|
کدخبر: 166807

بورس در خدمت دولت

حاجی وند، کارشناس مسائل اقتصادی بورس را در خدمت دولت خواند و گفت: ۵۷ میلیون نفری که با وعده و وعید وارد این بازار شدند، فدای چند نفر نباید کرد و به جای لاغر کردن دولت، آن را چاق نکنید.

بورس بورس در خدمت دولت

مهدی حاجی وند، استاد دانشگاه و کارشناس مسائل اقتصادی در مورد چالش بورس از دامنه نامتقارن تا سهام عدالت و بازارگردانی، بورس را یک کودک ۵۳ ساله خواند که هنوز به بلوغ نرسیده که اگر می‌توانستیم موازنه‌ای بین عرضه و تقاضا در روزهای اوج بازار سرمایه برقرار می‌کردیم، امروز قشر قابل توجهی را در این بازار نمی‌دیدیم.

وی با بیان اینکه از اواخر سال ۹۸ بورس جای خود را در بین خانوارها باز کرد، گفت: از دلایل آن تهییج مردم برای آوردن سرمایه خود به بازار و آسان کردن این کار در بازار سرمایه بود.

وی ضمن اشاره به تغییرات مدیریتی سازمان بورس در سال ۹۹، خاطرنشان کرد: بازار سرمایه همیشه الگویی برای ثبات مدیریت، برنامه‌ریزی و شفافیت است اما این تغییرات خلاف موضوع را ثابت می‌کند.

به گفته حاجی وند برگ برنده بازار سرمایه این است که عرضه و تقاضا مشخص‌کننده نرخ هستند اما این امر از بین رفته و اگر صلاح سهام داران را می‌خواهیم باید نقدینگی را به بازار آورد و دامنه نوسان را درست کرد.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه در بازار سرمایه یک زندگی کارمندی داریم و با بازاری مواجه هستیم که نقد شونده نیست، بیان کرد: رضایت ۵۷ میلیون سهام دار بهتر از رضایت چند نفر است اما با وجود دعوت مردم، اوایل با مشکلاتی در سیستم‌های معاملاتی مواجه بودیم.

حاجی وند مردم را در این بازار رها شده دانست و یادآور شد: نقدینگی که باید صرف بازار سرمایه شود، به حالت دستوری در جای دیگر صرف خرید ارواق بدهی می‌شود که آسیب هایی به بازار می‌زند.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه بازار سرمایه به جای آنکه دولت را لاغر کند اتفاقا آن را چاق کرده است، گفت: عملکرد فعلی دولت، وزارت اقتصاد و سازمان بورس به گونه است که خواسته یا ناخواسته کار را برای دولت بعدی سخت می‌کند.

او ضمن تأکید بر تجربه زندگی کارمندی در ساختار دولت و سازمان بورس، سهام داران را در خدمت بورس و بورس را در خدمت دولت دانست و گفت: گناه را به گردن مردم نیاندازید و ۵۷ میلیون نفری که با وعده و وعید وارد این بازار شدند، فدای چند نفر نکنید.

حاجی وند ادامه داد: دولت باید به این بازار تعادل بخشد و با رها کردن آن، بگذارد سیستم عرضه و تقاضا کار خود را انجام دهد؛ همچنین متولیان امر با نگاه غیرت به کمک بیایند.

این کارشناس، با بیان اینکه دغدغه کشوری با اقتصاد و انتصابات تماماً دولتی بازار سرمایه و اقتصاد نیست، تصریح کرد: تحریم‌ها مشکل اصلی نیستند و در حالی که می‌توانند اثرات کوتاه مدت و بلند مدت روی بازار سرمایه داشته باشند، اما در مجموع باید بورس را در اقتصاد حل کنیم.

مسئولان باید رونق و هیجان را به بازار بورس بازگردانند

امیر سیدی، مدیرعامل کارگزاری امیر سهم و کارشناس بازار سرمایه، کاهش نرخ بهره‌های بانک مرکزی را عامل سرازیر شدن پول به بازار سرمایه دانست و ضمن اشاره به عدم آمادگی بازار سرمایه در نیمه اول سال ۹۹ و عدم مراقبت از آن، یادآور شد: از مرداد ماه زیر پای بازار خالی شد که البته این اتفاق در سال ۹۲ نیز رخ داده بود.

او از عدم همکاری بانک مرکزی با بازار سرمایه گفت و تشریح کرد: قانونی مبنی بر اختصاص یک درصد از صندوق توسعه ملی به این بازار وجود داشت اما بانک مرکزی جلو آن را گرفت.

سیدی بازار سرمایه را انعکاس بازار پول دانست و اظهار کرد: با عدم همکاری بازار پول، کسانی که در بدنه وزارت اقتصاد هستند، ابزار کافی برای حمایت از بازار سرمایه نخواهند داشت.

به گفته مدیرعامل کارگزاری امیرسهم، روند عرضه یک اوراق بدهی توسط یک سازمان دولتی در بازار سرمایه، به مراتب آسان تر از زمانی است که یک شرکت فعال خصوصی یا یک شخص بخواهد همین کار را انجام دهد.

سیدی بازار بدهی را در جهت تقویت بازار سهام عنوان کرد و با بیان اینکه در این بازار تنها مشکلات دولت‌ها مورد توجه بوده است، گفت: به عقیده من بسیاری از تصمیم گیران باید پای سیستم‌های معاملاتی بنشینند و دست اندرکاران فضایی برای بازگشت رونق و هیجان به بازار بورس فراهم کنند.

به گفته سیدی عمده پول را افراد حقیقی می‌آورند و عمده برداشت را دولت کرده است که اگر دولت پول را برگرداند، بازار رونق خواهد گرفت.

او در خاتمه خاطرنشان کرد: در همه دنیا برخورد سیاست‌گذاران حرف اول را می‌زند، بنابراین سیاست‌گذار باید از مردم و بازار مراقبت کند.

منبع: بازار
  • بی خانمان ارسالی در

    خانم یکی از دوستانم به خاطر ازدست دادن پ ولشون تو بورس درخواست طلاق داد و الان دو ستم کارش به روانپزشک وبه افسردگی شدید رس یده
    مواظب خودتون باشید ممکنه بتونی د کمی از ضررپولتون رابرگردونید ولی سلامت ی بر نمیگرده

  • یعقوب شمسی ارسالی در

    بورس درخدمت دولت برای دزدی ازجیب مردم.خج الت هم نمیکشن.بیسوادهااگررمزهافریبی بودک ه دشمنان میزان نقدینگی کشورراتخمیمن بزن ن.کشورماشالله پرازدزدبیسواد درسران اجرای کشورهستن.

ارسال نظر