|
کدخبر: 41007

براساس قانون منع بکارگیری بازنشستگان؛

اولین استعفای «رئیس‌ کل» در تاریخ نظام پزشکی اتفاق افتاد

ایرج فاضل- رئیس‌کل سازمان نظام پزشکی کشور، به دلیل بازنشستگی و اجرای قانون منع بکارگیری بازنشستگان استعفا داد؛ نخستین استعفای رئیس‌کل در تاریخ تشکیل این سازمان که البته به دلیل برخی خلاء‌های قانونی، با ابهاماتی روبه‌روست.

گسترش‌نیوز : دکتر ایرج فاضل که پس از شرکت در هفتمین دوره انتخابات نظام پزشکی و انتخابش به عنوان رئیس کل، ۱۱ شهریور ماه ۹۶ حکمش از سوی رئیس‌جمهوری امضا شد، امروز و پس از حدود ۱۵ ماه فعالیت در این سمت، در نامه‌ای خطاب به رئیس شورای‌عالی این سازمان از سمت خود استعفا داد.

fazel4.jpg

تکلیف سرپرستی و یا تعیین رئیس کل جدید نظام پزشکی در صورت استعفای رئیس فعلی، از جمله موارد نامشخص در قانون تشکیل سازمان نظام پزشکی است و بر اساس این قانون، تکلیفی در این مورد تعیین نشده است. تنها در تبصره دو ماده ۹ قانون سازمان نظام پزشکی آمده است "در صورتی که دوسوم اعضای شورای‌عالی، به رئیس کل، رأی عدم اعتماد دهند، ‌وی عزل شده و مجمع عمومی فوق‌العاده جهت انتخاب رئیس‌کل جدید تشکیل می‌شود و در این فاصله رئیس شورای‌عالی‌ نظام پزشکی سرپرستی این سازمان را عهده‌دار خواهد بود."

به دنبال انتشار متن استعفای دکتر ایرج فاضل - رئیس کل فعلی سازمان نظام پزشکی که البته خطاب به رئیس شورای‌عالی این سازمان نوشته شده، چند ابهام و پرسش مطرح است؛

ابتدا اینکه نامه استعفای رئیس‌کل سازمان نظام پزشکی باید خطاب به چه کسی باشد و از سوی چه کسی یا چه مرجعی مورد پذیرش قرار گیرد؟ هرچند که طبق قانون تنها اعضای شورای‌عالی می‌توانند رئیس کل را استیضاح و عزل کنند، اما رئیس کل نظام پزشکی از سوی مجمع عمومی این سازمان انتخاب و به رئیس‌جمهوری معرفی می‌شود و پس از تایید و حکم رئیس جمهور، رئیس کل سازمان فعالیت خود را آغاز می‌کند. بر همین اساس خطاب این نامه به رئیس شورای‌عالی نظام پزشکی، محلی از سوال است.

همچنین در نامه استعفای ایرج فاضل خطاب به محمدرضا ظفرقندی- رئیس‌شورای‌عالی سازمان نظام پزشکی آمده است که «بر اساس تبصره ۲ ماده ۹ قانون نظام پزشکی از این تاریخ تا زمان انتخاب رئیس کل جدید توسط مجمع عمومی، جنابعالی مسئولیت سرپرستی سازمان را عهده‌دار خواهید بود». درحالیکه براساس قانون تنها در زمان استیضاح رئیس‌ کل سازمان نظام پزشکی، سرپرستی سازمان به ریاست شورای‌عالی واگذار می‌شود نه در مواقع استعفا.

جدا از اینکه قانون سازمان نظام پزشکی کشور درباره مواردی چون استعفای رئیس‌کل، پیش‌بینی‌های قانونی لازم را برای اداره این سازمان انجام نداده، اما سوال دیگر این است که آیا رئیس فعلی می‌تواند برای خود جانشین و برای سازمان سرپرست تعیین کند؟ بی‌تردید سازمان خود نمی‌تواند قانون را تفسیر کند و منطقی آن است که در موارد دارای ابهام، از قانونگذار یعنی مجلس شورای اسلامی استعلام گرفته شده باشد.

از طرفی باید پرسید آیا تا زمان تایید استعفا از سوی مجمع عمومی سازمان و همچنین رئیس‌جمهور که مرجع صدور و تایید حکم رئیس‌کل سازمان نظام پزشکی است، ‌رئیس‌کل می‌تواند از مسئولیتش کنار رود؟

سوال اساسی دیگری که در این باره مطرح می‌شود، آن است که با توجه به اینکه نظام پزشکی به عنوان سندیکای پزشکان، بودجه دولتی ندارد، آیا رئیس کل آن مشمول قانون منع بکارگیری بازنشستگان می‌شود؟

در این زمینه دکتر منصور جعفری نمین - عضو هیات رئیسه مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی کشور، در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: نخستین بار است که در طول تاریخ سازمان نظام پزشکی، رئیس‌کل این سازمان از سمتش استعفا داده است.

وی افزود: البته در قانون پیش‌بینی شده که اگر با رای دو - سوم اعضای شورای‌عالی نظام پزشکی، رئیس‌کل سازمان استیضاح ‌شود، تا زمان برگزاری مجمع فوق‌العاده، رئیس شورای‌عالی نظام پزشکی به عنوان سرپرست این سازمان انتخاب خواهد شد. بعد از این، مجمع عمومی باید تشکیل شود و در آنجا رئیس‌کل سازمان نظام پزشکی انتخاب شود.

عضو هیات رئیسه مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی با بیان اینکه البته انتخاب دکتر ظفرقندی به عنوان سرپرست سازمان نظام پزشکی از سوی دکتر فاضل تا زمان برگزاری مجمع عمومی، مغایرتی با قانون ندارد، ادامه داد: وقتی رئیس‌کل به هر دلیلی کنار رود، رئیس‌شورای‌عالی تا تعیین رئیس‌کل جدید به عنوان سرپرست تعیین می‌شود.

جعفری‌نمین درباره نحوه انتخاب رئیس کل جدید سازمان نیز گفت: طبق قانون باید تا سه ماه بعد از کناره‌گیری رئیس‌کل، مجمع‌عمومی فوق‌العاده برگزار شود. بر این اساس هیات‌رئیسه مجمع‌عمومی با هیات‌رئیسه شورای‌عالی نظام پزشکی در این باره تصمیم‌گیری می‌کنند. نهایتا در عرض سه ماه باید جلسه مجمع عمومی برگزار شود. در این جلسه تمام اعضا دعوت می‌شوند و با تشکیل مجمع فوق‌العاده، افراد مختلف کاندید می‌شوند و دوباره انتخابات رئیس‌کل انجام خواهد شد. بعد از انتخابات، رئیس‌کل جدید به رئیس‌جمهور جهت صدور حکم، معرفی خواهد شد.

عضو هیات رئیسه مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی همچنین گفت: روز چهارشنبه هفته آینده جلسه هیات‌رئیسه مجمع عمومی با هیات‌رئیسه شورای‌عالی سازمان برگزار می‌شود و در آنجا تصمیم می‌گیریم که چه روزی مجمع عمومی تشکیل شود.

طبق ماده ۵۳ آیین‌نامه انتخابات هیات‌های مدیره، شورای‌عالی و رئیس کل سازمان نظام پزشکی داوطلبین تصدی مسئولیت ریاست کل سازمان نظام پزشکی پس از تعیین هیات‌رئیسه مجمع باید مراتب داوطلبی خود را به صورت کتبی به رئیس مجمع اعلام کنند. همچنین در ماده ۵۶ این آیین‌نامه آمده است که پس از قطعی شدن انتخابات رئیس کل، نتیجه طی نامه‌ای با امضاء مشترک رئیس مجمع و رئیس هیات مرکزی نظارت جهت صدور حکم ریاست کل سازمان به رئیس‌جمهوری اعلام می‌شود.

منبع: ایسنا

ارسال نظر