|
کدخبر: 174471

دود تصمیمات اشتباه در چشم خودروسازان

مدیر کل صنایع حمل و نقل وزارت صمت، با انتقاد از افزایش ۸ درصدی قیمت محصولات خودروسازان، گفت: شرکت‌های خودروساز و قطعه‌سازی با فرمول نمی‌چرخند، بلکه با کار و عملیات و درگیری و افزایش هزینه‌های روزانه تولید می‌چرخند.

خودرو دود تصمیمات اشتباه در چشم خودروسازان

سهیل معمارباشی، افزود: صدای چوب فرمول معیوب شورای رقابت در صنعت خودرو و قطعه سازی ما بلند شده است، اما متاسفانه برخی این صدا را نمی شوند.

وی با اشاره به تعلل دو ماهه شورای رقابت در ابلاغ افزایش ۸ درصدی، گفت: این عدد به هیچ عنوان متناسب با افزایش هزینه هایی که شرکت های خودروساز متحمل شده اند نیست، ضمن این که این افزایش قیمت متعلق به سال گذشته و خودروهایی است که ایران خودرو فروخته و به مشتریان تحویل داده است.

معمارباشی با بیان این که در انتقاد به سیستم قیمت گذاری و فرمول شورای رقابت مباحث کارشناسی زیادی داشته ایم اما متاسفانه نمی پذیرند و بر قیمت گذاری با این فرمول اصرار دارد، تصریح کرد: پروژه‌های توسعه محصول و ارتقای کیفی محصولات و پروژه های انطباق با استاندارد،‌ درگیر مساله اقتصادی بودن کسب و کار خودروساز و قطعه ساز است؛ اگر این موضوع اصلاح نشود متاسفانه روز به روز صنعت خودرو پسرفت خواهد داشت.

وی افزود: متاسفانه هیچ توجهی به این موضوع مهم نمی شود، این که چرا شورا با یک تصمیم، صنعتی که بیش از ۴۰ صنعت دیگر را در زنجیره ارزش دارد،‌ ۱۶درصد ارزش افزوده صنعت و دو درصد ارزش افزوده کشور را تشکیل می دهد را تهدید می کند.

مدیر کل صنایع حمل و نقل نیرومحرکه تاکید کرد: می توانستیم به اقتصاد ملی کمک کنیم و باعث افزایش ارزش افزوده کشور در بخش صنعت خوردو و رشد و توسعه بیشتر این بخش شویم.

وی ادامه داد: وقتی خودرو تولید شده را با ۷۰ تا ۸۰ درصد قیمت مواد اولیه قیمت گذاری می کنید،‌ زیان هنگفتی را به اقتصاد و صنعت کشور تحمیل می کنید؛ این فرمول نه تنها صنعت خودرو را گرفتار کرده بلکه ارزش افزوده کل کشور را دچار زیان و کاهش کرده است.

معمارباشی،‌ با اشاره به مذاکرات هفته گذشته با کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: هرچند که انتظار بود با توجه به این که کمیسیون صنایع مجلس، کمیسیونی تخصصی و آشنا به مباحث است،‌ اظهارنظرها نیز کارشناسی و مسوولانه باشد، متاسفانه اخبار و دیدگاه هایی منتشر می‌شود که سازگار با شرایط صنعت خودرو و زنجیره تامین نیست.

وی از تشکیل کمیته ویژه با دستور رییس کمیسیون صنایع مجلس خبر داد و گفت: امیدواریم این کمیسیون تخصصی به داد صنعت خودرو برسد، به کمک ما بیاید تا خودروسازی را از این چرخه معیوب و دور باطلی که گرفتار شده خارج کنیم.

معمارباشی تاکید کرد: وقتی صنعتی زیان ده می شود مطمئنا فعالیت های تحقیق و توسعه و فعالیت های ارتقای محصولات و توسعه ای متوقف می شود؛ هرچند خودروسازان در یکی دو سال اخیر از جان و دل مایه گذاشته و در این شرایط رشد تولید را محقق کرده‌اند، اما اگر قرار باشد این روند ادامه یابد اتفاقات ناخوشایندی در انتظار این صنعت خواهد بود.

وی با بیان این که مطالبات قطعه سازان از صنعت خوردو به حدود ۵۰ هزار میلیارد تومان رسیده که عدد بسیار سنگینی است، تصریح کرد: مطمئنا قطعه سازان هم امکان ادامه حیات با شرایط فعلی را نخواهند داشت.

معمارباشی در ادامه گفت: همه اهداف توسعه ای در تولید، کیفیت و ‌توسعه محصول وابستگی مستقیمی به تصمیم گیری درباره فرمول شورای رقابت دارد، آیا شورای رقابت به عنوان متولی همین روند را ادامه دهد و صنعت خودرو را زمین گیر کند و یا این که با تصمیم شجاعانه مجلس بر زیان صنعت خودرو و قطعه سازی کشور نقطه پایانی گذاشته شود.

وی در پایان گفت: امیدواریم مجلس بتواند تصمیم منطقی و معقول متناسب با شرایط بگیرد؛ خودروسازان به دنبال افزایش سود نیستند بلکه می خواهند محصولات را با قمیت تمام شده بفروشند، این موضوع از صنعت خودرو دریغ شده و دود آن در چشم خودروسازی و ۴۰ صنعت مرتبط در زنجیره تامین خواهد رفت.

منبع: فارس

ارسال نظر