|
کدخبر: 141752

نشانه های کووید طولانی چیست؟

بر اساس آمار منتشر شده، بسیاری از مبتلایان به کووید-۱۹ بهبود می یابند و در حال حاضر پزشکان نیز نسبت به روزهای ابتدایی همه گیری جان افراد بیشتری را نجات می دهند، اما همچنان میزان مرگ ومیر بالاست و موج کنونی همه رکوردهای قبلی را درنوردیده است.

جامعه نشانه های کووید طولانی چیست؟

هرچه تعداد افراد مبتلابه ویروس کرونا افزایش یابند، تعداد مبتلایان به موارد شدید کووید-۱۹ نیز افزایش می یابد. متاسفانه آمارها نشان نمی دهد که درصد زیادی از افراد، طی چند هفته از بیماری کووید-۱۹ رهایی نمی یابند.

افراد هفته ها یا حتی ماه ها پس از رها شدن از عفونت کرونا همچنان علائم ویروس کرونا را تجربه می کنند و هنوز مشخص نیست که چرا کووید طولانی مدت یا مزمن رخ می دهد یا چگونه می توان آن را متوقف کرد و در حال حاضر، تنها راه جلوگیری از تجربه کووید مزمن، جلوگیری از ابتلا به این بیماری است.

اکنون محققان یک قدم به کشف این رمز و راز عظیم کووید-۱۹ نزدیک شدند. گروهی از محققان سوئیسی ایده کلی در مورد این که چگونه بسیاری از بیماران مبتلا به کووید-۱۹ همچنان علائم را تجربه می کنند، ارائه کردند.

دانشمندان دانشگاه ژنو (UNIGE)، بیمارستان های دانشگاهی ژنو (HUG) و اداره بهداشت عمومی ایالتی ژنو، ۶۶۹ نفر را که آزمایش ابتلا به ویروس آنان مثبت بود و نیازی به بستری شدن در بیمارستان نداشتند را مورد بررسی قرار دادند. آنان دریافتند که ۳۳ درصد افراد پس از ۶ هفته مثبت بودن آزمایش، همچنان علائم بیماری را گزارش کردند.

شایان ذکر است که این نمونه کوچک و تحقیقات بیشتری لازم است، اما اگر هر سه بهبودیافته کووید-۱۹ یک نفر بیش از یک ماه این علائم را تجربه کنند، در حال حاضر این تعداد میلیون ها نفر در جهان هستند که هنوز از علائم کووید-۱۹ رنج می برند.

تقریبا ۶۹ میلیون نفر تاکنون به این بیماری مبتلا شده اند که بیش از ۱۵.۵ میلیون نفر از آنان آمریکایی هستند. این موارد تنها از طریق آزمایش سواب بینی (PCR) تایید می شوند، بنابراین تعداد واقعی افرادی که به ویروس مبتلا شده اند به طور قابل توجهی بیشتر از موارد اعلام شده است.

محققان همچنین در ۶ هفته پس از تشخیص، محتمل ترین علائم کووید طولانی مدت را کشف کردند. این موارد شامل خستگی (۱۴ درصد)، تنگی نفس (۹ درصد)، از دست دادن چشایی یا بویایی (۱۲ درصد)، سرفه مداوم (۶ درصد) و سردرد (۳ درصد) بود که مبتلایان کووید مزمن گزارش کرده اند.

بیماران سوئیسی در این مطالعه میانگین سنی ۴۳ سال داشتند، ۶۰ درصد زن و ۲۵ درصد متخصص بهداشت بودند. علاوه بر این، ۶۹ درصد از آنان هیچ عامل خطر زمینه ای مرتبط با عوارض کووید-۱۹ نداشتند. گزارش های مختلف دیگری انواع علائم غیرمعمول کووید مزمن ازجمله مشکلات شنوایی، مشکلات پوستی و حتی افتادن دندان ها را اعلام کردند.

محققان سوئیسی قادر نیستند علت ایجاد کووید مزمن را بیان کنند اما این قبیل داده ها می توانند به متخصصان بهداشت عمومی کمک کنند تا برنامه ها و پروتکل های جدیدی را برای جلوگیری از عفونت و درمان مداوم به کسانی که علائم آنان بیش از دو هفته ادامه می یابد، ارائه کنند.

محققان توضیح می دهند که ماندگاری علائم باید شناخته شود تا بتوان به درستی آن را برطرف و مدیریت کرد. برای مدیریت به کمپین اطلاع رسانی برای عموم و کارکنان مراقبت های بهداشتی، کارفرمایان، شرکت های بیمه و جامعه نیاز داریم. همه باید بدانند که همه افراد ممکن است تحت تاثیر کووید مزمن قرار بگیرند. بنابراین پیشگیری از اهمیت بالایی برخوردار است.

محققان سوئیسی قصد دارند گروه مشابهی را به مدت سه ماه، هفت ماه و ۱۲ ماه پس از تشخیص اولیه بررسی کنند. همچنین لازم به ذکر است، این گروه تنها گروه تحقیقاتی در زمینه کووید مزمن نیستند و گروه های دیگری از پزشکان در حال مطالعه کووید مزمن هستند، گزارش اخیر نیز حاکی از آن است که این شرایط ممکن است میلیون ها نفر در سراسر جهان را تحت تاثیر قرار دهد.

منبع: بهداشت نیوز

ارسال نظر