|
کدخبر: 266989

کاهش ۴۴ درصدی برق هسته ای در ایران

تولید برق در ایران طی سال گذشته میلادی ۶.۴ درصد رشد کرد و ایران یازدهمین تولیدکننده بزرگ برق در دنیا طی این سال شناخته شد.

جدیدترین گزارش منتشرشده موسوم به گزارش مرور آماری انرژی جهان که هر ساله از سوی بریتیش پترولیوم منتشر می‌شود نشان می‌دهد تولید برق در ایران طی سال ۲۰۲۱ با رشد ۶.۴ درصدی نسبت به سال قبل از آن مواجه شده و به ۳۵۷.۸ تراوات ساعت رسیده است. ایران در سال پیش از آن ۳۳۷.۲ تراوات ساعت برق تولید کرده بود.

متوسط رشد سالانه تولید برق در ایران طی دوره ده ساله منتهی به سال ۲۰۲۱ بالغ بر ۴.۳ درصد برآورد شده است. کل تولید برق دنیا در سال ۲۰۲۱ نیز ۱۳۹۹۴.۴ تراوات ساعت گزارش شده است که این رقم نسبت به سال قبل از آن رشد ۸.۴ درصدی داشته است. تولید برق دنیا در سال ۲۰۲۰ بالغ بر ۱۲۹۴۹.۳ تراوات ساعت اعلام شده بود.

ایران یازدهمین تولیدکننده بزرگ برق در دنیا

سهم ایران از کل تولید برق دنیا در سال ۲۰۲۱ بالغ بر ۱.۳ درصد بوده است. ایران یازدهمین تولیدکننده بزرگ برق دنیا در این سال بوده است. ۳۰ درصد برق دنیا در سال ۲۰۲۱ در چین تولید شده است و این کشور بزرگترین تولیدکننده برق جهان در سال ۲۰۲۱ شناخته شده است. امریکا با تولید ۱۵.۵ درصد از کل برق تولیدی در جهان رتبه دوم و هند با ۶ درصد در رتبه سوم از این نظر قرار داشته‌اند.

افت ۴۴.۲ درصدی تولید انرژی هسته‌ای ایران در سال ۲۰۲۱

ایران از حدود ۱۰ سال گذشته با راه‌اندازی نیروگاه اتمی بوشهر به جمع کشورهای تولیدکننده برق هسته‌ای پیوسته است. آمارهای بریتیش پترولیوم نشان می‌دهد تولید برق هسته‌ای ایران در سال ۲۰۲۱ با افت ۴۴.۲ درصدی نسبت به سال قبل از آن مواجه شده و ایران ۰.۱ درصد از کل تولید برق هسته‌ای جهان در این سال را به خود اختصاص داده است.

امریکا با وجود سنگ‌اندازی‌های خود در برابر توسعه فعالیت‌های هسته‌ای ایران بیشترین نفع را از این انرژی در جهان می‌برد و در سال ۲۰۲۱ بالغ بر ۲۹.۳ درصد از کل تولید انرژی هسته‌ای جهان را به خود اختصاص داده است. فرانسه نیز با اختصاص سهم ۱۳.۵ درصدی از کل تولید برق هسته‌ای جهان به خود در رتبه سوم جهان از این نظر قرار داشته است. چین با تولید ۱۴.۶ درصد از کل تولید برق هسته‌ای جهان رتبه دوم را دارد. تولید انرژی هسته‌ای جهان در سال ۲۰۲۱ با رشد ۳.۸ درصدی نسبت به سال قبل از آن مواجه شده است.

 

منبع: تسنیم

ارسال نظر