|
کدخبر: 41030

برنده جایزه ۱۰۰ میلیونی جلال آل‌ احمد امشب مشخص می‌شود

یازدهمین جایزه ادبی جلال آل‌احمد، امشب با معرفی برگزیدگان به کار خود پایان می‌دهد. این دوره از جایزه برخلاف ۴ سال‌ گذشته که در تالار ۹۰۰ نفری وحدت برگزار می‌شد، به‌دلیل کمبود بودجه در سالن رایگان و ۵۰۰ نفره کتابخانه ملی برپا می‌شود.

گسترش‌نیوز : یازدهمین جایزه ادبی جلال آل احمد تا ساعاتی دیگر در کتابخانه ملی با معرفی برگزیدگان به کار خود پایان می‌دهد. در این دوره محمدرضا بایرامی، دبیر علمی است.

ALAHMAD.jpg

تغییر محل برگزاری به سالنی رایگان!

پس از سال‌ها برگزاری جایزه ادبی جلال آل احمد در تالار وحدت این بار متولیان برگزاری این جایزه تصمیم گرفتند آن را به مکانی جدید و آن هم در محلی به لحاظ جغرافیایی دورتر از مرکز شهر در «کتابخانه ملی» برگزار کنند. دلیل این انتقال رایگان بودن فضای سالن برای بنیاد شعر و ادبیات داستانی است. حتما این بنیاد نتوانسته از پس هزینه بالای اجاره تالار وحدت ۹۰۰ نفره در مرکز شهر با آمد و شد آسانش بر‌اید که سالنی با نیم ظرفیت تالار وحدت را به رایگان در اختیار گرفته است.

تجلیل از یک نویسنده فارسی‌زبان غیرایرانی

اعضای هیات داوران بخش «رمان و داستان بلند» یازدهمین دوره جایزه ادبی جلال آل احمد در جریان بررسی آثار این بخش، کتاب «آوازهای روسی» نوشته «احمد مدقق» را شایسته تحسین دانسته و پیشنهاد تجلیل از این نویسنده و اثر ادبی او را به دبیرخانه این جایزه ارائه دادند.

دبیرخانه یازدهمین جایزه ادبی جلال آل احمد نیز با توجه به این پیشنهاد و در ادامه برنامه‌های خود مبنی بر توجه به ظرفیت‌های نویسندگان فارسی‌زبان غیرایرانی تجلیل از اثر احمد مدقق با عنوان «آوازهای روسی» را در برنامه‌های اختتامیه جایزه ادبی جلال آل احمد قرار داد.

تجلیل از مصطفی جمشیدی

در اختتامیه یازدهمین جایزه ادبی جلال آل احمد، بنابر پیشنهاد هیات داوران، از مصطفی جمشیدی به پاس چهار دهه تلاش مستمر در شیوه‌ای از نگاه و نگارش داستان مدرن تجلیل خواهد شد.

نتایج نهایی پویش انتخاب آتیه داستان ایرانی

اسامی چهار داستان‌نویس که حائز بیشترین تعداد آرا در پویش انتخاب داستان ایرانی شده‌اند اعلام شد.

بنابر اعلام دبیرخانه یازدهمین دوره جایزه ادبی جلال آل احمد، اسامی این نویسندگان به شرح زیر است:

الهام فلاح

سید میثم موسویان

محمدرضا شرفی خبوشان

محمدعلی رکنی

بنابر اعلام دبیرخانه جایزه ادبی جلال آل احمد، این نتیجه از میان ۲۴۵۳ رای ماخوذه به‌دست آمده است. دبیرخانه این جایزه درباره تسلط ادبی رأی‌دهندگان شرکت‌کننده در این انتخاب توضیحی نداده است.

نامزدهای بخش «مستندنگاری»

هیأت داوران بخش «مستندنگاری» یازدهمین دوره‌ جایزه‌ ادبی جلال آل‌احمد، اسامی پنج نامزد راه‌یافته به مرحله نهایی این بخش را اعلام کردند.

به ترتیب الفبا:

«الف لام خمینی» به قلم «هدایت‌الله بهبودی» از انتشارات موسسه مطالعات و پژوهش‌های سیاسی

«برسد به‌دست خانم ف» به قلم «راحله صبوری» از انتشارات سوره مهر

«پیراهن‌های همیشه» به قلم «حمیدرضا صدر» از نشر چشمه

«رکاب‌زنان در پی شمس» به قلم «حسن کرمی قراملکی» از انتشارات ستوده

«ماموستا» به قلم «علی رستمی» از انتشارات سوره مهر

این پنج اثر به داوری «مصطفی رحیمی»، «گلستان جعفریان» و «مریم برادران» به مرحله نهایی یازدهمین دوره‌ جایزه‌ ادبی جلال آل‌احمد راه پیدا کردند.

نامزدهای بخش «مجموعه داستان کوتاه»/ پنج منهای یک

نامزدهای بخش «مجموعه داستان کوتاه» یازدهمین جایزه ادبی جلال آل احمد به ترتیب الفبا:

«اسپارانی» به قلم علی امیرریاحی از نشر مروارید

«تفنگمو زمین نذار» به قلم سیدمیثم موسویان از انتشارات کتاب جمکران

«زخم شیر» به قلم صمد طاهری از نشر نیماژ

«قلب نارنجی فرشته» به قلم مرتضی برزگر از نشر چشمه

«ماندن» به قلم مرتضی فرجی از انتشارات سوره مهر

حذف «ماندن» به دلایل آیین‌نامه‌ای

یکی از آثار راه یافته به دور نهایی انتخاب بهترین مجموعه داستان کوتاه در یازدهمین دوره جایزه جلال‌آل‌احمد، به دلیل داشتن اشکال آیین‌نامه‌ای با اعلام دبیرخانه و تایید هیات داوران، از فهرست نامزدهای این دوره کنار گذاشته شد.

بر اساس اعلام دبیرخانه یازدهمین جایزه ادبی جلال‌آل‌احمد مجموعه داستان«ماندن» نوشته مرتضی فرجی، به رغم راه‌یافتن به جمع ۵ نامزد نهایی این جایزه ادبی پس از بررسی دبیرخانه در زمینه ‌برخی اشکالات مطرح شده در مورد این اثر، فاقد شرایط حضور در ارزیابی‌ها تشخیص داده و از روند داوری حذف شد.

دبیرخانه این جایزه پس از امضای صورتجلسه نهایی از سوی داوران و ابلاغ موضوع به نویسنده این اثر اعلام کرد: با بروز این رخداد، بخش داستان کوتاه یازدهمین دوره جایزه ادبی جلال‌آل‌احمد نشست خود را برای انتخاب نهایی، با ۴ مجموعه داستان برگزار کرده و برنده نهایی این بخش را از میان ۴ اثر انتخاب خواهد کرد.

نامزدهای بخش رمان و داستان بلند

هیأت داوران بخش «رمان و داستان بلند» یازدهمین دوره‌ جایزه‌ ادبی جلال آل‌احمد اسامی پنج نامزد راه‌یافته به مرحله نهایی این بخش را اعلام کردند.

به ترتیب الفبا:

  • «آلوت» به قلم «امیر خداوردی» از انتشارات نگاه
  • «رهش» به قلم رضا «امیرخانی» از نشر افق
  • «سرزمین عجایب» به قلم «جعفر مدرس‌صادقی» از نشر مرکز
  • «کلاغ‌ها هم بستنی می‌خورند» به قلم «یعسوب محسنی» از انتشارات کتاب کوله‌پشتی
  • «موعود» به قلم «سیامک ایثاری» از نشر چشمه

این پنج اثر به داوری «محمد حنیف»، « احمد اکبرپور» و «محمدرضا شرفی خبوشان» به مرحله نهایی یازدهمین دوره‌ جایزه‌ ادبی جلال آل‌احمد راه پیدا کردند.

نامزدهای بخش نقد ادبی

هیأت داوران بخش نقد ادبی یازدهمین دوره‌ جایزه‌ ادبی جلال آل‌احمد اسامی پنج نامزد راه‌یافته به مرحله نهایی این بخش را اعلام کردند.

به ترتیب الفبا:

«آینه‌های تودرتو» به قلم «معصومه سادات ترابیان» از انتشارات سوره مهر

«بلاغت ساختارهای نحوی در تاریخ بیهقی» به قلم «لیلا سیدقاسم» از نشر هرمس

«حیوانی که می‌خندد» به قلم «زینب کوشکی» از انتشارات سوره مهر

«سنت تصحیح متن در ایران پس از اسلام» به قلم «مجتبی مجرد» از نشر هرمس

«فرآیند شکل‌گیری داستان در ادبیات داستانی و دراماتیک» به قلم «مریم بصیری» از انتشارات امیرکبیر

این پنج اثر به داوری «محمدسرور مولایی»، «بهمن نامور‌مطلق» و «امیرعلی نجومیان» به مرحله نهایی یازدهمین دوره‌ جایزه‌ ادبی جلال آل‌احمد راه پیدا کردند.

امسال برگزیده جایزه جلال ۱۰۰ میلیون تومان هدیه نقدی دریافت می‌کند و آثار شایسته تقدیر نیز ۳۰ میلیون تومان دریافت خواهند کرد.

اختتامیه «یازدهمین دوره جایزه ادبی جلال آل احمد» با حضور مسئولان فرهنگی و اهالی فرهنگ و ادبیات شامگاه امروز شنبه ۱۷ آذر، ساعت ۱۸ در تالار قلم کتابخانه ملی ایران برگزار می‌شود.

منبع: فارس

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها