|
کدخبر: 206411

اتفاق مهم درباره میزان واردات به کشور

طبق آمار گمرک ایران، ارزش واردات کشور در شهریور ماه امسال نسبت به سال گذشته با افزایش دو برابری به ۶ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار رسید.

رشد سریع ترخیص کالا‌های وارداتی از گمرک در شهریور ماه امسال منجر به افزایش قابل توجه ترخیص کالا‌های اساسی، ماشین‌آلات خط تولید و اقلام واسطه‌ای شد و تراز تجاری کشور به نفع واردات اقلام ضروری تغییر پیدا کرد.

رشد ۴۷ درصدی تجارت خارجی در نیمه ابتدای سال

تجارت خارجی کشور در نیمه نخست سال با حفظ روند رشد صادرات، به ۴۵ میلیارد دلار رسید که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، ۴۷ درصد رشد را نشان می‌دهد. در این مدت ۷۹ میلیون و یکصد هزار تن کالا بین ایران و کشور‌های مختلف جهان مبادله شد.

صادارت ۶ ماهه ابتدای سال، ۶۱ درصد رشد کرد

در نیمه نخست امسال ۶۰ میلیون تن کالا به ارزش ۲۱ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار از سوی جمهوری اسلامی ایران به خارج از کشور صادر شد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته به لحاظ وزن ۳۰ درصد و از نظر ارزش ۶۱ درصد افزایش داشت.

واردات ۶ ماهه ابتدای سال، ۳۷ درصد رشد کرد

در این مدت ۱۹ میلیون و یکصد هزار تن به ارزش ۲۳ میلیارد و یکصد میلیون دلار از نقاط مختلف جهان وارد کشورمان شد که در مقایسه با مدت مشابه سال ۹۹، به لحاظ وزن ۱۵ درصد و از لحاظ ارزش ۳۷ درصد رشد داشت.

تراز تجاری شهریور ماه، منفی شد

نکته قابل توجه این است که میانگین وزنی واردات که در پنج ماهه نخست امسال ماهانه ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تن بود، در شهریور ماه تقریبا ۲ برابر شده و به ۵ میلیون و ۳۰۰ هزار تن افزایش پیدا کرد.

به لحاظ ارزش نیز میانگین کالا‌های ترخیص شده که در پنج ماهه ابتدای امسال ۳ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار بود، در شهریور ماه به ۶ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار رسید؛ یعنی رشدی سه برابری نسبت به مرداد ماه امسال و دو برابری نسبت به شهریور پارسال را داشته است. در واقع یک رکورد تازه در ترخیص کالا از گمرک است و دلیل منفی شدن تراز تجاری در شهریور ماه نیز همین امر است.

 

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

ارسال نظر