|
کدخبر: 192338

احتمال افزایش وام مسکن تا ۳۰۰ میلیون!

با اینکه چندی پیش افزایش وام‌های طرح اقدام ملی مسکن به ۲۵۰ میلیون تومان صدای بسیاری از متقاضیان را درآورد اما در کمال ناباوری بوی وام‌های ۳۰۰ میلیون تومانی مسکن ملی به مشام می‌رسد.

راه و مسکن احتمال افزایش وام مسکن تا ۳۰۰ میلیون!

دو سال پیش بود که دولت دوازدهم پس از انتقادهای فراوان به عملکرد ضعیف دولت در حوزه مسکن، تصمیم گرفت طرح اقدام ملی مسکن را در راستای رفع نیاز مسکن جوانان و کاهش اعتراضات مردمی اجرا کند.

البته در آن زمان اعلام شد که قیمت تمام شده اکثر واحدها ۳۰۰ تا ۳۵۰ میلیون تومان خواهد بود و متقاضیان پس از واریز چند مرحله اقساط ۴۰ میلیون تومانی، وام حدود ۱۰۰ تا ۱۲۰ میلیون تومانی با بازپرداخت ۱۲ ساله دریافت خواهند کرد. حتی مسئولان اعلام کردند که تا پایان دولت بخشی از واحدها به بهره برداری خواهند رسید.

نکته قابل توجه موضوع اینجاست که مسئولان وزارت راه و شهرسازی اعلام کردند اقساط وام دریافتی از سوی بانک عامل پس از دریافت واحدهای مسکن آغاز خواهد شد اما تا به اینجای کار کل وعده های مسئولان در همان حد وعده باقی مانده و قیمت های طرح اقدام ملی مسکن روز به روز روند افزایشی به خود می گیرد و بسیاری از متقاضیان به فکر انصراف از ادامه راه افتاده اند.

با اینکه در تیر ماه سال جاری مدیران دولتی تایید کردند که وام های مسکن ملی به ۲۵۰ میلیون تومان رسید که البته همین موضوع اعتراضات گسترده متقاضیان را به همراه داشت ولی گویا ۲۵۰ میلیون تومان وام هم کفاف هزینه ساخت مسکن ملی را نداد و مجدداً تصمیمی در راستای افزایش وام های مسکن ملی گرفته شده است. موضوعی که قطعاً سبب اعتراض متقاضیان این طرح خواهد شد.

سلمان داشاد مدیر امور شعب بانک عامل استان زنجان در نشست خبری با اصحاب رسانه به مناسبت روز خبرنگار اذعان کرد: وام های ۳۰۰ میلیون تومانی مسکن ملی تایید شده و به زودی بانک های عامل موظف شده اند که این وام ها را پرداخت کنند.

وی اعلام کرد: البته فعلاً مسئولان کشوری این موضوع را به شکل گسترده رسانه ای نکرده اند ولی اعطای وام ۳۰۰ میلیون تومانی تایید شده و ما در زنجان آمادگی پرداخت این وام ها را از هم اکنون داریم.

از سوی دیگر مسعود بیات منش مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان در نشست خبری چند روز پیش با خبرنگاران مقصر گرانی طرح مسکن ملی را گرانی مصالح عنوان کرد و گفت: روند قیمت سیمان و میلگرد در چند ماه گذشته به شدت افزایشی بوده و همین موضوع سبب گرانی بیش از حد طرح اقدام ملی مسکن شده است؛ ما هم فکر نمی کردیم که قیمت میلگرد نسبت به سال گذشته با رشد چند برابری همراه شود.

وی افزود: قیمت تمام شده سیمان در هر پاکت فقط ۴ هزار تومان است که متاسفانه طی روزهای گذشته قیمت هر پاکت سیمان به ۱۰۰ هزار تومان نیز رسیده بود؛ امیدواریم در دولت سیزدهم روند صعودی مصالح متوقف شود.

با این تفاسیر کاملا مشخص است ناتوانی دولت در کنترل بازار مصالح ساختمانی کل برنامه ریزی های طرح مسکن اقدام ملی را بهم ریخته و دولت سیزدهم مجبور است تاوان کم کاری های مدیران تدبیر و امیدی را بدهد. اما آن چیز که مشخص است قیمت های نجومی مسکن ملی اکثر متقاضیان این طرح را به فکر انصراف انداخته که امیدواریم با مدیریت جدید در دولت سیزدهم راهکار اساسی برای این طرح پیدا شود.

منبع: تسنیم

ارسال نظر