|
کدخبر: 191975

دومین علت ابتلا به سرطان ریه پس از دود سیگار

قرار گرفتن در معرض رادون نیز یکی از عوامل مهم ابتلا به سرطان ریه و دومین علت پس از دود سیگار است.

بعد از این‌که در روزهای اخیر کتی گریفین، بازیگر، کمدین، نویسنده و تهیه‌‌کننده آمریکایی خبر از ابتلای خود به سرطان ریه را داد، کارشناسان اعلام کردند که این پیام از سوی یک فرد غیر‌سیگاری می‌تواند هشداری به همه افراد باشد تا علائم سرطان ریه را جدی بگیرند.

راوی سالگیا، رئیس بخش سرطان‌شناسی مرکز پزشکی ملی شهر امید در کالیفرنیا، می‌گوید: اگرچه عموم مردم خطر سرطان ریه را با سیگار کشیدن مرتبط می‌دانند، اما متخصصان پزشکی مدت‌هاست می‌دانند که افراد غیرسیگاری و به‌ویژه زنان نیز در معرض خطر ابتلا به این سرطان هستند.

تخمین زده می‌شود که ۱۰ تا ۲۰ درصد موارد سرطان ریه در ایالات متحده در میان افرادی است که هرگز در طول زندگی خود سیگار نکشیده‌اند یا کمتر از ۱۰۰ نخ سیگار کشیده‌اند.

جیکوب سندز، انکولوژیست مرکز سرطان دانا فاربر در بوستون، می‌گوید: یک مثال رایج در سرطان‌شناسی وجود دارد که می‌گوید همه افرادی که دارای ریه هستند، تا حدودی در معرض ابتلا به سرطان ریه قرار دارند.

به گفته او، اگرچه سیگار کشیدن خطر ابتلا به سرطان ریه را در کنار سایر مشکلات سلامتی افزایش می‌دهد، اما قرار گرفتن در معرض رادون نیز یکی دیگر از عوامل مهم ابتلا به این سرطان و دومین علت، پس از دود سیگار است.

سندز گفت: رادون گازی است که هیچ بو و رنگی ندارد، بنابراین مردم از وجود آن بی‌اطلاع هستند. بنابراین آزمایش رادون برای تشخیص حضور این گاز رادون در خانه‌ها بسیار ارزشمند است، به‌ویژه برای افرادی که در مناطقی زندگی می‌کنند که دارای سطوح بالاتری از رادون هستند.

به گفته متخصصان، علاوه بر رادون و سیگار، سابقه خانوادگی ابتلا به سرطان ریه و آلودگی هوا نیز خطر ابتلا به این نوع سرطان را افزایش می‌دهند.

اما افراد غیرسیگاری باید مراقب چه علائمی باشند؟ دکتر ویلیام جی کانس، افسر ارشد پزشکی انجمن سرطان آمریکا، توصیه می‌کند حتی اگر سیگار نمی‌کشید، اما هر یک از علائم زیر را تجربه می‌کنید، برای غربالگری زودرس سرطان ریه، با پزشک متخصص خود در تماس باشید.

سرفه مداوم در مدت زمان طولانی، کمبود مداوم انرژی و یا ضعف عضلانی، سرفه خونی، کاهش سریع و بدون‌دلیل وزن.

به گفته متخصصان، اگرچه در دهه گذشته پیشرفت‌های چشمگیری در درمان سرطان ریه رخ داده، اما بهترین اقدام برای درمان سرطان ریه، تشخیص زودهنگام است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها