|
کدخبر: 107039

جزئیات جلسات بازنگری قیمت‌ گذاری خودرو

جلسات مربوط به بازنگری در قیمت‌گذاری خودروها این روزها با حضور مسئولان شورای رقابت و سازمان حمایت تحت نظر سازمان گسترش در حال برگزاری است و موضوع تغییر نرخ ارز مبنای محاسبه نرخ خودروها از جمله مسائل مورد بررسی در این جلسات است.

خودرو جزئیات جلسات بازنگری قیمت‌ گذاری خودرو

در پی تصمیم وزارت صنعت برای بازنگری در قیمت‌ گذاری خودروها، طی روزهای جاری جلسات مربوط به این موضوع با حضور مدیران شورای رقابت، سازمان حمایت و سازمان گسترش برگزار می‌شود که گزارش مربوط به برگزاری این جلسات جمعه گذشته از سوی سازمان گسترش در جلسه کمیته خودرو ارائه شد.

در این راستا جلساتی با حضور شیوا رئیس شورای رقابت و مدرس خیابانی سرپرست وزارت صنعت نیز برگزار شده است. درحال‌حاضر نرخ ارز مبنای قیمت‌گذاری خودرو، نرخ ۹ هزار تومانی است که قرار است این موضوع مورد تجدیدنظر قرار گیرد و نرخ جدید مبنای قیمت‌گذاری قرار گیرد. البته در مقابل، خودروسازان نیز موظفند گزارش کاهش ارز بری محصولاتشان را به وزارت صنعت ارائه دهند و البته این کاهش ارزبری نیز باید کاملاً محسوس باشد.

مازیار بیگلو، دبیر انجمن قطعه سازان در مورد بازنگری در دستورالعمل قیمت‌گذاری خودروها گفت: این فرمول باید اصلاح شود زیرا بر مبنای نرخ خودرو در سال ۹۰ تدوین شده و با حقیقت نرخ تمام شده خودرو فاصله زیادی دارد.

وی تصریح کرد: سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و شورای رقابت کار تجدیدنظر در روش قیمت‌گذاری خودرو را تحت نظارت سازمان گسترش انجام می‌دهند.

رضا شیوا، رئیس شورای رقابت در مورد دستورالعملی که امسال برای تعیین نرخ خودرو تدوین شده، گفته بود: برای خودروهای متوسط به بالا، نرخ پایه سال ۱۳۹۶ مورد محاسبه قرار می‌گیرد و با توجه به نرخ تورم سال ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸ و همچنین با در نظر گرفتن افزایش نرخ بهمن ۹۷ نرخ نهایی مشخص شده است. برای نمونه نرخ خودرو پراید بر اساس این قیمت‌گذاری در مقایسه با نرخ کارخانه حداکثر باید ۲۰ درصد اضافه شود.

وی گفته بود: در دو سال اخیر خودروسازان بیش از افزایش نرخ تورم نسبت به افزایش نرخ محصولاتشان اقدام کرده اند، به طوری که مثلا اگر نرخ تمام شده تولیدشان ۵۰ درصد افزایش یافته، آنها نرخ محصولاتشان را ۱۰۰ درصد افزایش داده‌اند. این معیار در تدوین دستورالعمل شورای رقابت مورد توجه قرار گرفته است.

در عین حال قرار است نرخ تورم خودروسازان نیز مورد تجدید نظر قرار گیرد. بر این مبنا، نرخ تورم بخشی خودرو مورد بازنگری قرار خواهد گرفت. نرخ تورم اعمال شده برای تعیین نرخ خودروها در اردیبهشت امسال بر مبنای سال۹۷ و ۹۸ تعیین شده بود که حالا قرار است بر مبنای تورم ۳ ماهه اول امسال به روزرسانی شود.

 

منبع: خبرآنلاین

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها