|
کدخبر: 87197

سرمایه‌گذاری ۱۱ هزار میلیاردی در شیرین‌سازی آب

رئیس هیات عامل ایمیدرو از برنامه انتقال ۱۳۰ میلیون متر مکعب آب به استان‌های یزد و کرمان خبر داد. دکتر غریب پور تصریح کرد: برنامه انتقال آب خلیج‌فارس به شرکت‌های گل گهر، چادرملو و مس سرچشمه از بهار سال ۹۹ آغاز می‌شود.

گسترش‌نیوز: خداداد غریب پور در نشست "بررسی اقدامات و برنامه‌های طرح انتقال آب خلیج‌فارس به طرح‌های توسعه صنایع معدنی" افزود: عملیات انتقال آب به شرکت‌های گل گهر، مس سرچشمه و چادرملو به ترتیب در خرداد، شهریور و آذر سال آینده انجام می‌شود.

وی با اشاره به اهداف تعیین شده در اجرای این پروژه ملی، اظهارکرد: تامین آب معادن مس، سنگ آهن و صنایع فولادسازی و جایگزینی با منابع آب زیرزمینی و سطحی در کارخانه‌ها و طرح‌های استان‌های کرمان، یزد و هرمزگان از جمله اهداف اجرای این طرح است.

هدف کلی طرح؛ انتقال ۶۵۰ میلیون متر مکعب آّب

رئیس هیات عامل ایمیدرو ادامه داد: هدف کلی طرح شیرین‌سازی و انتقال آب به میزان ۶۵۰ میلیون متر مکعب در سال است.

غریب پور اعلام کرد: فاز نخست شیرین سازی، حدود ۱۸۰ میلیون متر مکعب در سال است که سالانه ۱۳۰ میلیون متر مکعب آن به استان‌های کرمان و یزد انتقال می‌یابد.

وی افزود: ۵۰ میلیون متر مکعب در سال برای شرب استان هرمزگان خواهد شد.

ظرفیت اجرایی فازهای ۲ و ۳

این مقام مسئول در سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران گفت: ظرفیت اجرایی در فازهای ۲ و سه شیرین‌سازی و انتقال ۴۷۰ میلیون متر مکعب در سال خواهد بود.

۱۱ هزار میلیارد تومان برآورد سرمایه گذاری

غریب پور با اشاره به سرمایه‌گذاری صورت گرفته در این پروژه، عنوان کرد:

برآورد کلی سرمایه‌گذاری شیرین‌سازی و خط انتقال (با نرخ تسعیر ارز معادل ۱۰هزار تومان)، ۱۱ هزار میلیارد تومان است.

وی افزود: در این طرح تاکنون ۴۲۰۰ میلیارد تومان و ۲۸۰ میلیون یورو هزینه شده است.

تامین زیرساخت ها

وی در خصوص تامین زیرساخت‌های مهم پروژه اظهارکرد: درحال‌حاضر پیشرفت فیزیکی احداث پست برق پروژه در فاز نخست بیش از ۹۸ درصد بوده است.

بنابر این گزارش، در این نشست محمدرضا پورابراهیمی نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی، جمشید ملارحمان و اردشیر سعدمحمدی مدیران عامل شرکت‌های گل گهر و ملی مس حضور داشتند.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها