|
کدخبر: 254057

خبر ویژه برای جاماندگان سهام عدالت

روز گذشته، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، از آغاز واگذاری سهام عدالت به جاماندگان در سال جاری خبر داد و گفت: از خردادماه، فراخوان واگذاری سهام به این مشمولان انجام می‌شود.

بنابر آخرین آمارها، حدود ۲۰ میلیون نفر از افراد جامعه که واجد دریافت سهام عدالت هستند، به هر دلیلی جامانده‌اند و این سهام به آنها واگذار نشده است. همچنین،  حدود دو میلیون و ۳۰۰هزار نفر از افراد تحت پوشش کمیته امداد و بیش از یک میلیون و ۳۰۰هزار نفر از افراد تحت پوشش سازمان بهزیستی، فاقد سهام عدالت هستند و این افراد نیز باید تعیین تکلیف شوند.

به گفته محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، برآورد این است حدود ۲۰ میلیون نفر در کشور سهام عدالت ندارند که در کمیسیون اقتصادی، طرح را تصویب کردیم و بر این اساس اشخاصی که مشمول محسوب شوند، سهام عدالت دریافت کنند.

وی افزود: بنده به رئیس جمهور نامه دادم و توافقات اولیه انجام و در بودجه امسال تصویب شد. دولت باید کلیات را بپذیرد و آیین نامه اجرایی بنویسد. همچنین سامانه ثبت‌نامی ایجاد شود تا همه اقشار واجد شرایط، ثبت‌نام نمایند و فکر می‌کنم تا اردیبهشت ماه، بانک اطلاعاتی مورد نیاز را کامل کنیم و بخش عمده‌ای از واگذاری در سال جاری انجام خواهد شد.

به گفته وی، آغاز واگذاری سهام عدالت به جاماندگان در سال جاری، در دستور کار است که از خردادماه فراخوان واگذاری سهام به این مشمولان انجام می‌شود.

پورابراهیمی، ۱۴ شهریورماه سال گذشته و پس از گذشت حدود یک سال از بلاتکلیفی جاماندگان از سهام عدالت نیز، از موافقت رییس ‌جمهوری برای تعیین تکلیف سهام عدالت برای جاماندگان تا پایان سال و ارجاع موضوع به سازمان برنامه و بودجه خبر داده بود.

وی با اشاره به ارجاع این موضوع از سوی رییس جمهوری به سازمان برنامه و بودجه برای تامین منابع مالی آن، تعیین تکلیف جاماندگان سهام عدالت را یکی از اقدامات کوتاه مدت در نیمه دوم سال ۱۴۰۰ دانست که می‌تواند بهبودی در زندگی جمعیت قابل توجهی از مردم ایجاد کند!

با وجود اینکه پورابراهیمی، بار دیگر وعده اختصاص سهام عدالت به جاماندگان را مطرح و آنها را امیدوار کرده، اما این موضوع همچنان با ابهاماتی همراه است که مسئولان، به ویژه رییس کمیسیون اقتصادی مجلس در مورد این ابهامات، شفاف‌سازی نمی‌کنند.

وی، تنها با اشاره به اینکه اولویت با سازمان‌های تحت پوشش نهادهای حمایتی است، گفته بود: محل تامین سهام نیز از سبد دستگاه‌هایی است که سهام آنها برای سهام عدالت در نظر گرفته شده‌ و از همان سبد و از باقیمانده همان سهام شرکت‌ها، سهام جاماندگان تامین خواهد شد.

یکی از اصلی‌ترین ابهامات، به محل تامین منابع برای اختصاص سهام به جاماندگان باز می‌گردد. با وجود اینکه پورابراهیمی از پذیرفتن بار مالی این طرح توسط دولت خبر داده است، اما مسئولان دولت قبل بارها اعلام کرده بودند که منابعی برای تامین سهام عدالت جاماندگان وجود ندارد و دولت فعلی نیز، هنوز منابع این طرح را اعلام نکرده است.

لازم به ذکر است که با ابلاغ دستور آزادسازی سهام عدالت در اردیبهشت ۱۳۹۹، نمایندگان مجلس طرح جاماندگان سهام عدالت را به جریان انداختند که در تاریخ ١٣ خردادماه سال ۱۳۹۹ اعلام وصول شد. پیشنهاد اختصاص سهام عدالت به جاماندگان، یکبار در سال ١٣٩۶ از سوی مرکز پژوهش‌های مجلس مطرح شد، اما بی‌نتیجه ماند.

منبع: تیتر کوتاه
  • ناشناس ارسالی در

    سلام من که سهام دوسال فروختم چرا پول واریز نشده

ارسال نظر