|
کدخبر: 201229

آخرین وضعیت بنادر کشور / ۱۱ میلیون تن کالا حمل شد

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور گفت: در حال حاضر ۱۱ میلیون و ۹۹۴ هزار تن تا کنون کالای اساسی از بنادر کشور حمل شده است و اولویت ما بندر امام خمینی بوده است.

داریوش امانی، رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور گفت: در حال حاضر نزدیک به ۱۷۶ هزار کیلومتر راه روستایی داریم که برای جمعیت بالای ۱۰۰ خانوار و تا مرز ۲۰ خانوار است. همچنین ما نیاز داریم که ۳۲ هزار کیلومتر راه جدید احداث بکنیم.

امانی ادامه داد: قرار بر این شد که سالی ۷ هزار کیلومتر راه را برنامه ریزی کنیم و در حال حاضر موضوع اعتبارات آن را دنبال می‌کنیم. به جز اعتباراتی که مجلس آن‌ها را تصویب کردند، برای این ۳۲ هزار کیلومتر نیاز به اعتبارات جدید است که با سازمان برنامه و بودجه رایزنی کرده ایم که اگر اعتبارات مصوب شود، کار را شروع کنیم.

وی افزود: تقریبا نزدیک به ۱.۵ میلیارد تومان هر کیلومتر راه روستایی هزینه دارد. بعضی از راه‌های روستایی، زیرساخت‌های آن اماده است و اگر سالی ۱۰۰۰۰ میلیارد تومان در اختیار سازمان راهداری قرار بگیرد، ما می‌توانیم بعد از ۴ سال نزدیک به ۳۰۰۰۰ کیلومتر یا کل راه مدنظر را بسازیم.

در رابطه با تامین اعتبار این هزینه‌ها امانی گفت: بخشی از درآمد‌ها از خود سازمان بوده و قرار است که یک سازماندهی و یک بخش آن باید از اعتبارات ملی جذب شود که هر دو این برنامه‌ها در حال پیگیری است و ظرف دو ماه آینده با جهشی که در درآمد‌های سازمان ایجاد می‌شود کار را شروع کنیم.

امانی گفت: در این چند سال راه‌های روستایی ما با توجه به کمبود اعتباراتی که بود دچار فقر شد و ارزیابی های ما نشان دهنده آن است که اعتباراتمان متوسط رو به پایین است. اگر با همین روند بحث جهش اعتبارات بخش راه‌های روستایی را، ظرف چهار سال آینده یک تغییر اساسی در راه‌های روستایی کشور انجام شود.

این مقام مسئول ادامه داد: در سال گذشته با توجه به طرح ابرار، این موضوع مطرح بود که منتظر اعتبارات نمانیم و با ماشین آلات سازمان راهداری زیر ساخت‌های روستا‌ها را شروع کنیم و تعهد ما این بود که در دو سال ۵ هزار کیلومتر را آماده کنیم و به این تعهد خود عمل کردیم. در حال حاضر نیز منتظر اعتبارات قیر و آسفالت هستیم و اگر اعتبارات به همین نحوی که امسال جهش داشت، اتفاق بیفتد حتما این ۵۰۰۰ کیلومتر کارشان نهایی خواهد شد.

وضعیت بنادر کشور از زبان  رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور

امانی تاکید کرد: در حال حاضر ۱۱ میلیون و ۹۹۴ هزار تن تا کنون کالای اساسی از بنادر کشور حمل شده است و اولویت ما بندر امام خمینی بوده است که بعد از مصوبه شورای عالی ترابری که قرار شد کمتر از ۲۵۰۰ ناوگان به این بندر نفرستیم، در حال حاضز نردیک ۲۶۰۰ یا ۲۷۰۰ دستگاه نوگان در حال تردد است.

وی ادامه داد: متاسفانه بندر چابهار وضعیت خوبی ندارد و بخشی از اقلام اساسی در محوطه این بندر رها شده است که تا اخر هفته با بسیجی که در ۶ استان خواهیم داشت، وضعیت این بندر هم به وضعیت نرمال خود می‌رسد.امیدوار هستیم با بحث‌های تشویق که انجام می‌دهیم، روند حمل و نقل کالا‌ها روز به روز افزایش داشته اشد.

امانی افزود: وضعیت انبارش در بندر شهید رجایی و بندر امام وضعیت خوبی است، اما در بندر چابهار با توجه به تازه تاسیس بودن آن تقدامات بسیار خوبی را شروع کردند و این کار‌ها کمک می‌کند که ما در سال‌های آتی مشکل اساسی در این بندر نداشته باشیم. در حال حاضر میزان کالایی که در بنادر دپو شده نزدیک به دو میلیون تن است که که ۱.۴ میلیون آن برای بندر امام است و مابقی آن برای بنادر دیگر است که در یک ماه آینده این دو میلیون تن کالا حمل می‌شود و مشکلی نداشته باشیم.

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور گفت: روزانه ۹۲ هزار تن کالا در حال حمل است و قرار است که این عدد به ۱۰۰ هزار تن در روز برسد. الان نزدیک به ۴ هزار کامیون و تریلی روزانه کالا‌های اساسی را از بنادر امام، بنادر شهید رجایی و بقیه بنادر کشور حمل می‌کنند. در آینده با کار‌هایی که در حال انجام آن هستیم این عدد را به روزانه ۵۰۰۰ کامیون که این دو میلیون کالای دپو شده هر چه سریعتر تخلیه شود.

امانی در پایان گفت: یکی از بحث‌هایی که دنبال می‌کنیم، ساماندهی پایانه‌های مرزی است که ۹.۵ درصد نسبت به سال قبل رشد داشتیم که این نوید دهنده این است که کار‌های خوبی در پایانه‌های رسمی کشور در حال انجام است.

 

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها