|
کدخبر: 241584

هشدار تند و تیز پوتین به بایدن درباره اوکراین

دستیار ارشد کرملین درباره تماس تلفنی رؤسای جمهور روسیه و آمریکا توضیحاتی به رسانه‌ها ارائه کرد و گفت سران دو کشور بر تداوم تماس‌ها در سطوح مختلف توافق کردند.

بین‌الملل هشدار تند و تیز پوتین به بایدن درباره اوکراین

«یوری اوشاکوف» مقام ارشد کرملین گفت، مسکو نظراتی را که «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا در تماس تلفنی با «ولادیمیر پوتین» همتای روس خود بیان کرد، در هنگام کار بر روی واکنش به پاسخ‌های آمریکا و ناتو به تضمین های امنیتی بررسی خواهد کرد.

اوشاکوف شامگاه شنبه طی نشست خبری توضیح داد: «دو رئیس جمهور توافق کردند که مسکو نظراتی را که بایدن بیان کرده است به دقت بررسی کند و در صورت امکان در واکنش به اسناد در مورد مواضع آمریکا و ناتو آنها را مورد توجه قرار دهد».

به نوشته خبرگزاری «تاس»، وی خبر داد که پوتین در این تماس تلفنی گفت که روسیه تقریباً مشاوره های بین سازمانی در مورد مراحل احتمالی را تکمیل کرده است و در آینده نزدیک اعلامیه‌ای منتشر خواهد شد و به‌زودی شرکای خود و مردم را از واکنش خود مطلع خواهیم کرد.

این مقام روس اظهار داشت، پوتین به تاریخچه روابط آمریکا، ناتو و روسیه اشاره کرد و گفت در دوران جنگ سرد، اتحاد جماهیر شوروی و آمریکا آشکارا دشمن یکدیگر بودند، اما به عنوان مثال در دهه ۱۹۹۰ به نظر می‌رسید ما با هم دوست هستند. اگرچه حتی در آن زمان، سیاستی که آمریکا و ناتو در قبال روسیه در پیش گرفتند چندان سازنده نبود.

اوشاکوف تصریح کرد: «از آن زمان گام‌های عملی برای گسترش دامنه فعالیت ناتو آغاز شد، این زمانی است که به کشورهای جدید اجازه عضویت داده شد و این اتحاد به مرزهای روسیه نزدیک شد. بعدها، در دهه ۲۰۰۰، وضعیت امنیتی در منطقه یورو آتلانتیک به طرز چشمگیری بدتر شد و موضوع امنیت کشور ما بود».

بر اساس این گزارش، وی همچنین افزود، بایدن نیز در این تماس گفته که مسکو و واشنگتن همچنان مخالف یکدیگر هستند، اما آنها باید تمام تلاش خود را برای حفظ ثبات و امنیت جهانی انجام دهند.

این دستیار ارشد کرملین توضیح داد که در طول گفتگو، رئیس جمهور آمریکا حتی به تجربه پیشینیان خود اشاره کرد که در طول جنگ سرد تمام تلاش خود را برای جلوگیری از فاجعه و یک درگیری بزرگ بین دو کشور، انجام دادند.

به نوشته تاس، اوشاکوف گفت: «بایدن همچنین تاکید کرد که لازم است هر کاری که ممکن است برای جلوگیری از بدترین سناریو در بحران کنونی پیرامون اوکراین انجام شود».

وی همچنین خبر داد که پوتین و بایدن تصمیم گرفته‌اند که مسکو و واشنگتن تماس‌های خود را در سطوح مختلف حفظ کنند و این توافق با در نظر گرفتن خواسته بایدن حاصل شده است.

 

منبع: فارس

ارسال نظر