|
کدخبر: 155606

بوئینگ ۷۷۷ از رده خارج می شود؟

شرکت بوئینگ در پی آتش گرفتن موتور جت ۷۷۷ و سقوط اجزای آن بر فراز دنور، اعلام کرد به ایرلاین‌ها توصیه کرده است استفاده از این هواپیما را متوقف کنند.

راه و مسکن بوئینگ ۷۷۷ از رده خارج می شود؟

این توصیه برای هواپیماهایی است که موتور آنها از نوع پرات‌اند ویتنی پی دبلیو ۴۰۰۰ است.

یک هواپیمای بوئینگ ۷۷۷ شرکت یونایتد ایرلاینز روز شنبه پس از این که موتور سمت راستش از کار افتاد، به سلامت در دنور به زمین نشست. با این حال در پی این حادثه، رگولاتورهای امریکا بازرسیهای جدید را اعلام کردند و ژاپن استفاده از این هواپیما را متوقف کرد.

یونایتد ایرلاین روز بعد از حادثه و چند ساعت پیش از اعلان بوئینگ، اعلام کرد به صورت داوطلبانه و موقتا ۲۴ فروند هواپیمای خود را از دور فعالیت خارج می‌کند.

بوئینگ اعلام کرد در زمانی که ایرلاین‌ها هواپیماهایشان را به دلیل کاهش تقاضای ناشی از شیوع پاندمی کووید ۱۹ زمین گیر کردند، ۶۹ فروند از این هواپیماها مورد استفاده بوده است و ۵۹ فروند در آشیانه نگهداری می‌شدند. این شرکت هواپیماسازی به ایرلاین‌ها توصیه کرد تا زمانی که رگولاتورهای امریکا پروتکل بازرسی مناسب را شناسایی کنند، فعالیت این هواپیما را معلق کنند.

مدلهای ۲۰۰-۷۷۷ و ۳۰۰-۷۷۷ که مشمول این تعلیق قرار گرفته اند، بهره‌وری سوخت کمتری در مقایسه با مدلهای جدیدتر دارند و بیشتر شرکت‌ها در حال خارج کردن آنها از ناوگانشان هستند.

تصاویر پلیس در بروم فیلد کلرادو قطعات بزرگی از هواپیما را نشان داد که شامل یک موتور جدا شده از هواپیمای ۲۶ ساله بود که بیرون محوطه یک خانه افتاده بودند.

هیات ایمنی حمل‌ونقل ملی امریکا اعلام کرد بررسی اولیه از این هواپیما نشان داده که بیشترین آسیب به موتور سمت راست وارد شده و خود هواپیما آسیب جزئی دیده است.

وزارت حمل‌ونقل ژاپن به ژاپن ایرلاینز و ANA Holdings دستور داد استفاده از هواپیمای ۷۷۷ با موتورهای پی دبلیو ۴۰۰۰ را متوقف کنند و در حال بررسی تدابیر بیشتر است. این وزارتخانه اعلام کرد در چهارم دسامبر سال ۲۰۲۰ یک پرواز ژاپن ایرلاینز از فرودگاه ناها به توکیو به دلیل خرابی موتور سمت چپ، به ناها بازگشت. آسیب دیدگیهای موتور این هواپیما مشابه هواپیمای یونایتد ایرلاینز بوده است.

طبق اعلام سازمان هواپیمایی فدرال امریکا، یونایتد تنها اپراتور این هواپیماها در امریکاست و ایرلاین‌های دیگری که از آنها استفاده می‌کنند، در ژاپن و کره جنوبی هستند.

شرکت ژاپن ایرلاینز ۱۳ فروند و شرکت ANA هم ۱۹ فروند از این هواپیما را در اختیار دارند با این همه استفاده از آنها را در دوران پاندمی کاهش دادند. ژاپن ایرلاینز اعلام کرده بود که ناوگان این هواپیما قرار بود تا مارس سال ۲۰۲۲ بازنشسته شوند.

وزارت حمل‌ونقل کره جنوبی پیش از این که برای ایرلاینهای این کشور دستورالعملی صادر کند، منتظر اقدام رسمی سازمان هواپیمایی فدرال امریکا است.

بر اساس گزارش رویترز، شرکت هواپیمایی کره ۱۶ فروند از این هواپیما را دارد که ۱۰ فروند آن در آشیانه است و آسیا ایرلاینز که ۹ فروند هواپیمای ۷۷۷ با موتورهای پرات‌اند ویتنی دارد، سرگرم مذاکره با بوئینگ و مقامات مربوط درباره اقدامات لازم است.

منبع: ايسنا

ارسال نظر