|
کدخبر: 151281

سیاست های ناپایدار بانک مرکزی

سید حسین احمدی - عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی مشهد

بانک مرکزی تا کنون مشکلات و چالش های صادرات را در عمل تجربه نکرده است و همین موضوع یکی از دلایلی است که سیاست های این نهاد در اکثر مواقع مطلوب فعالان تجاری و صادر کنندگان نیست.

سیدحسین-احمدی

بانک مرکزی در شرایط کنونی به دلیل مسائل پیرامون تحریم ها قادر به باز پس گرفتن پول ها و منابع ارزی خود از کشور کره جنوبی نیست. حال چگونه از صادرکنندگان انتظار دارد که در این شرایط وانفسای جنگ اقتصادی و در مدت زمانی اندک ارز صادراتی خود را به کشور باز گرداند؟ زمان بندی رفع تعهد ارزی شاید در عمل موجب شود که مبلغ اندکی ارز وارد کشور شود ولی باید توجه داشت که این اقدام و دستوری عمل کردن به نوبه خود و در بلندمدت، اعتماد، عزم و اطمینان خاطر صادرکنندگان را تحت تأثیر قرار خواهد. بنابراین این سیاست ها پایدار نخواهد بود.

پیشنهاد مشخص بخش خصوصی به بانک مرکزی این است اتاق فکر این نهاد تصمیم گیر اصلاح شود. اتاق فکری که توسط خصولتی ها و دولتی ها و در یک کلام کسانی که دستی بر آتش صادرات ندارند فعالیت کند نمی تواند اثر قابل توجه و موثری داشته باشد. بانک مرکزی باید از خود انعطاف نشان بدهد و از تجربه صادرکنندگان موفق و خوشنام بهره ببرد تا بتواند تصمیماتی صحیح و درست در راستای هموار ساختن مسیر فعالیت تجاری صادرکنندگان اخذ کند.

ریسک تعهد ارزی یکی از اصلی ترین چالش های موجود در مسیر صادرکنندگان است. موضوع حمل و نقل نیز فاکتور بسیار سنگین و در عین حال تاثیرگذاری در روند صادرات کشور است. متاسفانه این روزها هزینه حمل و نقل به دلیل تحریم ها و شیوع ویروس کرونا به شدت بالا رفته است. این موضوع تاثیر بسیار زیادی در قیمت تمام شده کالاهای صادراتی کشور دارد و از طرفی رقابت را از صادرکنندگان داخلی سلب می کند. کاش بانک مرکزی با در نظر گرفتن تمام چالش ها و صادرات موجود تصمیم گیری کند.

آری؛ صادر کنندگان کشور در سال های تحریم صادرات داشته اند؛ اما به چه قیمتی؟

نویسنده: سيد حسين احمدی

ارسال نظر