|
کدخبر: 84853

اختصاصی گسترش‌نیوز:

کدام زنان به کم راضی هستند؟

در فضای کار, بعضی از زنان «خواستن» را بر خود حرام می‌کنند چون در بیشتر کسب‌وکارها و ادارات, قانون نانوشته‌ای هست که می‌گوید «این مورد» برای زنان نیست.

گسترش نیوز: حتماً این جمله تکراری را شنیده‌اید که «قدم اول توانستن، خواستن است». بسیاری از ما فکر می‌کنیم که معنای این جمله ساده را می‌دانیم اما حقیقت آن است که از خواستن و آرزو کردن به‌شدت می‌ترسیم. این ترس در مورد زنان بیشتر صدق می‌کند. به اعتقاد نویسنده مقاله پیش رو, زنان قبل از هر چیز باید بفهمند که دقیقاً از زندگی چه می‌خواهند؟ با گسترش نیوز همراه باشید.

zanankatmand.jpg

دکتر استفانی سارکیس روانشناس و درمانگر است. او ۲۰سال تجربه کار دارد و کتاب «اغوا؛ فریبکارانی که از عواطف شما سوءاستفاده می‌کنند» را به رشته تحریر درآورده است. سارکیس درباره سندروم آرزو نکردن زنان نوشته است:

بعضی از زنان آرزوهای بزرگ ندارد و در تمام عمر خود به کم, راضی هستند. سریال بازی تاج‌وتخت در یکی از صحنه‌های خود از این خلق‌وخو سخن می‌گوید. تورموند غول کش از برین تارث که یک شمشیرزن ماهر است می‌پرسد چرا شوالیه نیستی؟ و برین جواب می‌دهد «زن‌ها نمی‌توانند شوالیه شوند ... البته هیچ‌وقت هم نخواسته‌ام شوالیه باشم». بااین‌حال وقتی شوالیه می‌شود از ته قلب احساس رضایت می‌کند و تبسم عمیقی بر لبانش نقش می‌بندد.

داستان زندگی بسیاری از زنان جهان مثل برین است؛ به‌ویژه وقتی بحث کار و محل کار در میان باشد. بسیاری از زنان به‌زور به خود می‌قبولانند که دنبال ترفیع گرفتن نیستند یا هیچ‌وقت دنبال فلان شغل یا فلان مقدار حقوق نبوده‌اند و این نخواستن‌ها تا بی‌نهایت ادامه دارد.

حالا سری به زندگی مارگارت برانسون می‌زنیم. خانه او در آلاسکاست. عجیب نیست که شخصیت سرسختی مثل مارگارت در آلاسکا و طبیعت خشن آن زندگی کند. مارگارت کسب‌وکار خودش را داشت، یک رهبر اجتماعی و همچنین مدافع هنرمندان بود. او در مجلس آلاسکا کار کرد. او زنان را تشویق کرد که در زمینه سیاست هم فعال باشند. به نظر می‌رسد که مارگارت در زندگی خود همه کار کرده است: او در زندگی خود تقریباً به همه چیزهایی که می‌خواسته رسیده است و کارهایی که خواسته را انجام داده است. او هیچ‌وقت آرزو نکرد که ای‌کاش مرد بود.

بسیاری از زنان دقیقاً همان کاری را انجام می‌دهند که مردان انجام می‌دهند اما حقوق کمتری دریافت می‌کنند، به خاطر جنسیتشان ترفیع شغلی چندانی نمی‌گیرند، احساس می‌کنند که در محل کار باید از عهده هر کاری برآیند چون اگر این‌گونه نباشند همه آنها را ضعیف خواهد دانست. آنها خواستن را بر خود حرام کرده‌اند چون در بیشتر کسب‌وکارها و ادارات، قانون نانوشته‌ای هست که می‌گوید «این مورد» برای زنان نیست.

زنان چگونه می‌توانند از سرکوب خواسته‌ها و نیازهای خود دست بردارند؟ قبل از هر چیز باید با خود صادق باشند و ببینید واقعاً چه چیزهایی را می‌خواهند؟ چه چیزی را می‌خواهید که دستتان به آن نمی‌رسد؟ آیا چیزی هست که به شما گفته باشند حق داشتن آن را ندارید؟ حالا به این فکر کنید که آیا پیش آمده که تسلیم این نوع ممنوعیت‌ها شوید و به خود قبولانده باشید که «البته خودم هم آن را نمی‌خواستم!». چه کسی به شما گفته که فلان آرزوی شما واقع‌بینانه نیست و نمی‌توانید به آن برسید؟ شخص خاصی بوده یا کل جامعه همین مطلب را به شما تلقین کرده است؟ البته ممکن است برخی از هم‌جنسان خودتان به شما گفته باشند که هرگز به این آرزوها نخواهی رسید. بعضی از زنان ممکن است شما را از دنبال کردن آرزوهایتان باز دارند چون خودشان هم باور کرده‌اند که زنان برای موقعیت‌های تجاری بالا ساخته نشده‌اند. به‌این‌ترتیب زنان به‌جای آنکه به همدیگر کمک کنند باهم رقابت می‌کنند.

البته ممکن است زن دیگری به شما گفته باشد توانایی انجام هر کاری که از مردان ساخته باشد را دارید بااین‌حال احساس کنید که توانایی رسیدن به اهدافتان را در خود نمی‌بینید. به شغل خود نگاهی بیندازید. اگر این‌همه مانع، پیش روی شما نبود چه کاری را انجام می‌دادید؟ در سبک درمانی که به آن «راه‌حل درمانی» گفته می‌شود سوالی مطرح می‌شود که به آن سوال جادویی می‌گویند. از شما سوال می‌کنند: فرض کن خوابیده‌ای که معجزه‌ای رخ می‌دهد و تمام مشکلاتت حل می‌شود و همه‌چیز دقیقاً همانی می‌شود که شما می‌خواهید. در این صورت صبح که از خواب بیدار می‌شوی اولین چیزی که با دیدنش متوجه می‌شوی چنین معجزه‌ای رخ داده است چیست؟

این سوال به دو دلیل بسیار نیرومند است: اولاً اکثر مردم هرگز با چنین سوالی روبرو نشده‌اند و بنابراین جوابی برای آن ندارند و دوما زندگی ایده‌آل شما دقیقاً از همین‌جا شروع می‌شود. چرا باید از اینجا شروع کنید؟ چون به‌این‌ترتیب می‌توانید انواع مختلف زندگی کردن را تصور کنید. کجا زندگی می‌کنید؟ برای فلان روز چه برنامه‌ای دارید؟ دلتان می‌خواهد چطور و با چه وسیله‌ای به سرکار بروید؟ فکر کردن به موانعی که جلوی رسیدن شما به آرزوهایتان را سد کرده‌اند بسیار دردناک است و بیشتر آدم‌ها ترجیح می‌دهند به این موانع فکر نکنند. اگر می‌خواهید زندگی خود را تغییر دهید قبل از هر چیز به این سوالات فکر کنید تا خود واقعی خود و کسی که واقعاً می‌خواهید باشید را کشف کنید.

منبع:

https://www.forbes.com/sites/stephaniesarkis/2019/05/05/how-women-can-recapture-their-dreams/#5d38136572e6

ارسال نظر