|
کدخبر: 181843

بورس آینه رفتار دولت ها است

درکشورهایی با اقتصاد دولتی نمی توان انتظار عدم حضور دولت در بازار سرمایه را داشت چون حتی در کشورهایی با اقتصاد مبتنی بر بازار آزاد رد پای حضور دولت ها در بورس ها دیده می شود.

بورس بورس آینه رفتار دولت ها است

ابوالفضل شهرآبادی مدیر عامل شرکت سبدگردان داریک پارس با بیان اینکه سال ۹۹ به عنوان یک سال خاص در تاریخ بازار سرمایه ثبت شدگفت: از فروردین تا مرداد سال ۹۹ شاهد رشد بسیار بالای بازار سرمایه بودیم که عمده آن به ورود نقدینگی هیجانی و حجیمی بر می گشت که علت اصلی آن تشویق دولت برای ورود سرمایه گذاران قدیمی و جدید به بازار بوده است.

وی با بیان اینکه ورود دولت به بازار سرمایه جهت تامین منابع مالی و کسری بودجه باعث شد تا بازار بزرگ تر و عمیق تر شود، گفت: با آمدن بازیگری بزرگی به نام دولت در بازار سرمایه، بدون شک بورس عمیق تر شد چون دولت در بسیاری از شرکت های بورسی سهام دار است. به عبارتی سهامدار بزرگی به نام دولت داریم که در مرداد ماه شاهد کنار رفتن آن از بازار بودیم و آن چیزی که انتظار نمی رفت، اتفاق افتاد.

شهرآبادی تصریح کرد: بورس کشور ما به حمایت های دولت نیاز دارد و با این حمایت ها بزرگ شده است بنابراین زمانی که چتر حمایتی برداشته می شود، نقدینگی ها به یک باره قطع و سهامداران هر چه سود کرده بودند، تبدیل به ضرر و زیان می شود.

مدیرعامل شرکت سبدگردان داریک پارس با بیان اینکه چنانچه دولت در میانه راه و پس از تامین منابع مالی و کسری بودجه بازار را رها نمی کرد شاید این اتفاقات رخ نمی داد، افزود: در سال گذشته انتظارات سودی که می توانست محقق شود جای خود را به بی اعتمادی داد بطوریکه تاثیر منفی مدت ها طول می کشد تا از ذهن سرمایه گذاران تازه وارد پاک شود.

کارشناس ارشد بازار سرمایه با بیان این مطلب که دولت قبل از رها کردن بازار بایستی یکسری دستورالعمل ها را صادر و فرایندهای افزایش سرمایه و انتشار اوراق و غیره را کوتاه می کرد، بیان داشت: بودن دولت در بازار سرمایه اگر به صورت متعارف و علمی باشد، بسیار خوب است به ویژه در کشور ما که هشتاد در صد اقتصاد آن دولتی است.

شهرآبادی با بیان اینکه اگر دولت به طور صحیح وارد بازار شود، شرکت های بزرگ افراد بسیاری را می توانند جذب بازار کنند، عنوان کرد: بازار کشور ما حساس است و در این میان افرادی حرفه ای بازار وجود دارند که به صورت مدام نرخ بهره را کنترل می کنند. چنانچه نرخ بهره بالا باشد، پول به سمت بازار پول و اگر نرخ بهره پایین باشد، پول به سمت بازار سرمایه حرکت خواهد کرد.

به گفته این کارشناس ارشد بازار سرمایه؛ وقتی دولت ها دچار کسری بودجه می شوند یا از بانک مرکزی قرض می گیرد یا از بازار سرمایه که روش دوم از بهترین روش ها به شمار می رود.

مدیرعامل شرکت سبدگردان داریک پارس در این باره توضیح داد: چنانچه دولت بتواند تامین مالی خود را از طریق بازار سرمایه انجام دهد، به جذب نقدینگی و عمق بخشی به بازار کمک بزرگی خواهد کرد و این موضوع در کشورهای پیشرفته دنیا در حال انجام است.

وی خاطر نشان کرد: دولت بایستی در بازار سرمایه با دیگر ارکان بازار هماهنگ باشد تا ضمن ایجاد حرکت گسترده، پول های بسیاری جذب صندوق های سرمایه‌گذاری شود.

شهرآبادی در بخش پایانی گفتگو یادآور شد: تیم اقتصادی جدید بایستی قوی و با برنامه باشد تا بتواند در جهت بهبود بازار بورس و سرمایه، ثبات مدیریت بازار، توسعه ابزارها و جلوگیری از دخالت های ناهماهنگ قدم بردارد.

منبع: ايسنا

ارسال نظر