|
کدخبر: 184037

پول‌های پارک شده در حال بازگشت به بورس

کارشناس بازار سرمایه گفت: بعد از ۵ ماه، تراز سرانه معاملات اشخاص حقیقی مثبت شد و حقیقی‌های بزرگ، از حقیقی‌های فروشنده کوچک، سهم می‌خرند.

بورس پول‌های پارک شده در حال بازگشت به بورس

سعید حسینی پناه کارشناس بازار سرمایه ، در خصوص تراز سرانه خرید معاملات اظهار کرد: سرانه خرید، میانگین خرید هر شخص حقوقی و حقیقی را نشان می‌دهد. به عبارت دیگر سرانه خرید حقیقی ارزش ریالی سهامی است که هر کد حقیقی به صورت میانگین خریده است. به همین شکل، سرانه فروش حقیقی به ارزش ریالی سهامی اشاره می‌کند که هر کد حقیقی به طور میانگین فروخته است.

او بیان کرد: سرانه خرید اشخاص حقوقی را نیز می‌توان محاسبه کرد، ولی موثر نیست. در گذشته مقدار خرید حقوقی معیار خوبی برای آینده و رشد یک سهم بود، ولی افراد حقوقی برای جلوگیری از نشان دادن سیاست خود تصمیم گرفتند از کد‌های حقیقی استفاده کنند. همین قضیه اهمیت سرانه خرید حقیقی را به خوبی نشان می‌دهد.

کارشناس بازار سرمایه در رابطه با وضعیت تراز سرانه معاملات در چند ماه اخیر گفت: در طول ۱۱ ماه گذشته بازار سرمایه در فاز ریزشی قرار داشته است و فقط معدود روز‌هایی بوده که شاخص مثبت و متعادل باشد و بالاخره تراز سرانه معاملات اشخاص حقیقی بالاخره بعد از ۵ ماه مثبت شد که این بدان معنی است که، حقیقی‌های بزرگ، از حقیقی‌های فروشنده کوچک سهم می‌خرند.

او بیان کرد: در طول ۳ ماه گذشته، تراز سرانه خرید افزایش یافته است و علت این افزایش سرانه خرید، خرد جمعی است و خرد جمعی به این نتیجه رسیده است که، شاخص کل در محدوده‌های قیمتی یک میلیون و ۱۰۰ هزار واحد برگشت می‌خورد و بر همین اساس جمعیت معامله گران به این نتیجه رسیده اند که در بازار سرمایه اقدام به سرمایه گذاری کنند.

او افزود: در چند ماه گذشته عوامل و ابهامات زیادی در جهت کاهش تراز سرانه خرید وجود داشت. از جمله، وجود بی اعتمادی در بازار سرمایه، نوسان گیری حقوقی‌ها در بازار سرمایه، ابهامات موجود در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا که حتی بعد از آن جریان نیز پالس مثبتی وارد بازار سرمایه نشد و بعد از آن نیز ابهامات موجود در ریاست جمهوری کشور که تکلیف آن نیز مشخص شد.

حسینی پناه گفت: در مدت زمانی که بازار سرمایه ریزش شدیدی داشت بسیاری از افراد مبتدی آموزش دیدند و در حال حاضر با توجه به شکست مقاومت بورس در محدوده یک میلیون و ۱۹۰ هزار واحد و یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحد به این نتیجه رسیدند که، زمان سرمایه گذاری در بازار سرمایه فرا رسیده است و اقدام به خرید کردند.

این کارشناس بازار تاکید کرد: لازم به ذکر است که بسیاری از حقیقی‌ها پول‌های پارک شده بسیاری در بازار سرمایه داشتند و در حال حاضر پول‌های پارک شده به بازار بازگشت و سبب رشد بازار سرمایه می‌شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها