|
کدخبر: 271114

قیمت گاز در اروپا افزایشی شد

قیمت گاز طبیعی در اروپا همزمان با داغی هوای تابستان که رودخانه‌های منطقه را خشک کرده و تقاضا را افزایش داده است، افزایش پیدا کرد.

قیمت پایه گاز بازار اروپا روز دوشنبه حداکثر ۰.۷ درصد افزایش یافت. سطح بسیار پایین آب در رودخانه‌های بزرگ اروپا، انتقال دیزل، زغال سنگ و کالاهای دیگر در این منطقه را دشوار کرده است. در این شرایط، نیروگاه‌ها می‌توانند از گاز به عنوان سوخت جایگزین استفاده کنند.

اگر چه مصرف گاز ممکن است تلاش‌های دولت‌های اروپایی برای صرفه جویی در گاز را تضعیف کند، اما نرخ ذخیره‌سازی گاز به دلیل واردات بالای گاز طبیعی مایع (LNG)، نزدیک به حد میانگین مانده و مانع افزایش بیشتر قیمت

‌ها شده است. ذخیره سازی گاز در آلمان، دو هفته زودتر از برنامه به سطح هدف گذاری شده رسیده است.

بهای معاملات گاز ماه آتی هلند که قیمت پایه اروپایی است، ساعت ۹ صبح به وقت محلی در آمستردام، ۰.۴ درصد رشد کرد و به ۲۰۶.۹۶ یورو به ازای هر مگاوات ساعت رسید. قیمت گاز هفته گذشته برای چهارمین هفته متوالی، رشد هفتگی داشت و حدود ۱۰ برابر بالاتر از میانگین فصلی پنج سال گذشته بوده است.

بازار دچار محدودیت عرضه شدید است و جریان گاز روسیه از طریق خط لوله نورد استریم، محدود مانده است و معامله‌گران برای خرید محموله‌های LNG رقابت می‌کنند. جریان کمتر گاز، به اقتصاد اروپا آسیب زده و ضمن ایجاد اختلال در تولید صنعتی این منطقه، نرخ تورم را به بالاترین رکورد چند دهه گذشته رسیده و اقتصادهای بزرگ اروپایی را به ورطه رکود کشانده است.

وزارت اقتصاد آلمان روز شنبه پیشنهاد کرد به منظور کاهش ۲۰ درصدی مصرف گاز در آستانه زمستان، دمای ساختمان‌های اداری دولتی و خصوصی، به حداقل سطح ممکن کاهش پیدا کند.

در شرایطی که روند افزایشی قیمت گاز طبیعی هیچ علامتی از توقف نشان نمی‌دهد و تامین کافی گاز طبیعی، دشوارتر شده است، سوخت‌های ارزان‌تر و آلاینده‌تر، خریداران کلافه را بیش از پیش به وسوسه انداخته است.

قیمت گاز طبیعی مایع در آسیا اکنون حدود ۵۰ دلار به ازای هر میلیون واحد حرارتی بریتیش است. قیمت گاز تا روز جمعه، دو برابر قیمت دیزل بود و نفت کوره حاوی سولفور بالا و زغال سنگ همچنان ارزان‌تر محسوب می‌شوند.

آژانس بین‌المللی انرژی با اشاره به سوئیچ تولیدکنندگان نیرو از گاز به نفت خام، در جدیدترین گزارش ماهانه خود، پیش‌بینی رشد تقاضای جهانی برای نفت را به میزان ۳۸۰ هزار بشکه در روز بالا برد و ۲.۱ میلیون بشکه در روز برآورد کرد. این افزایش پیش بینی شده تقاضا، عمدتا در خاورمیانه و اروپا متمرکز شده است.

دیدگاه آژانس بین‌المللی انرژی در اظهارات دامین کوروالین، مدیر تحقیقات انرژی گلدمن ساکس منعکس شده است. این کارشناس پیش بینی کرده است ۱.۵ میلیون بشکه در روز تقاضای بیشتر برای نفت در زمستان امسال، ناشی از سوئیچ از گاز به نفت خواهد بود. تقاضا از سوی بخش نیرو و صنایع خواهد بود.

در آسیا، پاکستان و بنگلادش در میان کشورهایی هستند که تاسیسات آنها می‌توانند برای تولید نیرو بین گاز طبیعی و سوختهای مایع سوئیچ کنند.

بر اساس گزارش بلومبرگ، سوئیچ از گاز به سوخت‌های دیگر، پسرفتی در تلاش جهانی برای انرژی پاک‌تر است. کشورهای زیادی در راستای برنامه‌های کربن‌زدایی، به استفاده از گاز روی آوردند که پاک‌ترین سوخت فسیلی است. استفاده از سوخت‌های کثیفی مانند زغال سنگ، دسترسی به اهداف اقلیمی را برای کشورها دشوارتر می‌کند.

 

منبع: ايسنا

ارسال نظر