|
کدخبر: 203464

روزهای بد صنعت فولاد!

مدیرعامل فولاد جنوب در گفتگویی گفت: حال صنعت فولاد خوب نیست و امیدوارم در زمان دولت سیزدهم از فولادی‌ها بیش از قبل حمایت شود.

احمد دنیانور افزود: تصمیمات غیرکارشناسی وزارتخانه که کاهش شدید قیمت محصولات فولادی را در بورس به دنبال داشته و البته ارزان هم به دست مصرف‌کننده نرسیده است، باعث شده نگران حال خود و همکارانمان باشیم.

وی ادامه داد: یک مرتبه آمدند بازار را به هم ریختند و گفتند باید همه وارد بورس شوند بدون اینکه سازکار کارشناسی برای آن تعریف کرده باشند در نتیجه قیمتهای محصول نهایی سقوط کرد و تعداد زیادی از تولیدکنندگان زنجیره فولاد تعطیل شدند.

مدیرعامل فولاد جنوب تصریح کرد: بیش از دو سال است که به صورت مقطعی قسمت‌هایی از زنجیره فولاد وارد بورس شده. مدتی آهن اسفنجی در بورس عرضه شد و باز متوقف شد، نوردی‌ها، میلگرد را به بورس آوردند و مدتی بعد شمش را مدت کوتاهی وارد بورس کردند و... هر ازچندی یکی از حلقه‌های زنجیره فولاد وارد بورس شد.

وی علت این اتفاق را چنین توصیف کرد: بورس ما یک بورس منصفانه و استاندارد نیست. بورس یعنی عرضه و تقاضا، به همان میزان که تقاضا هست عرضه باید انجام بشود تا قیمت‌ها تعادل پیدا کند. اما وقتی در بورس گفتید تولیدکننده نباید بیشتر از این قیمت بفروشد و دیگری هم حق ندارد بیشتر بخرد دیگر بورس نیست، سالنی است که مردم را در آن جمع کرده و در آنجا به زور بر آنها حکومت می‌کنیم.

دنیانور ادامه داد: کسانی که اقتصاد را دستوری می‌دانند و قبول ندارند اقتصاد یک علم است بعد از مدتی ناچار می‌شوند سازمانی به نام سازمان حمایت از مصرف‌کننده درست کنند و پشت سر آن سازمان تعزیرات درست کنند. در نهایت در مقصد می‌خواهند مراقب قیمت باشند درحالی که چنین چیزی نمی‌شود.

وی ادامه داد: وقتی نهاده محصولی گران است امکان ندارد قیمت تمام شده را به ضرب و زور پایین نگه داشت. وقتی انرژی و سنگ گران است آهن ارزان تمام نمی‌شود؛ وقتی حمل و نقل گران می‌شود سیمان ارزان تمام نمی‌شود. این کار فقط سرکار گذاشتن مردم است زیرا نتیجه این کارها یک ریال ارزانتر شدن کالا نیست.

مدیر عامل فولاد جنوب در ادامه تصریح کرد: وقتی بورس آزاد نداریم چگونه انتظار دارید همه وارد بورس شوند؟ من تولیدکننده می‌گویم می‌خواهم حقوق کارگر، بیمه، مالیات و مواد اولیه بدهم و حاضر نیستم به این شکل وارد بورس شوم. بورس باید یک بازار آزاد باشد برای رونق بخشیدن به تولید.

دنیانور با اشاره به اینکه بورس ۱۳۰هزارمیلیارد تومان پول مردم را از بین برده، اظهار کرد: در همه جای دنیا بورس پلتفرمی مطابق با استاندارد علم اقتصاد است که عرضه و تقاضا تعیین‌کننده قیمت است، گفت: زور و فشار به عرضه کامل سنگ آهن، گندله، آهن اسفنجی، شمش، میلگرد، ورق و اسلب نرسید اما دستورات خلق‌الساعه به افزایش قیمتها انجامید در نتیجه بسیاری از کارخانه‌ها تعطیل شدند.

وی با بیان اینکه عده‌ای می‌گویند کشورهای اروپایی و چین هم با مشکل قطعی برق فولادی‌ها روبرو هستند و مشکل جهانی است گفت: کمبود برق ظاهرا جهانی است با این تفاوت که ما هاب انرژی جهان هستیم. مگر نه این است که منطقه ویژه خلیج فارس به منطقه انرژی‌بر معروف است و به کمک صنایع آلومینیوم و فولاد، انرژی را به صورت جامد درمی‌آورد تا قابلیت ذخیره و جابجایی داشته باشد؟

مدیرعامل فولاد جنوب مساله کمبود برق را در تابستان به مشکل کمبود گاز برشمرد و گفت: در تابستان نیروگاه‌های گازی تعطیل می‌شوند چون مصرف خانگی برق بالا می‌رود در زمستان هم چون غالبا کمبود گاز داریم و باز هم مصارف خانگی اولویت دارند ناچار می‌شوند به جای گاز، مازوت بسوزانند و مثل سال گذشته مردم در هوای الوده تنفس کنند.

وی با بیان اینکه تمامی این اتفاقات نشان‌دهنده نبود مدیریت است گفت: هیچکس برای زمستان و کمبود گاز و برق آماده نیست اما چکار می‌توان کرد احتمالا بازهم کاهش تولید دیگری در راه است و مشخص نیست انتهای این ماجرا چه خواهد شد. از این رو انتظار داریم دولت سیزدهم انرژی را مدیریت کند تا قطعی برق نداشته باشیم.

منبع: دنیای معدن

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها