|
کدخبر: 144348

چند بیمارستان در تهران روی گسل است؟

طبق گزارش مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی که در سال گذشته منتشر شد بیش از ۱۰۰ برج و ۱۶ بیمارستان روی پهنه گسل‌های تهران قرار دارد.

راه و مسکن چند بیمارستان در تهران روی گسل است؟

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور، شهرداری و سازمان نظام مهندسی را مسئول پاسخگویی ساخت‌وساز بر روی گسل‌ها و پایین بودن تاب آوری ساختمانها عنوان می‌کند.

ساخت‌وساز واحدهای مسکونی و اتفاقا ساختمانهای بلند مرتبه بر روی گسل‌های خطرناک، مدتهاست که در تهران و بیشتر شهرهای کشور رواج دارد و تنها چند سالی است که ممنوعیت ساخت بر روی گسل‌ها جدی گرفته می‌شود.

۹ درصد تهران در حریم و پهنه گسل

درحال‌حاضر بیش از ۸۰ کیلومتر مربع یا ۹ درصد تهران در حریم و پهنه گسل‌های اصلی زلزله قرار دارند که بخشی از این گسل‌ها نیز در بافت فرسوده قرار دارند و همین ویژگی میزان خطر را دو چندان می‌کند. سال گذشته ممنوعیت احداث ساختمان‌های مهم روی گسل زلزله به مناطق شهرداری ابلاغ شد و این ابلاغیه که به نظر می‌رسد خیلی دیر انجام شده است نشان می‌دهد که ساختمانها و مراکز حساس زیادی در تهران بر روی گسل ساخته شده و قطعا در زمان وقع زلزله مراکزی مثل بیمارستان‌ها به جای کمک به زلزله زدگان خود دچار آسیب خواهند شد.

در قانون جدید با اولویت شهرهای مهم در کنار تهران، شهرهای تبریز، کرج، مشهد و کرمان نیز مقرر شده است تا از احداث ساختمان‌های مهم در گسل‌ها و پهنه‌های اصلی زلزله جلوگیری شود.

براساس آیین نامه ۲۸۰۰ (طراحی ساختمان براساس زلزله) در طراحی نقشه ساختمان‌ها، حتماً باید گسل‌ها نیز مد نظر قرار گیرد.قانون، سازمان نظام مهندسی را مسئول این کار قرار داده است. اما آیا این سازمان اقدامی که نشان دهد در این مسیر گام برداشته‌ایم انجام داده است؟

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور، میزان واحدهای ساخته‌شده بر روی گسل‌های خطرناک را زیاد دانسته و آنرا برای تهران و سایر شهرها یک هشدار و تهدید می‌داند

اسماعیل نجار، رئیس سازمان مدیریت بحران کشور، میزان واحدهای ساخته‌شده بر روی گسل‌های خطرناک را زیاد دانسته و آنرا برای تهران و سایر شهرها یک هشدار و تهدید می‌داند.

شهرداریها مسئول صدور پروانه ساخت بر روی گسل ها

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور معتقد است که سازمان نظام مهندسی و شهرداری‌ها باید در برابر تاب‌آوری اندک ساختمان‌ها، پاسخگو باشند اما رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران نه تنها زیر بار این پاسخگویی نمی‌رود بلکه معتقد است مسئولیت صدور پروانه ساخت ساخت مسکن بر روی گسل‌ها را شهرداری‌ها می‌داند.

سعید سعیدیان رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران در پاسخ به این پرسش که رئیس سازمان مدیریت بحران کشور معتقد است که سازمان نظام مهندسی و شهرداری‌ها باید در برابر تاب‌آوری اندک ساختمان‌ها، پاسخگو باشند، گفت: به اعتقاد بنده وقتی مرجع صدور پروانه ساختمانی شهرداری‌ها هستند و سازمان نظام مهندسی ساختمان تنظیم‌کننده امور است چرا باید پاسخگویی در خصوص پایین بودن تاب آوری ساختمان‌ها و ساخت‌وساز بر روی گسل ها، سازمان نظام مهندسی باشد؟

وی با اشاره به اینکه پروانه اشتغال به کار مهندسان ناظر توسط وزارت راه و شهرسازی تایید می‌شود و باز هم تاکید می‌کنم که ما تنظیم‌کننده امور مردم و مهندسان هستیم می‌افزاید: آیین‌نامه‌ها با شرایط جدید که رخ می‌دهد قطعا روند و کیفیت ساخت‌وساز را ارتقاء داده و می‌دهد و باید اذعان کنم که آیین‌نامه مقررات ملی ساختمان را سازمان نظام مهندسی تدوین نمی‌کند بلکه وزارت راه و شهرسازی است که این مقررات ملی ساختمان را تدوین و به همه طراحان، مشاوران و مجریان ساختمانی ابلاغ می‌کند.

اینکه تاب آوری ساختمانها پایین است و ساخت‌وساز با آیین‌نامه‌های آن دوران صورت گرفته است را نمی‌توان تکذیب کرد اما باز هم تاکید می‌کنم که سازمان نظام مهندسی مسئول و مرجع صدور پروانه ساختمانی نبوده و نیست

سعیدیان در پاسخ به این سئوال که به هر حال تایید می‌کنید که تاب آوری ساختمانها پایین است و ساخت‌وساز بر روی گسل‌ها صورت گرفته است؟ اظهارکرد: به هر حال اینکه تاب آوری ساختمانها پایین است و ساخت‌وساز با آیین‌نامه‌های آن دوران صورت گرفته است را نمی‌توان تکذیب کرد اما باز هم تاکید می‌کنم که سازمان نظام مهندسی مسئول و مرجع صدور پروانه ساختمانی نبوده و نیست.

وی تصریح کرد: به هر حال آیین‌نامه‌ها و قوانین نیازمند اصلاح بر اساس آخرین متدهای روز دنیا هستند.

طبق گزارش مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی که در سال گذشته نیز منتشر شد بیش از ۱۰۰ برج و ۱۶ بیمارستان روی پهنه گسل‌های تهران قرار دارد که باید ایمن‌سازی شوند. طبق مصوبه شورای‌عالی شهرسازی و معماری، مدارس و بیمارستان‌های واقع در حریم گسل‌ها در اولویت اول مقاوم‌سازی می‌بایست قرار گیرند.

ممنوعیت ساخت برج‌های ۱۲ طبقه در پهنه‌ها و گسل ها

محمد شکرچی زاده رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی پیشتر در گفت‌وگو با خبرنگار بازار گفته بود که در سال ۹۵ مرکز تحقیقات با همکاری سازمان مدیریت بحران شهرداری تهران و دستگاه‌های دیگر، موقعیت دقیق پهنه گسل‌های اصلی را تعیین کرد. بر مبنای این مطالعات، طرح ممنوعیت ساخت ساختمان‌های با اهمیت زیاد در پهنه گسل‌های اصلی در تهران به تصویب شورای‌عالی معماری و شهرسازی رسید و از طریق معاون اول رئیس‌جمهوری ابلاغ شد.

وی با بیان اینکه از مساحت کل ٧٠٠ کیلومتر مربعی شهر تهران، قریب ۵۵ کیلومتر مربع آن در حریم گسل‌های اصلی قرار دارد به طوری که در ٢۶ کیلومتر مربع آن ساخت‌وساز نیز صورت پذیرفته است تاکید کرد: احداث ساختمان‌های با اهمیت بسیار زیاد مانند برج با ۱۲ طبقه یا بیشتر، بیمارستان‌ها، انبار نفت یا پمپ بنزین در این پهنه‌ها ممنوع است.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران در پاسخ به این پرسش که رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی گفته است که تعداد زیادی بیمارستان و برج‌های بزرگ در حریم گسل‌ها ساخته شده‌اند. آیا سازمان نظام مهندسی آماری از تعداد واحدهای ساخته شده در گسل تهران دارد؟ گفت: آمار دقیقی از تعداد واحدهای مسکونی ساخته شده بر روی گسل تهران نداریم اما تهران هم همانند سایر شهرهای بزرگ دنیا که بر روی گسل پروژه هایی احداث شده است از این قاعده مستثنا نیست.

شهر توکیو که به طور مرتب زلزله‌های خفیف و بزرگ را تجربه می‌کند نیز پروژه‌ها و واحدهای مسکونی بزرگ را بر روی گسل ساخته‌اند.

او افزود: شهر توکیو که به طور مرتب زلزله‌های خفیف و بزرگ را تجربه می‌کند نیز پروژه‌ها و واحدهای مسکونی بزرگ را بر روی گسل ساخته‌اند. اما تاکید ما این است که هر ساخت‌وسازی باید بر اساس رعایت تمام قوانین و مقررات ملی ساختمان باشد و آیین‌نامه‌ها به خوبی رعایت شود.

منبع: اقتصاد برتر

ارسال نظر