|
کدخبر: 289453

ویژگی‌ های یک نهال خوب یا نهالستان؟ کدام یک مهم‎تر است؟!

یکی از شغل‌های پردرآمد در حوزه کشاورزی، احداث نهالستان است. مهمترین مسأله در زمینه احداث نهالستان، خرید و کاشت نهال است. اساسی‌ترین کار برای شروع این است که نهال‌های سالم و با بنیه را برای نهالستان خود انتخاب کنید. علاوه بر این مورد، عوامل مختلفی نیز وجود دارند که باعث می‌شوند یک نهالستان خوب برای خود داشته باشید. در صورتی که قصد دارید یک نهالستان پربار برای خرید انواع نهال داشته باشید، مطالعه ادامه مطالب برای شما مفید خواهد بود.

ویژگی ‌های یک نهال خوب برای خرید انواع نهال

ویژگی های نهال سالم و خوب

پیش از آشنایی با ویژگی ‌های یک نهالستان خوب؛ لازم است تا بدانید که یک نهال مرغوب، از چه خصوصیاتی برخوردار است؛ زیرا مهم‌ترین عنصر موجود در هر نهالستانی، نهال آن بوده و اطمینان از کیفیت نهال، به منزله تایید اعتبار نهالستان است. پس به نظر شما یک نهال خوب با میوه‎های لذیذ، چه ویژگی‎هایی دارد و هنگام خرید آن به چه نکاتی باید توجه کرد؟! همراه ما باشید تا پاسخ این پرسش را بیابیم.

خرید نهال از مراکز معتبر

نکته مهمی که از همین ابتدا باید رعایت کنید این است که نهال‌های خود را از مراکز معتبری بخرید که گواهی کار را از جهاد کشاورزی منطقه دریافت کرده باشید. این گواهی به شما اطمینان می‌دهد نهال‌های مرکز مربوطه سالم بوده و به بیماری مبتلا نیستند. با خرید از مراکزی که این گواهی را دریافت کرده‌اند، خیال شما از سلامت نهال‌های خریداری شده راحت می‌شود. به عنوان نمونه با خرید نهال گردو نهالستان زرینه و همچنین گواهی مربوطه می‌توانید اطمینان پیدا کنید که محصولات این مرکز اعتبار لازم را دارند.

شناسنامه نهال

مورد بعدی که باید به آن توجه ویژه داشته باشید، شناسنامه نهال است. تمامی نهال‌ها دارای یکسری ارقام هستند که بر اساس موقعیت‌های اقلیمی و گونه نهال تعیین می‌شوند؛ به این ارقام شناسنامه نهال می‌گویند. با کنترل کردن این ارقام می‌توانید به نوع، گونه و همچنین منطقه اقلیمی که نهال از آن منطقه منتقل شده است، اطلاع پیدا کنید.

گواهی قرنطینه

در صورتی که نهال از منطقه، شهر، استان و یا حتی یک کشور دیگر منتقل شده باشد باید دارای گواهی قرنطینه باشد. این گواهی تضمین می‌کند که نهال مربوطه سالم بوده و فاقد هرگونه بیماری است. همچنین به شما اطمینان می‌دهد که نهال‌های منتقل شده با بنیه بوده و در آینده باعث می‌شوند باغ شما پربار باشد.

بررسی سلامت نهال

پس از اینکه تمامی نکات اولیه را جهت خرید نهال با موفقیت گذراندید، بهتر است خود نیز یکبار دیگر سلامت نهال را بررسی کنید. در صورتی که در این زمینه تجربه دارید، می‌توانید خود سلامت نهال را بررسی نمایید یا در از یک کارشناس خبره کمک بگیرید. اولین موردی در نهال قابل مشاهده است، بدنه آن است. بدنه نهال باید صاف بوده و فاقد هرگونه خمیدگی باشد. همچنین ریشه نهال را نیز بررسی کنید که پارگی یا حالت چند زدگی نداشته باشد. در صورتی که قصد دارید نهال پیوندی خریداری کنید، بهتر است محل پیوند آن را چک کنید که برآمده نبوده باشد.

عدم وجود بیماری در قسمت‌های مختلف نهال

شاخه‌ها و ریشه نهال بسیار مهم هستند و باید فاقد هرگونه علامت بیماری باشند. علامت‌های سفیدک، پارگی، خمیدگی و... نشاندهنده وجود بیماری در نهال هستند. چنانچه هر یک از علامت‌ها را دید، باید از خرید نهال مربوطه خودداری نمایید. خرید نهال‌های بیمار باعث می‌شود، باغ شما چندان پرثمر نباشد و هزینه و وقت زیادی را برای جایگزینی نهال‌ها صرف کنید. دوباره کاری، هزینه‌های باغدار را هدر داده و رسیدن به درآمد در این حوزه را تا چندین سال به تأخیر میاندازد. بنابراین باید برای خرید نهال نهایت دقت را به خرج دهید.

اندازه و بازه سنی نهال خریداری شده

برخلاف عقیده عموم مردم که نهال‌های بزرگ را ترجیح می‌دهند، بهتر است نهال‌هایی با اندازه متوسط را خریداری کنید. نهال‌هایی با این اندازه برای باغ شما مناسب‌تر خواهند بود. توصیه می‌شود نهال‌هایی را تهیه کنید که در بازه سنی ۲ تا ۳ سال قرار دارند. علاوه بر این موارد به جوانه‌های نهال خود دقت کنید. یک نهال خوب دارای تعداد بالایی جوانه است که خواب هستند. از خرید نهال‌های آلوده به آفت نیز خودداری کنید. این نهال‌ها باعث می‌شوند دیگر درختان باغ شما نیز آلوده شوند و آسیب‌های جدی به آن‌ها وارد شود.

ویژگی ‌های یک نهالستان خوب

موارد مهم در یک نهالستان معتبر

به جهت اینکه یک نهالستان خوب داشته باشید، بهتر است یکسری ویژگی‌ها را درنظر بگیرید؛ که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره خواهیم کرد:

محوطه کاشت نهال‌ها

انتخاب محوطه انتقال نهال‌ها از اهمیت خاصی برخوردار است. این محل باید از تغییرات جوی در‌امان بوده و باید به گونه‌ای باشد که این تغییرات کمترین تأثیر را بر روی نهال‌ها بگذارد. باید نورخورشید در صبح هنگام به آن محل نتابد و همچنین خاکی که نهال‌ها در آن قرار می‌گیرند باید حدود ۲ درصد مواد آلی لازم را داشته باشد. این درصد برای خاک شنی می‌باشد و برای خاک سنگین حدود ۳ درصد مواد آلی نیاز است.

خاک نهالستان

خاک برای یک نهالستان خوب، نقش مهمی ایفا می‌کند. در صورتی که مواد آلی موجود در خاک کمتر از این مقدار باشد، ساختمان مناسبی نداشته و موادغذایی موجود در آن کمتر از مقدار موردنیاز برای نهال است. برعکس این قضیه نیز برای نهال‌ها مضر خواهد بود. با افزایش بیش از حد مقدار مواد آلی، فعالیت میکروارگانیسم‌های خاک با مشکل مواجه می‌شود؛ بنابراین باید این مقدار در حد مناسبی باشد. باید قبل از کاشت نهال‌ها این مقدار در خاک کنترل کرده و سپس اقدام به انتقال آن‌ها به محوطه کاشت نمایید.

نهال مناسب

مهم‌ترین ویژگی یک نهالستان خوب، نهال‌های آن است. به جهت اینکه بتوانید یک باغ پربار داشته باشید، بهتر است به فرایند خرید نهال دقت لازم را داشته باشید. نهال درخت میوه پس از طی کردن چندین سال دوره رویشی، وارد دوره باردهی می‌شود. در این چندین سال شما درآمدی ندارید و در حال حفظ و نگهداری از نهال‌ها هستید. در صورتی که نهال‌های نامرغوبی را خریداری کنید، ممکن است فرایند کشت نهال‌های شما با مشکل مواجه شود. در نتیجه برای تعویض و کشت نهال‌های جدید باید چندین سال دیگر چشم انتظار باقی بمانید و در هزینه و زمان متضرر شوید.

جمع‌بندی

یک نهالستان خوب دارای ویژگی‌های متعددی است؛ از بستر کشت و خاک آن گرفته تا نهال‌های آن. برای اینکه بتوانید در آینده یک باغ یا نهالستان پرثمر و سرسبز داشته باشید، لازم است به هر یک از این عوامل توجه کنید. خاک نهالستان باید مواد آلی کافی داشته باشد، محل کاشت نهال‌ها باید در معرض کمترین تغییرات جوی بوده و همچنین نهال‌های خریداری شده نیز باید مرغوب باشند. در این مقاله به تمامی موارد لازم اشاره شد. ‌امیدواریم مطالب مربوطه برای شما مفید واقع شده باشد.

نویسنده: رپرتاژ

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها