|
کدخبر: 307471

کاهش قیمت نفت در بازار جهانی

قیمت نفت روز جمعه ثابت بود اما تحت تاثیر سودگیری معامله‌گران و دورنمای افزایش بیشتر نرخ‌های بهره آمریکا، کاهش هفتگی به ثبت رساند.

انرژی کاهش قیمت نفت در بازار جهانی

بهای معاملات نفت برنت با سه سنت کاهش، در ۹۳ دلار و ۲۷ سنت در هر بشکه بسته شد. قیمت نفت برنت برای کل هفته، ۰.۳ درصد کاهش داشت.

بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۴۰ سنت معادل ۰.۵ درصد افزایش، در ۹۰ دلار و سه سنت در هر بشکه بسته شد. شاخص نفت آمریکا ۰.۰۳ درصد کاهش هفتگی داشت که نخستین کاهش هفتگی این شاخص در چهار هفته گذشته بود.

دنیس کیسلر، نائب رئیس ارشد شرکت «بی او کی فایننشیال» در این باره گفت: سرمایه گذاران انتظار دارند تقاضا در اکتبر که پالایشگاه‌ها وارد فصل تعمیرات می‌شوند و نرخ بهره بالاتر می‌رود، ضعیف شود. همچنین معامله‌گران به سودگیری از افزایش اخیر قیمت‌ها پرداختند.

هر دو شاخص در سه هفته قبل تحت تاثیر نگرانی‌ها نسبت به محدودیت عرضه، بیش از ۱۰ درصد صعود کرده بودند. قیمت نفت سه‌شنبه هفته گذشته، تحت تاثیر تمدید کاهش عرضه اضافی عربستان سعودی و روسیه تا پایان سال ۲۰۲۳، به بالاترین رکورد در ۱۰ ماه اخیر صعود کرده بود.

مقامات فدرال رزرو آمریکا هر چند هفته گذشته به ثابت ماندن نرخ بهره رای دادند، درباره افزایش بیشتر نرخ‌های بهره هشدار داده‌اند.

میشل بومان، از مقامات بانک مرکزی آمریکا گفت: تورم همچنان بسیار بالاست و انتظار دارم که کمیته بازار آزاد فدرال، نرخ بهره را به میزان بیشتری افزایش دهد. احتمال افزایش بیشتر قیمت انرژی، ریسک به خصوصی است که وی زیر نظر دارد.

نرخ بهره بالاتر، هزینه‌های استقراض را افزایش داده و باعث کندی رشد اقتصادی و تقاضای کمتر برای نفت می‌شود. در این بین، انتظار می‌رود ممنوعیت موقتی صادرات بنزین و دیزل روسیه به اکثر کشورها، عرضه سوخت در بازارهای جهانی را محدود کند.

خبرگزاری دولتی تاس گزارش کرد شرکت ترانس‌نفت روسیه، تحویل دیزل به پایانه‌های پریمورسک و نووراسییسک در دریای بالتیک و دریای سیاه را به حال تعلیق درآورده است.

شرکت آر بی سی در یادداشتی نوشت: این ممنوعیت، ابهامات جدیدی در دورنمای تامین محصولات پالایشی و جست‌وجوی کشورها برای منابع تامین جایگزین، ایجاد می‌کند.

قیمت عمده فروشی بنزین روسی روز جمعه در بازار کالای بین‌المللی سن پترزبورگ، حدود ۱۰ درصد و دیزل، ۷.۵ درصد کاهش پیدا کرد.

در این بین، شرکت خدمات انرژی بیکرهیوز اعلام کرد شمار دکل‌های حفاری نفت آمریکا هفته گذشته، هشت حلقه کاهش یافت و به ۵۰۷ حلقه رسید که پایین‌ترین رقم از فوریه سال ۲۰۲۲ بود.

مورگان استنلی، با اشاره به محدودیت عرضه در ماه‌های آینده، پیش‌بینی خود از قیمت نفت برنت را به ۱۰۰ دلار در هر بشکه بالا برد. این بانک آمریکایی اکنون پیش‌بینی می‌کند قیمت نفت برنت در سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۳، به ۹۵ دلار در هر بشکه می‌رسد که بالاتر از پیش‌بینی قبلی ۸۲.۵ دلار است.

مورگان استنلی، دورنمای قیمت در سه ماهه نخست سال ۲۰۲۴ را ۱۲.۵ دلار بالا برد و ۹۲.۵ دلار تخمین زد. همچنین پیش‌بینی قیمت نفت در سه ماهه دوم را ۱۰ دلار، سه ماهه سوم را ۷.۵ دلار و سه ماهه چهارم را پنج دلار بالا برد و به ترتیب ۹۰ دلار، ۸۷.۵ دلار و ۸۵ دلار برآورد کرد.

تحلیلگران مورگان استنلی در یادداشتی نوشتند: با این کاهش عرضه، عرضه برای مدت طولانی‌تری دچار محدودیت شده و قیمت به خوبی پشتیبانی می‌شود. تا زمانی که بازار دچار کمبود عرضه است، قیمت‌ها در سطوح فعلی به خوبی پشتیبانی خواهند شد.

بانک سرمایه گذاری گلدمن ساکس چهارشنبه هفته گذشته در یادداشت جدیدی، پیش‌بینی خود از قیمت نفت برنت در ۱۲ ماه آینده را از ۹۳ دلار، به ۱۰۰ دلار در هر بشکه بازبینی کرد زیرا انتظار دارد که کاهش ذخایر، شدیدتر شود. دلیل اصلی این کاهش هم محدودیت عرضه اوپک و تقاضای بالاتر است که تولید بالاتر نفت آمریکا را تحت الشعاع قرار می دهد.

بر اساس گزارش رویترز، تحلیلگران این بانک آمریکایی گفتند: بر این باوریم که اوپک با بهره بردن از رشد تقاضای جهانی و اعمال قدرت قیمت‌گذاری، قادر خواهد بود نفت برنت را در سال ۲۰۲۳، در محدوده قیمت ۸۰ تا ۱۰۵ دلار نگه دارد.

منبع: ايسنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها