|
کدخبر: 95212

در گفتگوی اختصاصی گسترش‌نیوز با مدیرعامل شرکت فولاد سفید‌دشت مطرح شد؛

تولید ۷۲۵ هزار تن آهن اسفنجی در یک سال

شرکت فولاد سپیددشت یکی از بنچ مارک‌‌های مصرف آب در واحدهای احیای مستقیم به شمار می‌رود.

گسترش‌نیوز: شرکت فولاد سفیددشت چهارمحال و بختیاری یکی از طرح‌های هفتگانه فولاد استانی است که در ۳۵ کیلومتری جاده شهرکرد به بروجن قرار دارد. در ارتباط با فعالیت‌ها و اقدامات توسعه‌ای این شرکت گفت‌وگویی با محمود ارباب‌زاده مدیرعامل فولاد سفیددشت ترتیب داده‌ایم که در ادامه خواهید خواند:

arbabzade0203.jpg

پیشرفت ۸۱ درصدی در ساخت واحد تولید تختال

مدیرعامل فولاد سفیددشت گفت: نخستین خط واحد احیای مستقیم که وظیفه آن تولید آهن اسفنجی است از سال ۹۵ راه‌اندازی شد. همچنین در این شرکت اقداماتی در جهت ایجاد یک واحد فولادسازی تولید تختال در حال انجام است که میزان پیشرفت در عملیات اجرایی آن تا پایان سال ۹۸ به پیشرفت ۸۱ درصدی رسیده است و امیدواریم با پایان نصب تجهیزات در انتهای سال ۹۹ وارد فاز راه‌اندازی آن شویم.

وی در ارتباط با میزان مشارکت سهام‌داران در فولاد سپید دشت گفت: عمده سهام این شرکت که ۶۵ درصد را شامل می‌شود به فولاد مبارکه و ۳۵ درصد از آن نیز به ایمیدرو اختصاص دارد.

۷۲۵ هزار تن آهن اسفنجی در یک سال

ارباب‌زاده درباره ظرفیت اسمی این شرکت و تولیدات آن در سال گذشته گفت: سال گذشته ۷۲۵ هزار تن آهن اسفنجی در این شرکت تولید شد که نسبت به سال ۹۷ رشد ۳۰ درصدی در تولید را تجربه کرده است و با توجه به ظرفیت اسمی ۸۰۰ هزار تنی این شرکت می‌توان گفت که به ۹۰ درصد اهداف خود در تولید دست پیدا کرده‌است.

وی در ارتباط با مشکلات این شرکت در تامین گندله برای واحد آهن اسفنجی گفت: با توجه به کامل نبودن زنجیره فولاد از معدن تا شمش، در تامین گندله با مشکلاتی همچون قیمت، کیفیت و نبود گندله مواجه هستیم و در صورتی که کمکی از سوی سهامداران شرکت ( فولاد مبارکه و ایمیدرو) صورت نمی‌گرفت نمی‌توانستیم این میزان از تولیدات را در سال گذشته داشته باشیم.

راه‌اندازی واحد تصفیه پساب توسط یک شرکت دانش‌بنیان

مدیرعامل فولاد سفیددشت در ارتباط با طرح تصفیه پساب شرکت فولاد سپیددشت گفت: در اجرای این پروژه، قراردادی به مبلغ ۴.۲ میلیارد تومان با شرکت توکاپارسیان که یک شرکت دانش‌بنیان است به امضا رساندیم که با توجه به نداشتن تجربه عملی شرکت فولاد سپیددشت ریسک آن را پذیرفت و نخستین واحد تصفیه پساب را با ظرفیت ۳۰ لیتر بر ثانیه را به جمع بندی نهایی رساندیم. این واحد نیز از حدود ۴ ماه پیش راه‌اندازی شده و در حال فعالیت است که امیدواریم مدل‌هایی با ظرفیت بالاتر را در مجموعه ایجاد کنیم. فولاد سپید دشت همچنین تجهیزاتی به منظور تامین آب خریداری کرده است که تصفیه ثانویه آن را نیز با کمک این این سامانه و یک RO انجام می‌دهد.

کمترین مصرف آب در فولاد سفیددشت

اربا‌ب‌زاده در ارتباط با تامین آب واحد احیای مستقیم گفت: اقدامات خوبی در جهت مصرف آب در شرکت انجام شده و این شرکت یکی از بنچ مارک‌‌های مصرف آب در واحدهای احیای مستقیم به شمار می‌رود. در این واحد به ازای هر تن آهن اسفنجی کمتر از ۰.۸ دهم مترمکعب آب مصرف می‌شود که یک رکورد جهانی به شمار می‌رود و این در حالی است که استاندارد در نظر گرفته شده برای این واحدها ۱.۶ متر مکعب آب به ازای هر تن آهن اسفنجی است که خوشبختانه این شرکت توانست با همکاری و بهره‌گیری از نظرات کارشناسان به نتیجه دلخواه خود برسد.

فعالیت ۲۶۰ نفر در فولاد سفید دشت

وی در ارتباط با میزان افراد شاغل در مجموعه فولاد سپید دشت گفت: در این شرکت ۱۲۰ نفر به صورت نیروی امانی و ۱۴۰ نفر نیز به صورت نیروهای پیمانکاری و خدماتی فعالیت دارند که در مجموع این میزان به ۲۶۰ نفر می‌رسد.

برنامه‌های این شرکت در سال ۹۹

مدیرعامل فولاد سفیددشت درباره برنامه‌های این شرکت در سال جدید گفت: با توجه به نیاز ۵۰ درصدی تامین آب این شرکت از پساب، خط انتقال پساب خریداری کرده‌ایم که امسال راه‌اندازی خواهیم کرد. همچنین راه‌اندازی تصفیه خانه پساب را در دستور کار داریم. امسال همچنین جاده‌های دسترسی را نیز تکمیل کرده و از طریق آزمون نیز نیروهای پیمانی و امانی جذب خواهیم کرد. و امیدواریم به ظرفیت اسمی ۸۰۰ هزارتنی آهن اسفنجی تا پایان سال دست پیدا کنیم که با توجه به تمام محدودیت‌ها و شیوع بیماری کرونا در فروردین‌ماه امسال توانستیم به تولید ۷۰ هزار تنی برسیم که عدد خوبی برای رسیدن به اهداف این مجموعه تا پایان سال است.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها