|
کدخبر: 151840

جزییات روند پروژه مسکن ملی در سراسر کشور

در شهر جدید پردیس بالغ بر ۱۲ هزار و ۹۴۵ واحد اقدام ملی مسکن تعریف شده که ۱۲ هزار و ۶۰۰ واحد آن به مرحله آغاز رسیده است. ۲۰۴۳ واحد در قالب ثبت نام، ۳۸۹ واحد در بخش مشارکت، ۳۰۰۰ واحد بر اساس تفاهمنامه نیروهای مسلح، ۶۰۶۳ واحد در بخش تعاونی و ۱۱۰۵ واحد با تعهد ساخت به مرحله اجرا رسیده که مجموع واحدهای کلنگ زنی شده را به ۱۲ هزار و ۶۰۰ واحد می‌رساند.

راه و مسکن جزییات روند پروژه مسکن ملی در سراسر کشور

از ۲۰۰ هزار واحد طرح اقدام ملی مسکن در تعهد شرکت عمران شهرهای جدید عملیات اجرایی ۱۱۷ هزار واحد شروع شده که پروژه‌ها عمدتا در مراحل پیشرفت ۵ تا ۵۰ درصد قرار دارد و در مواردی نیز به اتمام رسیده است.

پروژه اقدام ملی در شهرهای جدید نسبتا روی روال قرار دارد. شارژ مالی پروژه‌های مشارکتی و قراردادی شهرهای جدید از طریق تسهیلات عمدتا ارزان نرخ دستگاههای دولتی و پرداخت به موقع تعهدات از سوی متقاضیان، کار را در مقایسه با دیگر سطوح این طرح آسانتر کرده است.

 آخرین وضعیت پروژه اقدام ملی مسکن در شهرهای جدید نشان می‌دهد تا کنون عملیات اجرایی ۱۱۷ هزار و ۸۵ واحد آغاز شده است. این پروژه در ۲۱ شهر جدید در سه قالب ثبت نام، مشارکت و واگذاری گروهی با تعهد ساخت پیش می‌رود.

در ذیل واگذاری گروهی با تعهد ساخت، تفاهمنامه با بنیاد شهید، نیروهای مسلح، آموزش و پرورش، کار و تعاون، تعاونی و با تعهد ساخت با سطح پیشرفت مختلف جلو می‌رود. مسکن ملی شهرهای جدید در حالی روی ریل قرار گرفته که پروژه اقدام ملی به طور کلی به دلیل همراهی پایین سازندگان تحت تاثیر ۴۲ ایراد به قراردادهای مشارکتی به چالش برخورد کرده است.

آغاز مسکن ملی در ۲۱ شهر جدید

با این حال تصاویر به‌دست آمده از طرح اقدام ملی مسکن در شهرهای جدید نشان می‌دهد در اغلب شهرها پروژه به استخوان بندی اولیه دست یافته است. گزارش شرکت عمران شهرهای جدید که در اختیار ایسنا قرار گرفته نشان می‌دهد از مجموع ۲۰۰ هزار واحد هدف‌گذاری شده برای ۲۱ شهر جدید عملیات اجرایی در تمامی ۲۱ شهر آغاز شده که جزییات آن بدین شهر است:

در شهر جدید اندیشه ۳۲۲۵ واحد در برنامه گنجانده شده که عملیات اجرایی ۲۳۰۵ واحد آغاز شده است. از این تعداد ۱۸۹۰ واحد در قالب مشارکت، ۲۴۰ واحد در بخش تعاونی و ۱۷۵ واحد با تعهد ساخت با پیشرفت حدود ۴۰ درصد پیش می‌رود.

پیشرفت ۵۰ تا ۱۰۰ درصدی بعضی پروژه‌های مسکن ملی پرند

شرکت عمران برای شهر جدید پرند ۲۵ هزار و ۱۵۰ واحد مسکن ملی را هدف‌گذاری کرده است. ۲۸۴۴ واحد در بخش مشارکت، ۹۲۴ واحد در تفاهمنامه بنیاد شهید، ۳۸۳۲ واحد در قالب تفاهمنامه نیروهای مسلح، ۴۹۶ واحد مربوط به وزارت آموزش و پرورش، ۵۰۴۳ واحد نیز با تعهد ساخت هم اکنون در حال اجرا است که مجموع واحدهای شروع شده را به ۱۵ هزار و ۴۵۵ واحد رسانده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد پروژه‌های آغاز شده به پیشرفت ۳۰ تا ۵۰ درصد رسیده است. همچنین ۵۰۰۰ واحد از پروژه‌های مسکن مهر در پرند به طرح اقدام ملی مسکن اختصاص یافته که یا به اتمام رسیده یا در مرحله نازک کاری قرار دارد.

در شهر جدید پردیس بالغ بر ۱۲ هزار و ۹۴۵ واحد اقدام ملی مسکن تعریف شده که ۱۲ هزار و ۶۰۰ واحد آن به مرحله آغاز رسیده است. ۲۰۴۳ واحد در قالب ثبت نام، ۳۸۹ واحد در بخش مشارکت، ۳۰۰۰ واحد بر اساس تفاهمنامه نیروهای مسلح، ۶۰۶۳ واحد در بخش تعاونی و ۱۱۰۵ واحد با تعهد ساخت به مرحله اجرا رسیده که مجموع واحدهای کلنگ زنی شده را به ۱۲ هزار و ۶۰۰ واحد می‌رساند. پروژه‌های مسکن ملی در شهر جدید پردیس عمدتا در مراحل آماده‌سازی زمین، گودبرداری و فوندانسیون قرار دارد.

حدود ۱۶ هزار واحد در هشتگرد کلنگ خورد

در هشتگرد واقع در استان البرز نیز ۲۱ هزار مسکن ملی در برنامه شرکت عمران شهر جدید قرار گرفته که ۱۵ هزار واحد آن در قالب ثبت نام به متقاضیان واگذار می‌شود و تا کنون عملیات اجرایی ۳۰۵۹ واحد در این بخش آغاز شده است. ۴۳۲ واحد نیز در بخش مشارکت، ۶۳۴ واحد مربوط به بنیاد شهید، ۹۸۲ واحد برای کارکنان نیروهای مسلح، ۷۳۰ واحد مربوط به وزارت آموزش و پرورش، ۱۳۰۶ واحد در بخش تعاونی و ۸۸۰۰ واحد در قالب تعهد ساخت به مرحله اجرا رسیده که مجموع واحدهای کلنگ زنی شده را به ۱۵ هزار و ۹۴۳ رسانده است.

فولادشهر اصفهان میزبان ساخت ۱۸ هزار مسکن ملی است ۱۴ هزار و ۵۰۰ واحد آن ثبت نامی خواهد بود. در قالب نام نویسی از متقاضیان تا کنون عملیات ۱۱۵۰ واحد شروع شده است. در بخش مشارکت ۴۲۰۴ واحد، تفاهمنامه بنیاد شهید ۶۵۰۰ واحد، آموزش و پرورش ۳۰۰۰ واحد و تعهد ساخت ۵۷۷ واحد به مرحله آغاز رسیده که مجموع واحدهای شروع شده را به ۱۵ هزار و ۴۳۱ می‌رساند.

همچنین در شهر جدید بهارستان در استان اصفهان ۲۱ هزار مسکن ملی در دستور کار قرار دارد که ۱۰ هزار واحد آن ثبت نامی و ۲۸۹۱ واحد در این قالب آغاز شده است. همچنین در بخشهای مشارکت، تفاهمنامه با بنیاد شهید، نیروهای مسلح، کار و تعاون، تعهد ساخت و تعاونی، پروژه مسکن ملی در بهارستان اجرا خواهد شد که تا کنون ۱۳۶۳ واحد در قالب مشارکت، ۲۹۵۸ واحد در بخش تفاهمنامه با بنیاد شهید، ۶۹ واحد مربوط به تعاونی و ۱۶۸ واحد با تعهد ساخت آغاز شده که در مجموع ۷۴۴۹ واحد مسکن ملی در شهر جدید بهارستان کلنگ زنی شده است.

ساخت حدود ۵۲ هزار واحد در سه شهر صدرا، سهند و ایوانکی

از دیگر شهرهای جدید که تعداد قابل توجهی مسکن ملی در آن هدف‌گذاری شده صدرای شیراز با ۲۱ هزار، سهند با ۱۶ هزار و ۲۰۰ و ایوانکی با ۱۵ هزار و ۵ واحد است. در شهر جدید صدرا در استان فارس از ۲۱ هزار واحد که در برنامه قرار دارد تا کنون ۹۰۲۲ واحد شروع شده است. در شهر جدید سهند واقع در اطراف تبریز در آذربایجان شرقی از ۱۶ هزار و ۲۰۰ واحد ۸۷۷۱ واحد به مرحله آغاز رسیده و در ایوانکی استان سمنان نیز ۱۵ هزار و ۵۵ واحد هدف‌گذاری شده که تا کنون ۳۰۰۰ واحد کلنگ زنی شده است.

پروژه کمال سهند در قالب تفاهمنامه با نیروهای مسلح به تعداد ۷۰۰ واحد

همچنین در عالیشهر از ۲۲۵۰ واحد تا کنون ۱۰۸۰ واحد شروع شده است. در سیراف ۳۲۴۰ واحد مسکن ملی تعریف شده که ۶۹۰ واحد در مرحله ساخت قرار دارد. در مهاجران اراک از ۶۳۰۰ واحد که در برنامه قرار دارد تا کنون ۵۷۸۰ واحد شروع شده است. در امیرکبیر اراک ۶۱۰۰ واحد طرح اقدام ملی مسکن گنجانده شده که ۲۸۰۰ واحد شروع شده است. در شهر جدید علوی کل ۳۰۰ واحد برنامه‌ریزی شده آغاز شده است.

در شیرین شهر اهواز ۱۲۰۰ واحد مسکن ملی در برنامه قرار گرفته که ۵۰۰ واحد در مرحله ساخت قرار دارد. برای شهر جدید رامین در اهواز هم ۱۱۰۰ واحد مسکن ملی در قالب ثبت نام، ۱۵۷۰ واحد در قالب تفاهمنامه آموزش و پرورش و ۱۰۰ واحد در بخش تعاونی تعریف شده که تا کنون ۱۱۰۰ واحد شروع شده است. در رامشار کل ۲۰۰ واحد برنامه‌ریزی شده آغاز شده است. در نهایت برای شهر تیس ۵۵۰۰ واحد مسکن ملی در برنامه گنجانده شده که ۳۰۰۳ واحد در مرحله اجرا قرار دارد.

پرداخت آورده دوم از سوی متقاضیان نزدیک است

پروژه اقدام ملی مسکن از شهریورماه سال گذشته با حضور رئیس‌جمهوری آغاز شد. این پروژه در ۴۰۰ هزار واحد برنامه‌ریزی شد که ۲۰۰ هزار برای شهرهای جدید، ۱۰۰ هزار واحد در بنیاد مسکن و ۱۰۰ هزار واحد در بافتهای فرسوده تعیین شد. آورده اولیه متقاضیان حدود ۴۰ میلیون تومان در نظر گرفته شد که در بعضی شهرها از جمله پردیس زمان پرداخت قسط دوم به مبلغ ۴۰ میلیون تومان فرا رسیده است.

قیمت زمین متری ۳.۵ تا ۴ میلیون تومان

برای ساخت این واحدها تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان وام بانکی با بهره ۱۸ درصد در نظر گرفته شده که وزارت راه و شهرسازی در تلاش است موافقت شورای پول و اعتبار را برای افزایش مبلغ تسهیلات به ۱۵۰ میلیون تومان کسب کند. مابقی هزینه‌های ساخت بر عهده متقاضیان خواهد بود. نرخ زمین نیز در مناطق مختلف کشور متفاوت است؛ به طور مثال بنا به گفته معاون وزیر راه و شهرسازی در استان تهران نرخ زمین بین ۳.۵ تا ۴ میلیون تومان در هر متر است که به صورت اقساط ۱۲ ساله از متقاضیان دریافت می‌شود. نرخ ساخت نیز طبق آخرین برآوردها در تابستان جاری متری ۲.۷ میلیون تومان تعیین شد که البته از آن زمان تا کنون نرخ مصالح ساختمانی افزایش یافته اما هنوز نرخ سه ماهه سوم از سوی وزارت راه و شهرسازی به روزرسانی و اعلام نشده است.

واحدهای آماده مسکن ملی پرند در استان تهران

ثبت نام از متقاضیان مسکن ملی در سه مرحله انجام شد. در مرحله سوم که بین روزهای ۱۸ تا ۲۵ دی ماه انجام شد در مجموع ۲۲۳ هزار و ۹۰۵ نفر ثبت نام کردند که تا کنون ۵۵ هزار و ۸۷۸ نفر واجد شرایط شناخته شده‌اند و روند پالایش و بررسی متقاضیان مرحله سوم ادامه دارد. در مراحل قبلی نیز ۱.۶ میلیون نفر تقاضا دادند که ۴۶۰ هزار نفر واجد شرایط بودند. در صورت انصراف یا حذف متقاضیان ناشی از عدم واریز آورده، متقاضیان جدید جایگزین آنها خواهند شد. هنوز تصمیمی برای نام نویسی جدید اتخاذ نشده است.

منبع: ايسنا

ارسال نظر