|
کدخبر: 154972

درخواست برای واکسیناسیون هنرمندان برنامه ساز

مدیر روابط عمومی سازمان نظام پزشکی طی نامه‌ای خطاب به رئیس روابط عمومی وزارت بهداشت، تخصیص سهمیه واکسیناسیون اختیاری کرونا برای هنرمندان برنامه ساز هم پای کادر درمان را درخواست کرد.

جامعه درخواست برای واکسیناسیون هنرمندان برنامه ساز

سازمان نظام پزشکی با ارسال نامه‌ای به وزارت بهداشت، درمان وآموزش پزشکی با تاکید بر نقش پررنگ تولید‌کنندگان برنامه‌های تلویزیونی و سینمایی کشور در تحقق شعار «در خانه بمانیم»، برای پیشگیری و مقابله با شیوع ویروس کرونا، از وزارت بهداشت تخصیص سهمیه واکسیناسیون برای این دسته از هنرمندان برنامه ساز را درخواست کرد.

متن نامه حسین کرمانپور، مدیر روابط عمومی سازمان نظام پزشکی کشور در نامه‌ای به کیانوش جهانپور، رئیس مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت، به شرح زیر است:

"جناب آقای دکتر کیانوش جهانپور

رئیس محترم مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

 با سلام و احترام

امروز در سالگرد وجود ویروس جهانگیر و جانگیر کرونا، یکی از شعارهایی که همه ما درمانگران به آن اعتقاد راسخ داریم و الحق وزارت بهداشت نیز برای نهادینه کردن آن سنگ تمام گذاشت و صد البته اغلب مردم خوب کشورمان نیز در جامه عمل پوشاندن به آن از بسیاری از منافع خود گذشتند شعار بر محتوای «در خانه بمانیم» است.همانگونه که خود نیز آگاهید یکی از گروه‌های موثر درتامین عملی این شعار، تولیدکنندگان برنامه‌های متنوع تلویزیونی سینمایی کشور هستند. مگر می‌توان به مردم گفت در خانه بمانید اما برای آنها برنامه‌ای در نظر نگرفت. خوشبختانه در یک سال گذشته بیشتر هنرمندان کشور در کنار مردم ماندند تا مردم در خانه بمانند و برسر این اقدام برخی از این عزیزان جان شیرین وانهادند.

جهاد امروز هنرمندان کشور در نگهداشت مردم در خانه و سست کردن چرخش ویروس کرونا کمتر از کادر درمان نیست. سازمان نظام پزشکی کشور ضمن پاسداشت همراهی‌های دلسوزانه این عزیزان، معتقد است این گروه معظم، از پر ریسک‌ترین گروه‌های هستند که هر آینه می‌توانند در معرض ابتلا و انتقال ویروس کرونا باشند. می‌شود در سریال یا فیلمی به ایفای نقش پرداخت در حالی که ماسک بر صورت است؟ بسیاری از داستان هایی که امروز این هنرمندان مشغول بازی نقش‌های آن هستند در زمان هایی رخ داده که ماسک زدن مرسوم نبوده است. لذا پیشنهاد می‌دهیم در واکسیناسیون اختیاری، این دست از برنامه سازان هنری که سرمایه ملی هم محسوب می‌شوند و هم پای کادر درمان نگریسته شده و ترتیبی اتخاذ شود سهمیه لازم در نظر گرفته شود. در صورتی که این پیش‌بینی از طرف وزارت بهداشت و ستاد خستگی‌ناپذیر ملی کرونا در نظر گرفته نشود، بیم آن میرود تولیدات به شدت کاهش یافته(که تاثیر منفی در ماندن مردم در خانه دارد) و یا با پذیرش ریسک‌پذیری این عزیزان شاهد فقدان بیشتر آنها باشیم.

دکتر حسین کرمانپور

مدیر کل روابط عمومی و امور بین‌الملل"

این نامه به تاریخ ۳۰ بهمن ۱۳۹۹ است و در حالی در سطح فضای مجازی هم منتشر شده است که تصاویری از حضور شهاب حسینی در امریکا و دریافت واکسن کرونا در آن کشور هم وایرال شده است. در عین حال فوت دو فوتبالیست و هنرمند محبوب مهرداد میناوند در طی دو هفته اخیر هم زمینه درخواست واکسینه کردن عمومی را داغ تر کرد.

البته در موازات این امور، برنامه تولید واکسن ایرانی کرونا و همینطور واکسیانسیون گروه‌های آسیب پذیر با واکسن‌های روسی در دست انجام است و بنا بر اعلام وزارت بهداشت واکسیانسیون کلیه اعضای این گروه‌ها تا پایان سال انجام می‌شود و واکسن ایرانی هم تا پایان خرداد ما به بازار خواهد آمد.

بر اساس آنچه که چند روز پیش به عنوان برنامه ملی واکسیناسیون در ایران اعلام شد، این روند چهار مرحله به شرح زیر خواهد داشت:

مطابق برنامه ملی واکسیناسسیون کرونا در ایران گروههای پزشکی در بخش‌های بستری و سرپایی (خصوصی، دولتی و...) در خط اول مواجهه با کرونا، سالمندان (اول مراکز تجمعی و سپس گروههای سنی)، بیماران با بیماریهای زمینه‌ای مشخص، کارکنان مشاغل خاص و عموم مردم به ترتیب در اولویت دریافت واکسن هستند.

برنامه ملی واکسیناسیون کرونا در ایران در چهار فاز اجرا می‌شود. فاز اول در زمستان ۱۳۹۹ است که طی آن کارکنان بهداشت و درمان و خط اول مواجهه با بیماری کرونا که حدود ۷۰۰ هزار نفر برآورد می‌شوند واکسن کرونا را دریافت می‌کنند. افراد بسیار پر خطر (سالمندان در مراکز نگهداری، مراکزمعلولین جسمی و حرکتی، جانبازان) نیز در حدود ۶۰۰ هزار نفر برآورد می‌شوند در فاز اول واکسیناسیون هستند بنابراین تا پایان سال ۹۹ حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر واکسن کرونا را دریافت می‌کنند.

فاز دوم برنامه واکسیناسیون کرونا در بهار و تیر ۱۴۰۰ اجرا می‌شود و طی آن افراد مسن بالای ۶۵ سال به ترتیب گروه‌های سنی بالای ۸۵ سال، بالای ۸۰ سال، بالای ۷۵ سال، بالای ۷۰ سال، و بالای ۶۵ سال و نیز افراد ۱۶ تا ۶۴ سال که دارای یکی از بیماری‌های خاص یا صعب العلاج ( بیماری قلبی، تنفسی، سرطان....) واکسن می‌زنند و این جمعیت که حدود ۶ میلیون نفر برآورد می‌شوند در تا پایان تیر ۱۴۰۰ واکسینه می‌شوند.

فاز سوم واکسیناسیون کرونا در ایران از مرداد تا آذر۱۴۰۰ اجرا می‌شود و طی آن افراد ساکن در مراکز تجمعی که حدود دو میلیون نفر برآورد می‌شوند و افراد ۵۵ تا ۶۴ سال بدون بیماری زمینه‌ای و نیز افراد شاغل در مشاغل و خدمات ضروری شامل آن دسته از کارکنان نظام سلامت که در خط اول مواجهه نیستند، واکسن کرونا را دریافت می‌کنند و برآورد می‌شود جمعیتی حدود ۱۲ میلیون نفر در این مرحله واکسن کرونا می‌زنند.

فاز چهارم واکسیناسیون کرونا در زمستان ۱۴۰۰ اجرا می‌شود و طی آن عموم مردم ایران که در مراحل قبل واکسن نزده‌اند تحت پوشش برنامه واکسیناسیون کرونا قرار می‌گیرند.

حال باید دید که آیا وزارت بهداشت و درمان در پاسخ به این نامه سازمان نظام پزشکی، آیا اقدامی برای در اولویت قرار دادن هنرمندان برنامه ساز خواهد داشت یا خیر؟

منبع: موج

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها