|
کدخبر: 169891

نظر جنجالی علی مطهری درباره لابی با کنگره امریکا

علی مطهری از داوطلبین انتخابات ۱۴۰۰ خود را متعلق به هیچ یک از جناح بندی های سیاسی نمی داند و می گوید: «من یک اصولگرای اصلاح طلب هستم.»

علی مطهری مصاحبه تفصیلی انجام داده است که بخشی از آن در زیر آمده است:

به مساله انقلابی و غیر انقلابی و این دسته بندی ها اشاره کردید دنیا به سمت و سویی می رود که نسبت به بیست سی سال پیش متفاوت عمل می کنند ایران از این روند جدا نیست برخی از افراد از برچسب انقلابی بودن و برچسب شهید مطهری و برچسب شهید بهشتی و برچسب نهضت امام استفاده می کنند و اعلام می شود اگر با دنیا رابطه برقرار کنیم این نهضت را زیر پا گذاشته ایم و به این افراد توهین کرده ایم. چرا تعامل با دنیا برای بخشی از نظام آنقدر سخت شده که آن را پا گذاشتن روی نهضت امام می دانند؟

این نگاه درست نیست که بگوییم اگر روابط ما با غرب و دنیا خوب شود روی آرمان های امام پا گذاشته ایم! این نگاه و حرف غلطی است و نگاه شهید مطهری هرگز چنین چیزی نبوده است. نگاه امام ره هم چنین چیزی نبود. اینکه در ابتدای انقلاب اتفاق تسخیر سفارت افتاد و بعد رابطه ما با آمریکا قطع شد آن یک حادثه بود و از ابتدا قرار بر قطع رابطه نبود. شخصاً آن حادثه را غلط و اقدامی نادرست می دانم. اقدامی بود که مردم ما هنوز هم هزینه آن را می پردازند و ما تحریم های ناشی از گروگانگیری را تحمل می کنیم. چرا باید این طور باشد؟ انقلاب به این معنی نیست که ایران باید به دور خود دیوار بکشد و با دنیا قطع رابطه کند و فقط باید با گروه های انقلابی رابطه داشته باشد.

ما باید با کل دنیای شرق و غرب و همسایگان خود روابط خوبی داشته باشیم. اگر می خواهیم پیام انقلاب را به دنیا برسانیم جز با روابط خوب با دنیا امکان پذیر نیست. نمی‌توانیم دور خود دیوار بکشیم بعد بگوییم می خواهیم فکرمان و پیام خودمان را به دنیا برسانیم. این نشدنی است. لذا ما باید به سرعت روابط خارجی خودمان را بهبود ببخشیم.

این افکار بسیار غلط است که برخی ترویج می کنند و فکر می کنند اگر رابطه ما با آمریکا برقرار شود انقلاب تمام می شود. مگر انقلاب آمده است که امریکا را نابود کند؟! انقلاب یک انقلاب اسلامی است. ما هدفی داشتیم که کشور اسلامی نمونه ای درست کنیم تا بقیه کشورهای اسلامی دنیا و بلکه کل عنوان به آن نگاه کنند. این می شود صدور انقلاب. ما امروز در دنیا در حال انزوا هستیم و این روش خوبی نیست. افکار غلطی وارد انقلاب شده که باید آنها را اصلاح کنیم.

ما باید حتی با کنگره آمریکا لابی داشته باشیم. چرا اسرائیل و عربستان لابی دارند و ما نداریم؟ این همه ایرانی متخصص در آمریکا هستند و برخی پست های مهمی در آن کشور دارند. جز اسرائیل که کشوری جعلی است باید با بقیه کشورهای دنیا رابطه خوب داشته باشیم. باید بین کشورهای دنیا رقابت تجاری ایجاد کنیم و طرف های مختلفی داشته باشیم تا آنچه را که به نفع ملت ایران است انتخاب کنیم. 

 

منبع: ایلنا

ارسال نظر