلاعات سپاه ایجاد خواهد شد تا در خصوص امنیت ارتباطات، اطلاعات و مدیریت ترافیک ورودی و خروجی کشور در گذرگاه‌های مرزی تصمیم‌گیری کنند.

 

منبع: گجت نیوز

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها