|
کدخبر: 181798

پیش بینی قیمت دلار برای فردا ۶تیر

قیمت دلار تحت تاثیر اخبار سیاسی به خصوص تعلل ایران در تصمیم‌گیری پیرامون توافق یا عدم توافق با آژانس اتمی صعودی شده و در بازار نقدی به ۲۴۴۰۰ و در معاملات پشت‌خطی به ۲۴۵۵۰تومان رسیده است.

بانک و بیمه پیش بینی قیمت دلار برای فردا ۶تیر

روز پنجشنبه توافق یک ماهه ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به پایان رسید اما همچنان تحریم‌ها پابرجاست؛ در بهمن ماه پارسال وزیر امور خارجه به فرصت یک‌ماهه آمریکا برای برداشتن تحریم‌ها علیه ایران هشدار داد اما با توجه به کشمکش‌هایی که در آن زمان بین دو کشور مبنی بر عمل به تعهدات برجامی وجود داشت، اوایل اسفندماه مجلس شورای اسلامی تصمیم گرفت سه ماه دیگر برای لغو تمام تحریم‌ها به آمریکا فرصت دهد؛ اما ضرب‌العجل سه ماهه هم اواخر اردیبهشت ماه به پایان رسید و باز هم خبری از برجام و لغو تحریم‌ها نبود.

به همین ترتیب مجلس برای تصمیم‌گیری درمورد ادامه یا توقف نظارت آژانس بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران وارد میدان شد، اما با توجه به اینکه از ابتدای سال نشست مشترک برجام در وین برگزار شده بود و همچنان هم ادامه داشت، مجلس مجددا توافق با آژانس را به مدت یکماه دیگر تمدید کرد؛ حالا پنجشنبه هفته پیش سومین مهلت هم به پایان رسید ولی باز خبری از لغو تحریم‌ها نیست؛ بنابراین ایران دوباره باید درباره این مهم تصمیم‌گیری کند اما تعلل دو روزه باعث به وجود آمدن برخی شایعات پیرامون مسئله برجام شده است.

از طرفی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم روز جمعه با صدور بیانیه‌ای خواستار پاسخ‌گویی فوری ایران در مورد تمدید توافق نظارتی شد؛ در این رابطه آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا، روز گذشته در مصاحبه با نیویورک تایمز اعلام کرده که اگر پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران ادامه یابد بازگشت به برجام سخت‌تر می‌شود.

همچنین رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران نیز ادعا کرده که پنجره مذاکره با تهران تا ابد باز نخواهد بود، خواستار توافقی هستیم که مانع دستیابی ایران به سلاح اتمی شود اما با لغو تمامی تحریم‌هایی که دولت ترامپ علیه ایران اعمال کرد، موافقت نخواهیم کرد.

جو سیاسی در بازار ارز

بر همین اساس از روز گذشته انتشار این اخبار باعث کم‌رنگ شدن احتمال توافق بین معامله‌گران ارزی و بالا رفتن انتظارات تورمی شد که در نتیجه قیمت دلار در معاملات پشت‌خطی تا ۲۴۴۰۰تومان بالا رفت؛ امروز هم با توجه به اینکه همچنان ایران تصمیم خود را درمورد توافق با آژانس اعلام نکرده دلار به روند صعودی ادامه داد و در بازار نقدی به ۲۴۴۰۰ و در معاملات پشت خطی به ۲۴۵۵۰تومان رسید.

فعالان بازار ارز معتقدند هر چقدر ایران در تعیین تکلیف این مسئله تاخیر داشته باشد، انتظارات تورمی و روند افزایشی قیمت دلار پابرجا خواهد بود و بعد از آن هم بازار ارز همسو با تصمیم گرفته شده پیش خواهد رفت؛ یعنی چنانچه توافق دوباره تمدید شود جو بازار کاهشی خواهد شد و در غیر این صورت باید انتظار قیمت‌های بیشتری برای دلار داشت.

وضعیت دلار از دید معامله‌گران فنی

اما معامله‌گران فنی بر این باورند از آنجا که دلار هفته گذشته در برابر کاهش قیمت مقاومت داشته و نوسان آن اغلب بالاتر از مرز حساس ۲۴۲۰۰تومان بوده، به نظر رسیده که به کف قیمت رسیده و همین تصور باعث افزایش خریداران شده است؛ حالا درصورتی که امروز دلار قیمت ۲۴۵۰۰تومان را لمس کند شاهد ورود خریداران بیشتر به بازار خواهیم بود و در این شرایط دلار تا مرز مقاومتی بعدی یعنی ۲۴۷۰۰تومان بالا خواهد رفت.

در غیر این صورت اگر حمایتی از سطح فعلی انجام نشود، یعنی خرید‌ها کم و در مقابل فروشندگان با این قیمت اقدام به فروش کنند مجددا دلار به محدوده ۲۴۱۰۰ تا ۲۴۲۰۰تومان بازخواهد گشت؛ در این میان نباید از روند صعودی درهم غافل شد زیرا امروز نرخ این ارز به سطح ۷۰۰۰تومان نزدیک شده که این موضوع هم به افزایش انتظارات تورمی و رشد بیشتر قیمت دلار دامن خواهد زد.

اما فارغ از این عامل، در حال حاضر مهم‌ترین مسئله تاثیرگذار بر روند بازار‌ها از جمله قیمت دلار، تصمیم ایران در رابطه با فعالیت آژانس انرژی اتمی است که روند مذاکرات و آینده برجام را هم تحت تاثیر قرار خواهد داد.

منبع: اقتصاد نیوز

ارسال نظر