|
کدخبر: 263321

گسترش نیوز گزارش می‌دهد؛

سرگذشت برادران لیلا در کن

فیلم سینمایی «برادران لیلا» جدیدترین اثر سعید روستایی کارگردان ایرانی است که امسال در جشنواره فیلم کن ۲۰۲۲ شرکت کرده و در بخش مسابقه به نمایش درآمده است.

فرهنگی و اجتماعی سرگذشت برادران لیلا در کن

فیلم برادران لیلا سومین ساخته سینمایی سعید روستایی است. روستایی که با نخستین فیلمش و درخشش در جشنواره‌ های داخلی خیلی زود توانست خودش را به عنوان یک فیلمساز مستعد و کاربلد معرفی کند پس از درخشش فیلم سینمایی متری شش و نیم و حضور در جشنو‌اره‌های داخلی و خارجی به سراغ ساخت سومین فیلمش رفت. برادران لیلا با ترکیبی از بهترین بازیگران سینمای ایران یکی از پروژه‌های کنجکاوی‌برانگیز سال بود. فیلمی که البته به دلیل خواسته‌های کارگردان از حضور در جشنواره فیلم فجر انصراف داد.

برادران-لیلا

در روزهای پایانی فروردین ۱۴۰۱ بود که خبر رسید فیلم برادران لیلا یکی از فیلم‌های بخش اصلی مسابقه جشنواره کن است و قرار است در کنار فیلمسازان مطرح دیگری نام سعید روستایی هم بدرخشد. حضور برادران لیلا در بخش اصلی جشنواره کن ۲۰۲۲ از این رو حائز اهمیت است که بعد از سال‌ها فیلمسازی غیر از اصغر فرهادی در یکی از جشنواره‌های مطرح سینمای جهان حضور پیدا کرده است.

خلاصه ای از فیلم

رسانه‌های فرانسوی در آستانه برگزاری این جشنواره از خلاصه داستان فیلم روستایی رونمایی کردند؛ داستان فیلم درباره زنی است به نام لیلا (ترانه علیدوستی) که در سن چهل سالگی، تمام زندگی خود را صرف مراقبت از والدین و ۴ برادرش کرده است. خانواده‌ای که در شرایط تحریم ایران دائما در حال بحث و زیر فشار قرض‌های متعدد است. در حالی که برادران او به سختی تلاش می‌کنند که خرج زندگی خود را دربیاورند، در این شرایط لیلا نقشه‌ای می‌چیند…

 فیلم برادران لیلا در ساعت ۵ و ۳۰ دقیقه چهارم خرداد در جشنواره کن به نمایش درآمد و در ساعت ۲۰ و ۲۰ دقیقه با چشم‌های اشکبار مخاطبان با تشویق ۷ دقیقه‌ای حاضران در سالن مواجه شد.

  سعید پورصمیمی و ترانه علیدوستی با بیشترین تشویق حاضران روبه‌رو شدند.

 سعید روستایی پس از اکران به فارسی از همه حاضران در بهترین جشنواره جهان برای تماشای فیلم تشکر کرد.

فیلم-برادران

درام رمان‌گونه سعید روستایی که اولین فیلم انتخابی از او برای رونمایی در جشنواره کن است، داستانی نزدیک به سه ساعت را درباره خانواده‌ای فقیر روایت می‌کند و در این میان، ترانه علیدوستی در یک ترکیب بازیگران مردانه، صحنه را از آن خود کرده است… برخی تماشاگران غربی روستایی را با تصویر دیگری از یک خانواده آشفته در فیلم «ابد و یک روز» (۲۰۱۶) به جا می‌آورند ولی او برای من با تریلر پلیسی فوق‌العاده‌اش «متری شش‌ونیم» (۲۰۱۹؛ نزدیک‌ترین فیلم ایرانی به «ارتباط فرانسوی» که هنوز در ایالات متحده اکران نشده) در کانون توجه قرار گرفت. سعید روستایی که متولد ۱۹۸۹ است، نماینده نسل جدیدی از فیلمسازان مؤلف سینمای ایران است؛ و آن قدر زیرک است که انتقادهای اجتماعی‌اش را در عمق بافت داستان‌های امروزی جاسازی کند تا موجبات ناراحتی مسئولان کشورش را فراهم نکند، دست‌کم تا این لحظه!

حاشیه‌های ساخت فیلم

  این دومین همکاری هومن بهمنش و سعید روستایی بعد از فیلم متری شش و نیم است.

 ترانه علیدوستی اولین تجربه همکاری با روستایی را دارد و پیش از این علیدوستی با فیلم فروشنده در جشنواره کن حاضر شده بود.

 نوید محمدزاده و پیمان معادی ۲ بازیگر ثابت سه فیلم روستایی تا امروز بودند.

 در اخبار اولیه که از فیلم منتشر شد نام محمدرضا گلزار به عنوان یکی از بازیگران فیلم مطرح شد اما در ترکیب نهایی بازیگران حضور ندارد.

 پس از پذیرش فیلم در جشنواره کن سعید روستایی در یک پست اینستاگرامی اعلام کرد فیلم را به زودی و پس از پایان جشنواره کن در ایران اکران می‌کند. روستایی همچنین اعلام کرد حاضر نیست حتی یک فریم از فیلمش سانسور شود.

لیلا-برادران

روستایی پیش‌تر ابراز امیدواری کرده بود «برادران لیلا» بتواند بدون ممیزی در ایران اکران شود و گفته بود: ترجیح می‌دهم به‌کلی از نمایش این فیلم چشم‌پوشی کنم تا این‌که تحت سانسور قرار بگیرم.

دریافت جایزه بزرگ فیپرشی

فیلم «برادان لیلا» توانست برنده جایزه بزرگ فیپرشی یا فدراسیون بین المللی منتقدان فیلم در جشنواره فیلم کن شود، این جایزه از سال ۱۹۴۶توسط منتقدین منتخب این انجمن انتخاب می‌شود و علاوه بر بخش اصلی، در بخش نوعی نگاه و دو بخش موازی دیگر (دوهفته کارگردانان و هفته منتقدین) هم یک فیلم به عنوان برنده جایزه فیپرشی اعلام می‌شود. سعید روستایی بعد از کسب این جایزه، جایزه‌اش را به مردم داغ‌دیده آبادان تقدیم کرد.

در متن اهدای این جایزه آمده «برادران لیلا» به خاطر:«توانایی کارگردان در خلق داستانی درگیر کننده، دادن بینش عمیق فرهنگی و خلق یک ریزبوم از خانواده‌ای تحت سیطره پدرسالاری و مردسالاری ناکارآمد» این جایزه را دریافت کرده است.»

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها