|
کدخبر: 275436

تاثیر یک دلار دیجیتال در ایالت متحده/ آنچه در سر بایدن می گذرد + جزئیات

دولت بایدن معتقد است یک دلار دیجیتال می‌تواند پرداخت‌های سریع‌تری را فراهم کند و نحوه تعامل همه آژانس ها و بخش ها با دولت و بانک‌ها را بهبود بخشد.

ایالات متحده آمریکا هفته گذشته گام بزرگی به سمت راه اندازی ارز دیجیتال بانک مرکزی (CBDC) برداشت. وزارت خزانه داری پیشنهاد کرد که توسعه ارز دیجیتال بانک مرکزی را به عنوان بخشی از اولین چارچوب جامع کاخ سفید در مورد توسعه مسئولانه دارایی های دیجیتال پیش ببرد.

این چارچوب پیرو فرمان اجرایی «جو بایدن»، رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا در ماه مارس است که در آن او نه تنها رویکرد دولت را در مورد دارایی های دیجیتال تشریح کرد، بلکه از چندین آژانس دولتی خواست تا توصیه های سیاستی را برای این رویکرد، از دلار دیجیتال گرفته تا مقررات مربوط به ارزهای دیجیتال، یادداشت کنند.

سوالی که اکنون مطرح می شود این است که چرا دولت بایدن برخلاف پیشینیان به ارز دیجیتال اهمیت می دهد؟

دولت بایدن می‌گوید یک دلار دیجیتال می‌تواند پرداخت‌های سریع‌تری را فراهم کند و نحوه تعامل همه آژانس ها و بخش ها با دولت و بانک‌ها را بهبود بخشد. در حال حاضر ممکن است ساعت‌ها یا روزها طول بکشد تا پرداخت‌ها «تسویه» شوند. یک دلار دیجیتال می تواند روند را تغییر دهد و روندی را که «جانت یلن» وزیر خزانه داری ایالات متحده آمریکا آن را گزینه ای سریع تر، ایمن تر و ارزان تر نامیده است ارائه دهد.

اما سوالات زیادی وجود دارد که باید به آنها پاسخ داده شود. چگونه این دلارهای دیجیتال بر سیستم مالی فعلی تأثیر می گذارد؟ آیا آنها می توانند از حریم خصوصی محافظت کنند؟ آیا آنها در برابر هکرها در امان هستند؟

وزارت خزانه داری آمریکا می خواهد در مورد ارز دیجیتال بانک مرکزی با کشورهای دیگر صحبت کند، دانش خود را در مورد ارزهای دیجیتال به اشتراک بگذارد و به تنظیم استانداردهای بین المللی کمک کند

باید به بعد بین المللی ارز دیجیتال نیز توجه کرد و این بعد به اندازه بعد داخلی مهم و جذاب است. وزارت خزانه داری در واشنگتن می خواهد در مورد ارز دیجیتال بانک مرکزی با کشورهای دیگر صحبت کند، دانش خود را در مورد ارزهای دیجیتال به اشتراک بگذارد و به تنظیم استانداردهای بین المللی کمک کند. وزارت خزانه داری تشخیص می دهد که ایجاد یک دلار دیجیتال به نفع منافع ملی است و نگرانی های امنیت ملی مرتبط با آن نیز وجود دارد.

در حالی که چین در حال ایجاد ارز دیجیتال خود است، ایالات متحده می‌خواهد مطمئن شود مدلی که در سراسر جهان گسترش می‌یابد، مدلی است که به ارزش‌های دموکراتیک احترام می‌گذارد - به عنوان مثال، حریم خصوصی. اما برای انجام این کار، ایالات متحده باید مدل خود را روی میز بگذارد.

وزارت خزانه داری امروز می گوید که واشنگتن این کار را انجام خواهد داد و این اولویت کلی دولت بوده و موضوع فوری است. همانطور که تحقیقات شورای آتلانتیک نشان داده است، بیش از یکصد کشور که ۹۵ درصد از تولید ناخالص داخلی جهانی (GDP) را نمایندگی می کنند، در حال بررسی  ارز دیجیتال هستند.

اکنون با افزایش فعالیت های ایالات متحده آمریکا، تقریباً همه این کشورها از واشنگتن می پرسند که چه ارزی را ارائه خواهد کرد تا مطمئن شوند که ارزهای آنها با ارز ذخیره جهانی کار می کند یا خیر.

روسیه نیز در این زمینه نقش دارد. در پی جنگ اوکراین و تحریم‌های گروه هفت (G۷)، بسیاری از کشورها شروع به بررسی راه‌هایی در سیستم انتقال مالی بین‌المللی مبتنی بر دلار کرده‌اند. ارز دیجیتال می تواند یک گزینه مهم باشد و ایالات متحده آمریکا باید در این تحولات نقش اول و مرکزی داشته و گزینه خاص خود را داشته باشد.

اما امریکا خیلی دیر اقدام کرده است. یورو دیجیتال قرار است در اواسط دهه جاری آنلاین شود و یک دلار دیجیتال پشت سر آن قرار خواهد داشت. به احتمال زیاد چندین سال طول خواهد کشید تا کسی در زندگی عادی از دلار دیجیتال استفاده کند.

اولین گام، ساختن مدلی است که کارآیی داشته باشد و به همه کشورها کمک کند. سپس ایالات متحده آمریکا باید این مدل را به صورت آزمایشی اجرا کند و کنگره باید در مقطعی به احتمال زیاد درگیر این روند شود. این در حالی است که چین کار خود را در این زمینه در حدود سال ۲۰۱۶ آغاز کرد. آنها هنوز در مرحله آزمایشی هستند، گرچه آزمایشی بزرگ با بیش از ۲۶۰ میلیون کاربر.

توجه زیادی به خطرات مالی ناشی از استفاده گسترده از رمزارزها شده است. در سال جاری حدود دو میلیارد دلار از هک کریپتو به سرقت رفت، که فشار بیشتری را بر تنظیم‌کننده‌ها و شرکت‌های ارز دیجیتال برای یافتن راه‌حل‌هایی برای این موضوع وارد می‌کند

باید گفت توجه زیادی به خطرات مالی ناشی از استفاده گسترده از رمزارزها شده است. در سال جاری حدود دو میلیارد دلار از هک کریپتو به سرقت رفت، که فشار بیشتری را بر تنظیم‌کننده‌ها و شرکت‌های ارز دیجیتال برای یافتن راه‌حل‌هایی برای این موضوع وارد می‌کند.

با توجه به اینکه یکی دیگر از خبرهای مهم سال سقوط استیبل کوین terraUST و اینکه چگونه مصرف کنندگانی که سرمایه گذاری زیادی کرده بودند یک شبه پس انداز خود را از دست دادند، بود؛ تمرکز عمده گزارش ها نیز بر روی استانداردهای حمایت از مصرف کننده و سرمایه گذار برای دارایی های دیجیتال بود. اما تأثیر بالقوه قوانین جدید دولت بایدن بر روی یک کاربر معمولی رمزارز چیست؟ تلاش‌های آموزشی زیادی از سوی آژانس‌ها در راستای اهداف حمایت از مصرف‌کننده دولت انجام می‌شود تا مصرف‌کنندگان بتوانند از خطرات خرید و فروش خود آگاه شوند.

کنگره در حال حاضر در مورد مسائل ارز دیجیتال بسیار فعال است و انتظار می رود همه چیز در مورد ارز دیجیتال فقط توسط این نهاد تسریع شود. اجماع دو حزبی وجود دارد که باید قوانینی در مورد استیبل کوین‌ها وجود داشته باشد اما اجماع در مورد ارزهای دیجیتال و ارزهای دیجیتال بانک مرکزی بسیار دشوارتر است.

به احتمال زیاد، ایالات متحده آمریکا از سوی کنگره در سال آینده مقررات جدیدی در مورد ارزهای رمزپایه و استیبل کوین‌ها دریافت خواهد کرد که تشویقی برای فدرال رزرو جهت کار روی دلار دیجیتال خواهد بود. کنگره اکنون مجبور نیست در مورد اینکه آیا فدرال رزرو می تواند دلارهای دیجیتال را به آمریکایی ها بدهد یا خیر، تصمیم بگیرد اما این تصمیم در آینده نزدیک اتخاذ خواهد شد.

ارسال نظر