|
کدخبر: 193361

اختصاصی گسترش نیوز:

چرا برند اسنپ اینقدر افت کرد

افزایش نارضایتی عمومی از تاکسی اینترنتی اسنپ، باعث کاهش اقبال عمومی به خدمات این اپلیکیشن شده است.

راه و مسکن چرا برند اسنپ اینقدر افت کرد

افزایش پهنای باند اینترنت همزمان با روی کار آمدن دولت روحانی باعث پدیدار شدن کسب‌ و کارهای اینترنتی جدید و تقویت استارت آپ های پیشین شد. در این شرایط مردم اقبال عمومی بیشتری نسبت به کسب و کارهای اینترنتی نشان دادند و کاسبی فروشگاه های دیجیتال، هایپرمارکت های دیجیتال، شبکه رستوران های دیجیتال، آژانس های مسافرتی برخط و تاکسی های اینترنتی بیش از دیگر مشاغل سکه شد. در این میان آفرهای جذاب این استارت آپ ها باعث شکل گیری یک اکوسیستم جدید در فضای اقتصادی کشور شد که هزینه خدمات را تا حد زیادی برای مردم کاهش می داد و در روی کار آمدن دولت دوم روحانی نیز اثر شگرفی داشت. 

یک تقلید ضعیف از برند قوی!

یکی از این کسب و کارهای مورد استقبال در میان ایرانیان تاکسی های اینترنتی بودند که به تقلید از سبک شرکت اوبر ایجاد شدند. شرکت اوبر یک یونیکورن آمریکایی است که ارزش سهام آن در بورس وال استریت بیش از ۱۴ میلیارد دلار است و تا کنون بیش از ۳ میلیارد سفر موفق را به انجام رسانده است. این تاکسیرانی اینترنتی بزرگ توسط یک کارآفرین ایرانی به نام دارا خسروشاهی مدیریت می شود.

تاکسی اینترنتی اسنپ نخستین تاکسی آنلاین ایرانی بود که با تلاش برای کاهش هزینه سفرهای دربستی از طریق حذف کورس و کاهش کمیسیون آژانس ها کوشید تا خود را به عنوان یک برند فراگیر در کشور جا بیاندازد. 

آغاز به کار این سرویس ارائه خدمات تاکسی دربست دیجیتال به حدی برای افراد مختلف جذاب بود که باعث ورشکستگی آژانس های تلفنی و بنگاه های تاکسی رانی خصوصی شد که بسیاری از این افراد را بر آن داشت تا برای استمرار درآمد خود در این رسته شغلی به تاکسی اینترنتی یاد شده بپیوندند.

به مرور زمان و با افزایش تقاضا برای سفرهای درون شهری از طریق این تاکسی اینترنتی اکوسیستم اقتصادی اسنپ و همچنین پرنسیپ اجتماعی آن دچار تغییرات عدیده شد که بر مبنای دسته بندی شکایت های کاربران مختلف این اپلیکیشن به بررسی آنها خواهیم پرداخت. با گسترش نیوز همراه باشید.

برخی از کاربران در دو یا سه سال اخیر به فقدان فیلترهای حرفه ای اخلاقی و فنی برای جذب راننده در این اپلیکیشن اعتراض دارند که از آن جمله میتوان به موارد متعدد طرح شکایت از تعرضات جنسی و کلامی و همچنین دخالت در امور شخصی مسافران توسط راننده اشاره کرد. بی توجهی به خواسته های مسافران نظیر درخواست روشن کردن یا خاموش کردن کولر و بخاری، گلایه از بوی بد خودرو و عدم توجه به درخواست مخاطب در رابطه با پخش موسیقی تا رسیدن به مقصد، باعث انباشت نارضایتی از عدم رعایت پرنسیپ اجتماعی  توسط این تاکسی اینترنتی شده است. 

یکی دیگر از مواردی که پیشتر مورد اشاره قرار گرفت و موجب  تشدید نارضایتی عمومی از اسنپ شده عدم به کارگیری فیلترهای حرفه ای شغلی و اخلاقی در جذب رانندگان مختلف است. تنها نیازهای فعالیت در زیر محموعه این بنگاه اقتصادی نامتمرکز دسترسی به یک تلفن همراه و همچنین یک دستگاه خودرو بدون توجه به سال ساخت، ظرفیت سرنشینان، معاینه فنی و عدم رعایت شئونات ظاهری حضور در یک شغل متحدالمرکز است. شایان ذکر است که هیچگونه دوره فنی برای رانندگان به لحاظ توجیهی در این اپلیکیشن برگزار نمی شود و میزان سرعت، رعایت ایمنی و همچنین نحوه ارتباط گیری با مسافر در این فرایند مغفوله، به فراموشی سپرده شده اند.

مسیریابی اجباری و اتلاف وقت!

یکی دیگر از مواردی که موجبات سردرگمی مردم و رانندگان را فراهم ساخته الزام بی معنای اسنپ در به کارگیری مسیریاب های فاقد کیفیت داخلی به جای مسیریاب های خارجی است که عواقبی از جمله عدم استفاده از فرعی های مناسب، میانبرها و همچنین ماندن پشت چراغ های قرمز را در پی دارد که نتیجه ای جز اتلاف وقت مسافران ندارد.

از جمله دیگر باگ های آزار دهنده تاکسی اینترنتی یاد شده می توان به پوشش بسیار ضعیف آپشن های مندرج در اپلیکیشن از جمله اسنپ رز و همچنین ایجاد تولبارهایی همچون اسنپ اکو که از تعجیل مسافران برای افزایش هزینه سفر سود می جوید. قابل توجه است که شرکت اسنپ بدون اعمال مجازات و تنبیه برای رانندگانی که از پذیرش سفر در مسیرهای ارزان امتناع می ورزند، شرایطی را فراهم می آورد که رانندگان با بهره جویی از میزان تعجیل مسافران اقدام به افزایش میزان دریافتی خود از مسافران کنند و به این ترتیب حاشیه سود کمیسیونری اسنپ نیز افزایش می یابد.

فقط پول نقد بدهید!

یکی دیگر از رفتارهای غیرحرفه ای و آزار دهنده برخی رانندگان اسنپ اصرار آنها به دریافت وجه نقد است. این در شرایطی است که بسیاری از مسافران ترجیح می دهند که با افزایش موجودی حیاب اعتباری خود به شکل ماهانه هزینه های جابه جایی خود را مدیریت کنند و این اصرار باعث اتلاف وقت مسافرانی می شود که در طول مسیر پول نقد به همراه ندارند و دادن نمرات پایین به رانندگان نیز دردی از مسافرن دوا نمی کند و موجبات کاهش سرمایه اجتماعی را در میان کاربران تاکسی های اینترنتی فراهم می آورد.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها