|
کدخبر: 195242

همه چیز درباره لامبدا/ ویروس کرونای جدید جهش یافته

واریانت لامبدا خطرناک تر، مسری تر و از نظر اثر گذاری واکسن ها، تاثیر ناپذیرتر است. با تغییرات ژنی در ویروس لامبدا این ویروس به تهدید جهانی تبدیل شده است.

جامعه همه چیز درباره لامبدا/ ویروس کرونای جدید جهش یافته

اپیدمی ویروس کرونا از نقطه شروع تا به امروز با چالش های متفاوتی روبرو بوده است. رفتار بی ثبات ویروس کرونا و جهش های پی در پی آن، راه درمان یا پیشگیری از آن را سخت و سخت تر کرد.

پیدایش جهش لامبدا در ویروس کرونا

لامبدا جدیدترین جهش ویروس کرونا است. به گفته متخصصان این ویروس قدرت سرایت پذیری بالاتری نسبت به جهش های قبلی ویروس کرونا دارد. ویروس لامبدا نسبت به آنتی بادی ها نیز مقاوم تر است. از این رو محققان با تمرکز بیشتری، رفتار ویروس لامبدا را بررسی می کنند.

لامبدا خطرناک تر از جهش های قبلی است

واریانت لامبدا خطرناک تر، مسری تر و از نظر اثر گذاری واکسن ها، تاثیر ناپذیرتر است. با تغییرات ژنی در ویروس لامبدا تست های کرونا هم قادر به تشخیص نخواهند بود. متاسفانه باید بگوییم واریانت لامبدا تبدیل به یک تهدید جهانی شده است و تا به امروز ۲۹ کشور را چرخیده است.

نقطه هدف ویروس لامبدا جوانان هستند!

واریانت جدید لامبدا بیشتر از جهش های قبلی جوانان را درگیر می کند. در صورت عدم رعایت فاصله اجتماعی، عدم انجام واکسیناسیون و حضور در جمع های ریسک پذیر امکان سرایت و پخش شدن واریانت لامبدا بسیار بالا خواهد بود.

ویروس لامبدا به کشور رسیده است؟

با توجه به گفته کارشناسان هنوز گزارش قابل استنادی درباره ورود واریانت لامبدا به کشور نرسیده است. شایعاتی درباره ویروس لامبادا در استان های شمالی به گوش رسید اما دور از واقعیت بود. بنا به آخرین گفته کارشناسان هنوز موردی در خصوص ویروس لامبدا در کشور مشاهده نکرده ایم.

چه واکسن هایی برای ویروس لامبدا بهتر هستند؟

واکسن‌هایی که ساختار آنها بر پایه mRNA هستند در برابر نوع لامبدا مؤثرترند. دو واکسن کرونا فایزر و مدرنا که در آمریکا تولید می‌شوند بر پایه mRNA هستند، این واکسن ها حاوی مواد ژنتیکی هستند که به سلول‌های بدن دستور می‌دهد تا کرونا ویروس تولید کنند که پس از آن واکنش ایمنی بدن را تقویت می کند. بر طبق آخرین تحقیقات نتایج نشان می‌دهد که واکسن‌های مورد استفاده فعلی در برابر نوع لامبدا محافظت ایجاد می‌کنند.

برای پیشگیری از لامبدا چه کار باید کرد؟

انجام واکسیناسیون به موقع،استفاده از ماسک،دوری از تجمعات غیر ضروری و رعایت حداکثر پروتکل های بهداشتی راه های پیشگیری از ابتلا شدن به ویروس لامبدا هستند.لازم به ذکر است که متخصصان حوزه سلامت در سرتاسر دنیا به انجام واکسیناسیون عمومی، در تمام دنیا تاکید فراوان داشته اند.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها